A pandémia nem hagyott mozgásteret abban a kérdésben, hogy a virtuális munkavégzést mikor, és milyen felkészültségi fokon érdemes bevezetnünk: a legtöbben egyszerűen belekerültek a helyzetbe. De hogyan működünk együtt virtuálisan? Érdemes tudatosítani a virtuális csapatmunka jelenségeit, hogy azokat, ha szükséges, kezelni is lehessen.
Sokan feketeöves virtuális munkásnak gondoljuk magunkat, hiszen az online megbeszélések, együttműködések több, mint két éve bekerültek a mindennapokba a work from home/ home office kényszere, avagy lehetősége mentén. Fontos azonban tudatosítani, hogy a virtuális közeg legtöbbünknél nagyon más egyéni működést eredményez, mint a hagyományos, személyes közegben, így a csoportos működés is más dinamikákat hoz létre. Maga a kifejezés is beszédes: a virtuális szó egyik jelentése „látszólagos”, és ez az értelmezés bizony a csoportdinamikára is kihat – olyan, mintha, pedig mégsem.
Virtuális munkavégzés: a kezdetek
A virtuális csoportok eredetileg arra voltak hivatottak, hogy az adott projekt megvalósulása érdekében, a világ bármely pontjáról össze lehessen hívni a legjobb szakembereket, akik az infokommunikációs eszközök segítségével költséghatékonyan dolgoznak együtt, hiszen a legtöbb földrajzi, fizikai, időbeli határt le lehetett így bontani.
Korábban a virtuális csoportok csak a projektek megvalósítási szakaszában indultak el, amikor már tiszták voltak a célok, a keretek és minden szakértő tudta, mi a dolga. A virtuális térben történő megbeszéléseknek inkább státusz-követő, egyeztető funkciója volt, a projektindító, a nagy mérföldköveket jelentő és a lezáró megbeszéléseket – akár ezer kilométereket is átutazva –, személyesen tartották meg. Miért?
Egyrészt az eredményes munkavégzés érdekében: személyes találkozókon gördülékenyebb a kommunikáció, így a célok, elvárások, felhasználható erőforrások, szerepek, hatáskörök stb. mind könnyebben egyértelműsíthetőek. Ugyanígy a záráshoz kapcsolódó ünneplés és tanulságok levonása, érdemben, személyes találkozókon keresztül jóval egyszerűbb. Másrészt a személyes találkozók a résztvevők közti kötődéseket is felerősítik, így kialakulhat az a bizalom, ami segíti a további együttműködést, akkor is, amikor már mindenki elvonult a saját „számítógépe mögé”.
Mire érdemes odafigyelni?
A pandémia következtében olyan területekre is kiterjedt a távoli munkavégzés, amelyeknél ez korábban elképzelhetetlen lett volna. Az új működés pedig új szabályokat követel.
Akár vezetőként, akár csapattagként, mind a hatékonyság, mind a pszichológiai biztonság érdekében az egyik fő elv, amit szem előtt kell tartani, az a transzparencia. Ha a csapattag például tudja pontosan, mit várnak el tőle, mit hol tud elérni, melyik kommunikációs csatornát (telefon, email, Slack stb.), mire használhatja, az idejét nem ezek kinyomozására, hanem a feladat elvégzésére tudja fordítani. Ez hagyományos irodai környezetre is igaz, de megkérdezni a mellettünk ülőt kevesebb időt vesz el a munkavégzésből, mint utolérni egy kollégát a virtuális térben.
A virtuális közeg ugyanis a teljesítést helyezi előtérbe a kapcsolatokkal szemben, így a transzparenciát biztosító tudásmegosztó felületek, illetve az elvárásokat, munkamódokat, szokásokat is explicit kimondó kommunikációs helyzetek elengedhetetlenek a hatékonysághoz.
A hatékonyságon túl, már tudjuk (link az előző cikkre), hogy a pszichológiai biztonság is elengedhetetlen a sikeres csapatműködéshez – ebben is segít a transzparencia, hiszen nem hagy helyet a kétségeknek. A másik nagyon fontos eleme a pszichológiai biztonságnak, az a tisztelet: nemzetközi virtuális csapatoknál, a kultúrák közötti együttműködések esetében ez már egyértelmű, de az azonos nemzeti kultúrával rendelkező virtuális közegben is hangsúlyossá válik. A fizikai elszigeteltség, az egyedüllét ugyanis sokkal könnyebben elindíthat rossz gondolatokat a másikkal kapcsolatban, hiszen tudjuk: információs vákuum nincs; ha nincs információnk, csinálunk.
Bevált gyakorlatok távoli munkavégzéshez:
- A virtuális közegben fontos úgy is kifejezni a tiszteletet a másik iránybába, hogy használjuk a „vettem-elvet”: nem „ülünk” órákig, napokig egy üzeneten vagy email-en, ha meg lettünk szólítva; ha nem tudunk válaszolni, akkor is jelezzük, hogy „vettük” az üzenetet, amint tudunk jelentkezünk.
- Ugyancsak a csapaton belüli pszichológiai biztonságot építjük, ha olyan nyelvezetet használunk, amelyet minden csapattag ért (tipikus hiba, hogy a saját szakmai zsargonunk alkalmazása miatt „elveszítünk” csapattagokat, a figyelmüket, támogatásukat).
- Ami sokaknak nagyon megterhelő a virtuális térben, mégis ugyancsak nagyon fontos a valahova tartozás érzése és a bizalom fenntartása érdekében, az a „tudatosan spontán” programokon való részvétel. Mivel a fizikai elkülönültség nem teszi lehetővé a „folyosón összefutunk” spontán találkozásokat, fontos létrehozni virtuális „kávézó sarkokat”, idősávokat, csatornákat, ahol lehet beszélgetni, akár spontán, akár előzetesen strukturált szakmai, vagy egyéb témákban.
A virtuális csapatdinamika más, mint a hagyományos csapatokban
Ha most megkérdeznénk vezetőket, mit kell másként csinálni egy virtuális csapattal, mint egy hagyományossal, akkor a legtöbben azt válaszolnák: sokkal több a lélekápolás. Az az igazság, hogy ez nemcsak a pandémia miatt valós válasz, hanem azért is, mert nagyon könnyű „elveszni” a virtuális térben – főleg az introvertáltaknak, akikre jellemző, hogy sok frusztráció a „számítógép mögött” marad.
A konfliktusok száma a virtuális térben lecsökken, hiszen sokkal nehezebb az éteren át felvállalni a nehézségeket; sokkal óvatosabbak vagyunk. Ennek előnyös oldala természetesen a békés munkavégzés: ehhez viszont szükséges, hogy tényleg mindenki tudja, mit kell, mikorra, hogyan elvégzenie. Hátránya azonban, hogy épp a félreértések tisztázása sokszor elmarad. Csoportos ellenállást távolról megszervezni sokkal több energia-befektetés, mint többedmagunkkal a folyosón, a kávégép mellett kidühöngeni magunkat. Ehelyett, ha elégedetlenek vagyunk, gyakori megoldás az egyéni szabotálás, így fejezve ki ellenállásunkat: például nem jelentkezünk be a meetingre, a megbeszélés közben más képernyőablakban dolgozunk eltérő feladaton, késve adjuk le a vállalt feladatot, stb.
Mindezek arra hívják fel a figyelmet, hogy tudatos csoportdinamikai lépések mellőzésével könnyen „ellaposodhat”, „állóvízzé válhat” a csoport, ahol nehéz hosszabb időn át jól teljesíteni, könnyen csúsznak bele a csapattagok a „tudjuk le” hozzáállásba. A vezető tudatosan alakíthatja az eseményeket, főképp, ha érzi, a csapat energiaszintje lejjebb és lejjebb csúszik, többek között szervezett tudásmegosztó-fórumokkal, játékokkal, közös ebédelésekkel, de akár külsős segítséget kérve: izgalmas, többek számára érdekes témában meghívott előadó személyében, vagy team coaching folyamatot is elindíthat. Természeten az is fontos, hogy ne legyen túl sok program, hiszen az is megterhelő a csapat számára, ha azt érzik, itt kötelező folyamatosan magas energiaszinten dolgozni. Hagyjuk azért a természetes dinamikákat megélni, de vezetőként ezeket tudatosan kezeljük, akár úgy is, hogy nem avatkozunk be.
Hogy néz ki ez a gyakorlatban?
Visszatérő jó tapasztalat a csapatok számára önismeret-alapú mini workshop egy-két havonta, amely jó alkalmat biztosíthat mélyebb beszélgetésekre. Például egy személyiségtipológián alapuló workshopon magukról tanulva a résztvevők megértették, miért reagálnak adott módon adott helyzetekre (pandémia alatt főképp), és miként érdemes kezelniük a tipológia alapján az egyes projektjeik kulcsszereplőit.
Még egy trükk: a megosztott vezetés
A virtuális csapatoknál, ahogy ez mostanra kiderült, a legnehezebb a felelősségben tartás: a fizikai távolság ellenére megtartó csoportnak maradni, úgy a feladatok, mint a kapcsolatok szintjén. Jól működő megoldás lehet erre a megosztott vezetés technikája is. Bár minden csoportnak van egy formális vezetője, egy-egy alfeladat elvégzéséért való felelősséget át lehet adni egy-egy csapattagnak. Ennek egyik előnye, hogy az éppen vezető csapattag – akár új készségek kipróbálásán, tanulásán keresztül –, aktívvá válik, illetve empatikusabbá lesz a későbbi vezetővel, hiszen megéli, nem könnyű virtuálisan vezetni. Másik előnye, hogy a formális vezető lát más működő megoldásokat a vezetésre, amelyeket a későbbiekben ő maga is tud majd alkalmazni. Persze, ennek feltétele, hogy a vezető a vezetést valóban rábízza a másikra, ne pedig ráhagyja, azaz valóban adja meg neki a bizalmat, és támogassa e téren.

Dr. Beck-Bíró Kata
Szervezetfejlesztő tanácsadó, tréner, coach
Az önmegvalósítás nagyköveteként szervezeteket, csapatokat, egyéneket támogat rájuk szabott módszertanokkal, hogy önazonosan éljék mindennapjaikat, és céljaikat el tudják érni, akár változó környezetben is. Dolgozik multi, kkv és start-up, valamint non-profit szervezetek vezetőivel és csapataival. 2019-ig a Budapesti Corvinus Egyetemen adjunktusaként, 2017-től az ESSCA oktatójaként tanít menedzsment és szervezetfejlesztés témákban.
Ahogy e cikksorozat minden cikke, úgy ez is napjaink egyik legnagyobb kihívására hívja fel a figyelmet: bizalmat adni a szervezetekben egymásnak a munkavégzés során. Ebből a szempontból a legfontosabb talán az, hogy a bizalom a pszichológiai biztonság egyik alapja, és ezek személyes élményeken keresztül sokkal könnyebben megteremthetők, mint virtuálisan, ahol a többszöri sikeres együttműködés élménye adhatja meg a csapattagoknak ezt a biztonságot. Ehhez tudatos, sok-sok beszélgetésen alapuló vezetés szükséges: értse a vezető, kinek mi ad pszichológiai biztonságot, és azt biztosítsa is.
A sorozat korábbi cikkei:
A sikeres csapat titka: a pszichológiai biztonság
A csapatmunka látható és láthatatlan jelenségei
Hogyan döntsünk: egyéni-, csoport- vagy csapatmunka a jó munkavégzés alapja?
Miért a bizalom a jövő szervezeteinek a kulcsa?
Milyen vezetői stílusért kiált 2022?
Miért szeretjük a demokratikus vezetőket?
Tekintélyelvű vezetővel van dolgunk? Így működjünk együtt vele!