Employer branding jelentése a gyakorlatban: mit kell tudni róla?

Olvasási idő: 5 Perc
Employer Branding
2017.06.14.

Töltse le
Employer Branding útmutatónkat!

Érdekel
Employer branding jelentése a gyakorlatban: mit kell tudni róla?

Arra a kérdésre, hogy mi az employer branding jelentése, a válasz ott rejlik a cégek közvetlen és tágabb környezetében. A munkaerőpiacon bekövetkezett gyökeres változások miatt a cégek nincsenek könnyű helyzetben: nagyon nehezen találnak jó, megbízható, értékes munkaerőt, pláne hosszútávra.

Már kevés egyszerűen meghirdetni az állást, már nem az a tendencia, mint akár 2-3 évvel ezelőtt, hogy özönlenek a képzett, tapasztalt szakemberek egy meghirdetett pozícióra, akár aprópénzért is. Az igazság az, hogy most a másik oldal van helyzeti előnyben.

A valóban megfelelően képzett, hozzáértő szakemberek ugyanis kevesen vannak. Az elmúlt években jellemző kedvezőtlen munkaerő-piaci helyzet miatt sokan külföldre mentek, és ott is maradtak. A magyar piacon így sok a gond, a cégek folyamatosan munkaerőhiánnyal küzdenek.

Ez persze azzal is jár, hogy komoly szemléletváltásra van szükség a cégek részéről. Az „örülj, hogy van munkád” felfogást el kell felejteni, a hozzáértő munkavállaló ugyanis kelendő. Mit tehetünk tehát azért, hogy megszerezzük, és meg is tudjuk tartani a jó munkaerőt? Az employer branding, vagy magyarul a munkáltatói márkaépítés segít ebben.

employer branding logó 

Az employer branding jelentése

Ha mindenképp szeretnénk valami magyar nevet adni a jelenségnek, leginkább a munkáltatói márkaépítés áll közel a valósághoz.

Kicsit kifejtve: olyan képet kell kialakítani a cégről, mint munkahelyről, hogy az emberek akarjanak nálunk dolgozni.

Terjedjen el, hogy itt dolgozni jó, ez a tökéletes munkahely. Persze ehhez az kell, hogy az alkalmazottaink legyenek elégedettek és szeressék a céget. Részben ugyanis az ő véleményük fogja meghatározni, hogy milyen kép alakul ki a vállalatról.

Nem árt tisztában lenni vele, hogy az majdnem teljesen mindegy ebből a szempontból, hogy mi mit állítunk magunkról. Persze kell a pozitív marketing, hiszen fel kell hívnunk magunkra a figyelmet, de mindenki tisztában van vele, hogy egyik cég sem fog rosszat mondani saját magáról. A lényeg éppen ezért azon van, hogy a meglévő dolgozókban, a meghirdetett állásokra jelentkezőkben milyen benyomást keltünk.

Miért fontos az employer branding?

Többek között azért, mert az internetnek köszönhetően másodpercek alatt akár százakhoz, ezrekhez eljuthat egy vélemény, nagyon kell ügyelnünk arra, hogy pozitív tapasztalatai legyenek a cégünkkel kapcsolatba lépő embereknek. Ez pedig folyamatos odafigyelést igényel. Tulajdonképpen ez az employer branding jelentése. Ne csak kampányszerűen igyekezzünk szimpatikus képet festeni, ez kell, hogy legyen az állandó állapot.

Ennek alapja, hogy egyértelművé tegyük a nyújtott előnyöket, hitelesek legyünk a dolgozók szemében. A lojalitás is fontos, ne csak elvárjuk, viszonozzuk is. Ezzel kiépül a bizalom, ami szintén lényeges eleme a vonzerő felépítésének.

A nagyoknak könnyebb

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nagyobb, ismertebb cégeknek könnyebb dolguk van abban a tekintetben, hogy eleve a vágyottabb munkahelyek közé tartoznak. Ebben közrejátszhat például az, hogy a nagy cégeket eleve stabilabbnak tekintik az emberek. Még jobb, ha könnyen fogyasztható, kedvelt termékeket állít elő az adott vállalat, így ugyanis a termék szeretete is szimpatikusabbá teheti. Persze ha az ember szeret egy üdítőt, attól még nem biztos, hogy az adott italt gyártó cég jó munkahely, de pozitívabb érzésekkel indul neki egy esetleges felvételi folyamatnak, mint egy ismeretlen cég esetében.

Persze a nagyság sem garancia mindenre: sokszor fordul elő, hogy az employer branding jelentése világos a cég vezetőinek, de bizonyos okokból mégsem valósul meg ennek a tudásnak a gyakorlatba való átültetése. Vegyünk például egy nagyobb céget, amely többféle terméket gyárt. A termékeket ismerik és szeretik az emberek, az ezeket forgalmazó cég neve azonban sokszor kevésbé elterjedt. Így hiába nagy a cég, kevésbé vonzó a munkavállalók számára, mint egy kisebb, de ismertebb nevű.

Ezen okok miatt a legnehezebb helyzetben a kisebb cégek vannak, akiknek a neve kevésbé van jelen a köztudatban. Nekik keményen dolgozniuk kell azon, hogy felépítsék azt az arculatot, ami vonzó lehet a munkavállalók számára. Itt nem valószínű, hogy van ismert termék, ami közkedveltségével csábító lehet, így eleve arra kell alapozni, hogy a céggel kapcsolatba kerülő munkavállalókban pozitív benyomások alakuljanak ki.

Mi az employer branding jelentése a gyakorlatban?

Hogy egyszerűen válaszoljunk a kérdésre: legyünk jó munkaadók! Persze ez azért elég összetett dolog. Mitől számít egy cég jó munkahelynek?

Nos, a fentieken túl elsődleges fontosságú a korrektség. Hirdethetjük, hogy mennyire emberbarát munkahely vagyunk, és milyen szuper nálunk dolgozni, ha a valóság az, hogy rendszeresen csúsznak a fizetések, az alkalmazottak rendszeresen túlóráznak díjazás nélkül, illetve egy ember két ember munkáját végzi el.

Ne legyenek illúzióink: ezek az információk pillanatok alatt el fognak terjedni szélesebb körben is. Véletlenül se gondoljuk, hogy ezek belső ügyek, amit már csak akkor tudnak meg az emberek, ha megszereztük őket. Egyre több internetes fórum van, ahol éppen az ilyen tapasztalatokat osztják meg az emberek egymással. Ha valaki csalódott, negatív élményei vannak, nem fogja vissza magát, el fogja terjeszteni.

Az employer branding jelentése csak az új kolléga felvételéig fontos?

Van egy rossz hírünk: az employer branding jelentése akkor sem merülhet feledésbe, ha már megszereztük az alkalmazottat. Mivel a munkavállalóknak kedvez a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet, bármikor dönthet úgy, hogy neki ebből elég volt, és vált. Olyanra, ami jobb, korrektebb, vonzóbb. Tehát jobb az employer brandingben, versenyképesebb.

A munkáltatói márkaépítés tehát azzal kezdődik, hogy a meglévő dolgozóinkkal úgy bánunk, hogy azt mondhassák, jó ez a munkahely, szeretünk itt dolgozni, nem akarunk váltani. Ez tipikus két legyet egy csapásra: a meglévő alkalmazottainkat megtudjuk tartani, ugyanakkor könnyebbé válik az újak szerzése is. Hiszen a munkaerő-piaci versenyképesség szempontjából sokkal meggyőzőbb, ha ezt egy „belsőstől” hallják az emberek, mint az, ha mi állítjuk magunkról.

Nem csak a dolgozók benyomásai fontosak

A meglévő alkalmazottak benyomásai kulcsfontosságúak, de nem kizárólag arra kell figyelni, hogy ők mit gondolnak. Mi a helyzet például azokkal, akik jelentkeznek egy általunk hirdetett állásra, de nem őket választjuk?

Nos, itt jön a képbe az, hogy milyen fontos, hogy a felvételi folyamat is pozitív élmény legyen. Ez pedig azzal kezdődik, hogy már a hirdetés megfogalmazására is nagy gondot fordítunk: nem csak elvárásokat közlünk, hanem azt is, mit adunk cserébe, mindezt barátságos hangnemben, de nem bizalmaskodóan. A jelentkezésekre válaszoljunk, és minden alkalommal figyeljünk a stílusra, hiszen ahogy a mondás tartja, az maga az ember. Vagy jelen esetben a cég.

Az elutasított jelentkezőkkel nehéz dolgunk van, hiszen eleve csalódottak. Ha ehhez társul az is, hogy megalázónak érezték az interjút, lenéző stílusban beszéltünk velük, vagy nem is figyeltünk rájuk, aztán esetleg arra sem méltattuk őket, hogy értesítsük, mást választottunk, garantáltan meglesz a véleménye a vállalatról, mint munkahelyről. És garantáltan tovább is fogja adni, mert egyfajta becsületbeli ügynek érzi, hogy mindenkivel tudassa, hogyan bántak vele.

Elutasítás – csak kedvesen!

Amennyiben a fentiek ellenkezőjét tapasztalja a sikertelen pályázó, tehát kedvességet, odafigyelést, barátságosabb hangnemet, és azt érzi, végig fontosnak tartottuk a jelentkezését (tehát akkor is, amikor már tudtuk, hogy mást veszünk fel), a csalódottsága jóval enyhébb lesz. Így nem maradnak benne negatív érzések a céggel kapcsolatban, annak ellenére sem, hogy nem kapta meg az állást.

Az employer branding jelentése tehát az, hogy időnként igyekszünk pozitív színben feltüntetni a céget. Folyamatosan ügyelnünk kell arra, hogy ne adjunk okot a negatív vélemények kialakulására, megjelenésére.

Az Employer Branding témakörben publikált cikkeink, amelyekből még többet megtudhat arról miként járulhat hozzá a munkáltató a jó munkaerő megszerzéséhez és megtartásához.

Céges policy vs. munkavállalói igények: hogyan lehet ezt összeegyeztetni?

Mit tehetünk ha a cégpolitika és a munkavállalói igények nem találkoznak? A munkáltatói márkaépítés lényege: olyan munkahellyé válni, ahol az emberek szeretnek dolgozni.

Személyre szabott motiváció, avagy elismerés különböző módokon

Az employer branding szerepe. Milyen a jó vezető és milyen módon érdemes a dolgozói teljesítményt elismerni, illetve jutalmazni.

A jó munkahelyi légkör szerepe a munkatársak megtartásában

Honnan tudhatjuk, hogy nem megfelelő a légkör a cégünknél vagy hogyan lehet kezelni a meglévő konfliktusokat?

Továbbá:

Mit árul el cégünkről az irodánk?

Álláshirdetés vs adatbázis

Így nyerd meg a legjobb jelöltet!

Hogyan érhetjük el hogy az emberek vágyjanak jelentkezni a céghez?

Ünnepi láz vs. munka – hogyan tartható fenn a motiváció?

Milyen összetételű az ideális munkahely?

7 ok amiért szükséged van employer branding-re!

Employer branding avagy fontos hogy mit gondolnak a cégről az alkalmazottak és a külvilág?

A legjobb arculathordozók a cég saját dolgozói!

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
Employer Branding útmutatónkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X