A képen egy munkavállalót láthatunk, aki büszkén tart egy serleget a kezében, rávilágítva arra, hogy milyen fontos a motiváció munkahelyen.

Employer Branding

Motiváció munkahelyen, avagy hogyan legyünk jó főnökök?

2017. 12. 04.

A motiváció munkahelyen is fontos! De vajon mi motiválja az embereket? A fizetésemelés valóban többet ér a szóbeli elismerésnél? Milyen a megfelelő munkahelyi ösztönzés? Hogyan hívható elő a belső motiváció? És egyáltalán: hogyan lehetünk jó főnökök? Ma többek között ezekre az izgalmas kérdésekre keressük a választ.

Az employer branding és a munkahelyi motiváció kapcsolata

Az employer branding, vagyis a munkáltatói márkaépítés segítségével olyan képet alakíthatunk ki a cégről, mint munkahelyről, hogy az emberek akarjanak nálunk dolgozni.

mi_az_employer_brandingAhhoz, hogy egy cég sikeres tudjon lenni és a tőle telhető legjobb teljesítményt nyújthassa, olyan alkalmazottakra van szüksége, akik teljes mértékben hozzáértők és a legjobb formájukat hozzák. Ezt azonban nem könnyű biztosítani. Egy munkatárs felvételekor ugyanis nem lehetünk benne teljesen biztosak, hogy beválik-e, hogy az elégedettség kölcsönös lesz-e, és hogy kellőképpen be fog-e tudni illeszkedni a csapatba ahhoz, hogy gördülékeny legyen a közös munka.

Önmagában az, hogy valaki ért a szakmájához, kevés. Maga a tény, hogy van-e motiváció munkahelyen vagy nincs, nagyban befolyásolja, hogy egy dolgozó mennyire tudja és akarja kihasználni a tehetségét, mennyire hajlandó a tőle telhető legjobb teljesítményt nyújtani. A munkáltatók persze szeretik alapvetőnek tekinteni, hogy mindenki maximálisan odateszi magát minden egyes nap. A valóság azonban nem ilyen egyszerű.

TÖLTSE LE EMPLOYER BRANDING ÚTMUTATÓNKAT!


A PDF anyagot letöltheti neve és e-mail címe megadásával.

Motiváció munkahelyen: kincs, ami (sokszor) nincs

Ha az alkalmazottak nem érzik jól magukat az adott munkahelyen, a lelkesedés, a motiváció megcsappan, a munkakedv drasztikusan lezuhan. Ennek következményeként könnyen találhatjuk magunkat abban a helyzetben, hogy alkalmazottaink nemhogy nem a maximális teljesítményt nyújtják, hanem éppenhogy elvégzik a kötelező minimumot ahhoz, hogy a munkájukat még megtarthassák. Ráadásul az sem ritka, hogy ezt is csak addig teszik, amíg nem találtak jobb lehetőséget.

Vezetőként természetesen hatalmas szerepünk van abban, hogy a motiváció munkahelyen se legyen hiánycikk. Olyan munkahelyi légkört kell teremtenünk, hogy az alkalmazottaink szívesen járjanak be dolgozni. Természetesen ez egy többtényezős folyamat. Ha azt látjuk, jelenleg távol állunk ettől, valószínűleg nem is fog holnapra minden megváltozni. De ha folyamatosan teszünk érte, idővel elérhetjük, hogy olyan munkahellyé váljunk, amit szeretnek a dolgozók, és amire büszkék.

Az employer branding szerepe

A motiváció munkahelyen az employer branding – magyarul munkáltatói márkaépítés – segítségével valósítható meg. Lényege, hogy a cégünkről egy olyan képet építsünk fel, ami a vágyott munkahely kategóriába sorolja. Vagyis olyan munkahely legyen, ahová az emberek be AKARNAK kerülni. Ezt pedig azzal kell kezdeni, hogy a meglévő dolgozóink számára olyan körülményeket teremtünk, hogy elégedettek, motiváltak és lojálisak legyenek.

Ennek egy nagyon fontos része természetesen a megfelelő fizetések biztosítása, továbbá a korrekt munkakörülmények, elvárások. Ez azonban nem minden! Legalább ilyen fontos a munkahelyi légkör, amire szintén komoly befolyásunk van. Ennek egyik részre, hogy a csapatunk tagjai kijöjjenek egymással, tudjanak együtt dolgozni, az esetleges konfliktusokat elsimítsuk, és egy együttműködő, barátságos hangulat alakuljon ki.

A munkahelyi légkör másik, legalább ennyire fontos részét teszi ki a vezetővel való viszony. Lehet jó a fizetés, kellemes a környezet, és szerethetjük a munkatársainkat, de ha a vezető egyfolytában nyomást gyakorol a dolgozókra, esetleg megfélemlíti, megszégyeníti őket, inkorrekt módon bánik velük, nem fogja tudni őket megtartani. Erre ugyanis napi szinten senkinek nincs szüksége.

Motiváció munkahelyen, avagy milyen a jó vezető?

Rengeteg munkahelyi motiváció könyv közül választhatunk, ha a fenti kérdésre keressük a választ. Egy azonban biztos: vezetőként mindenképpen törekednünk kell arra, hogy a beosztottakkal olyan viszonyt alakítsunk ki, ami a tiszteletet megköveteli ugyan, de semmiképpen sem megfélemlítő, fenyegető, hanem barátságosabb jellegű. Természetesen nem cél, hogy túlzottan közvetlen legyen a viszony, hiszen az már a tisztelet rovására is mehet. Egy kicsit lazább hangvétel azonban még nem jelenti azt, hogy nincs meg a kellő fegyelem, és nem végzi mindenki rendesen a feladatait.

Nagyon fontos továbbá, hogy egy vezető rendszeresen ismerje el az alkalmazottai munkáját. A motivációs problémák egyike ugyanis, ha nincs motiváció… Az elismerés hiánya még a legszorgalmasabb, legbuzgóbb emberből is ki tudja ölni a lelkesedést. Úgy érezheti, bármilyen jól oldja is meg a felmerülő problémákat, és bármilyen megbízhatóan, precízen végzi is a munkáját, senkit nem érdekel. Bezzeg ha véletlenül hibázik, azt rögtön észreveszik és felróják neki.

Motiváció munkahelyen: de akkor mit tegyünk?

Természetesen a fentiekkel nem azt akarjuk mondani, hogy ha valaki hibázik, ne hívjuk fel rá a figyelmét. Szükség van visszajelzésre, hiszen ha nem jelezzük valakinek, hogy probléma adódott, nem lesz esélye javítani. Lényeges ugyanakkor, hogy ne CSAK negatív visszajelzést adjunk! Azt is vegyük észre, ha valaki kiemelkedő teljesítményt nyújt, esetleg hosszú ideje stabil minőségben dolgozik, megbízható munkaerő.

Nem is hinnénk, mennyit számít a munkahelyi elismerés, vagyis a rendszeres motiváció munkahelyen! És itt nem feltétlenül fizetésemelésre, előléptetésre, vagy prémiumra gondolunk, hanem tényleg csak szóbeli dicséretre. Valószínűleg mindannyian láttunk már példát arra, hogy egy jól fizető munkahelyet valaki otthagyott egy szerényebb fizetést nyújtó cégért, mert úgy érezte, a régi helyén nem becsülték meg. Tehát még a magas fizetés sem feltétlenül kompenzálja a szakmai motiváció hiányát. Ezt nem árt észben tartani.

Hogyan ismerjük el a dolgozóink munkáját?

Ha eddig nem volt különösebben jellemző a munkavállalók felé adott pozitív visszajelzés, nem annyira egyszerű elkezdeni ezt gyakorolni. A motiváció munkahelyen több formát ölthet, nincs egy bevált módszer. Leginkább dolgozó-, illetve helyzetfüggő, hogy milyen formában tudjuk megköszönni a jó teljesítményt.

Erről ír a New York Times bestseller szerző Gary Chapman és Paul White „A Munkahelyi Elismerés 5 Nyelve” című könyvben. A könyv bemutatja, hogyan ismerhetjük el az alkalmazottak munkáját. Továbbá rávilágít arra is, hogy ez nem csak a főnök-beosztott kapcsolatot teszi jobbá, hanem a cég teljesítményére is pozitív hatással van.

A hogyanra tehát többféle válasz létezik, és az adott helyzethez kell igazítani, hogy éppen melyik megoldás mellett döntünk. Ha például egy konkrét alkalmazottunk nyújtott kiemelkedő teljesítményt, példásan oldott meg egy feladatot, szerzett egy nagyobb ügyfelet, megoldott egy komolyabb problémát, teljesen helyénvaló, ha a többiek előtt, nyilvánosan köszönjük meg a munkáját. Ha nekünk személyesen segített valamit megoldani, elvégezni, négyszemközt is elmondhatjuk neki, milyen sokat jelentett a segítsége.

Amikor az egész csapatot szeretnénk jutalmazni, jó ötlet lehet valamilyen céges rendezvény. Ez lehet például egy csapatépítő, egy céges buli vagy egy vacsora. Ez ugyanis mindenkit érint, így egyformán megköszönhetjük mindenkinek a munkát. Célszerű az eseményen mondani egy pohárköszöntőt, melynek során szóban is megköszönjük a kiváló teljesítményt, és kiemelhetjük, hogy ezzel a rendezvénnyel szeretnénk a köszönetünket kifejezni.

Az elismert dolgozó motivált

Ahhoz, hogy tudjuk, milyen esetben milyen módon tudjuk kifejezni az elismerésünket, ismernünk kell az alkalmazottainkat. Vannak, akik zavarba jönnek a nyilvános dicsérettől, így nem a legjobb ötlet mindenki előtt megköszönni a teljesítményüket. Vannak ugyanakkor olyanok, akik kifejezetten élvezik, ha mások is tudják, hallják, milyen jól dolgoznak. Így nekik a négyszemközti dicséret lehet kissé kevés.

Fontos, hogy kiismerjük az alattunk dolgozókat, és megtanuljuk, hogyan tudjuk feléjük leghatékonyabban kifejezni a megbecsülésünket. Így biztosítva lesz a személyre szabott motiváció munkahelyen, hiszen mindenkihez olyan nyelven szólhatunk, ami a legjobban hat rá. Az ilyen, apróságnak tűnő részletek is nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy pozitív munkahelyi légkört teremtsünk, aminek köszönhetően a dolgozóink motiváltabbak lehetnek. Ez pedig a cég teljesítményére is észrevehetően fog hatni. A munka szóbeli elismerése, a főnök nagyrabecsülésének tudata sokszor többet jelent egy alkalmazott számára, mint a megemelt fizetés vagy plusz juttatás.

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - 5.00 / 5
Betöltés...

Kapcsolódó cikkek