employer_branding-avagy_fontos_hogy_mit_gondolnak_a_cegrol_az_alkalmazottak_es_a_kulvilag

Employer Branding

Employer Branding – avagy fontos, hogy mit gondolnak a cégről az alkalmazottak és a külvilág?

2017. 08. 03.

Employer Branding – avagy fontos, hogy mit gondolnak a cégről az alkalmazottak és a külvilág?

A munkaerőpiacot mostanság elsősorban a munkaerő hiánya jellemzi. Rengeteg cég küzd azzal a problémával, hogy nem tud  megfelelő alkalmazottakat találni, és még kevésbé tudja őket megtartani. A kialakult helyzet leginkább annak köszönhető, hogy a néhány évvel ezelőtti nagymértékű munkanélküliség miatt sokan nem találtak munkát, vagy ha igen, alacsony fizetésért és inkorrekt körülmények között, még akkor is, ha jól képzettek és tapasztaltak voltak.

A kilátástalan helyzetből sokan menekültek nyugatra, és miután felépítették az életüket, ott is maradtak. A nyugati piac így igen komoly mértékben elszívta a munkaerőt Magyarországról. Az itt maradt maroknyi értékes szakemberért értelemszerűen komoly versengés folyik a cégek között. A probléma, hogy nem igazán tudják, hogyan csinálják, ami nagyrészt annak köszönhető, hogy sok vállalat gondolkodásmódja még mindig a régi felállást tükrözi, azaz hogy az emberek örüljenek, hogy itt dolgozhatnak. Ez manapság azonban már nem állja meg a helyét.

Mivel mostanra a munkavállalók kerültek helyzeti előnybe a cégekkel szemben, a vállalatoknak kell lépniük. Vonzóvá kell válniuk, hogy megszerezhessék és meg is tarthassák a legjobbakat a szakmában. Már nem elég, ha csak munkát adnak, valóban küzdeniük kell az alkalmazottaikért, és figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy jól is érezzék magukat a munkahelyükön, ugyanis ha ez nem teljesül, előbb-utóbb váltani fognak. Ráadásul elégedetlen (ex)alkalmazottak a cég rossz hírnevét is kelthetik.

Hogyan befolyásolja a cég hírnevét a munkatársak véleménye?

Ahhoz, hogy egy cég vonzóvá váljon, ki kell dolgoznia egy employer branding stratégiát, fel kell építenie a saját munkáltatói márkáját. Ennek az a lényege, hogy olyan munkahellyé váljon, ahol az emberek szeretnek dolgozni, amire büszkék, és amivel elégedettek. Nem az a lényeg tehát, hogy kívülről jó munkahelynek tűnjön a cég, hanem hogy tényleg az legyen. Előbbivel talán szerezhetünk értékes munkaerőt, de megtartani garantáltan nem fogjuk tudni őket, és gyorsan elterjedhet annak is a híre, hogy nem teljesen az az igazság, amit állítunk magunkról.

Mivel a közösségi médiát már szinte mindenki napi szinten használja, biztosak lehetünk abban, hogy a céggel kapcsolatos negatív vélemények igen hamar el fognak terjedni. Ha valaki csalódott, netán sértett, annak szeret hangot is adni, míg ha elégedett, azt nem fogja külön megemlíteni a többség.

Ha az interneten rákeresünk a cégünkre, a róla mondott véleményekre, és azt látjuk, hogy több fórumon is a negatív hozzászólások vannak többségben, akkor bizony bajban vagyunk. Ezt ugyanis ma már a legtöbb munkavállaló is megteszi, mielőtt elkezd valahol dolgozni, és láthatja, mik a valós állapotok. Így pedig el is veszíthetünk ígéretes jelölteket, hiszen senki nem akar olyan cégnél dolgozni, ahol az emberek nem elégedettek, és folyamatosan cserélődnek – legfeljebb az, akinek más lehetősége nincs, de általában nem is közülük kerülnek ki a legjobbak.

Még rosszabb a helyzet, ha mindemellett még egy kampányt is folytatunk a munkaerő megszerzése céljából, és hangoztatjuk, hogy mennyire jó nálunk dolgozni. Ugyanis így a mi állításainkat azonnal megcáfolják a dolgozói, vagy volt dolgozói vélemények, aminek köszönhetően hiteltelenné válunk.

Mi egy vonzó munkahely titka?

Ahogy említettük, nemcsak vonzónak kell tűnni, hanem valóban azzá is kell válni. A legkönnyebben úgy érhetjük el, hogy a legjobbak nálunk akarjanak dolgozni, hogy a meglévő alkalmazottakkal szemben korrekt bánásmódot tanúsítunk, és olyan körülményeket biztosítunk számukra, amiknek köszönhetően szeretik a munkahelyüket.

Ennek elérése persze nem megy egyik napról a másikra, főleg, ha eddig nagyon messze voltunk ettől az állapottól. Igényel némi pénz, illetve energiaráfordítást a dolog, és nem árt, ha van egy hozzáértő csapatunk is, akik levezénylik a folyamatot. Legelőször azonban a hozzáállást kell rendbe tenni, el kell felejteni azt a nézetet, hogy a munkavállalóknak megtiszteltetés a cégnél dolgozni, és nem lehetnek elvárásaik. Lehetnek, vannak is, és ha ezekhez nem igazodunk, elveszítjük őket.

De mit akarnak a munkavállalók?

Természetesen ahhoz, hogy igazodni tudjunk a munkavállalók igényeihez, tudnunk kell, mit akarnak. Nos, legtöbbjüknek fontos, hogy megbecsüljék őket a munkahelyükön, értve ezalatt az anyagiakat, illetve a bánásmódot. Ha ezek nincsenek rendben, nem várhatjuk, hogy a csapatunk elhivatott, megbízható, motivált legyen, és valós a félelem, hogy az embereink átpártolnak máshová.

Magyarországon számos cégnél van még mindig komoly probléma a fizetésekkel. Igencsak alacsonyak, habár mostanában érezhető némi emelkedés, de még mindig nem érik el azt a szintet, amit a munkavállalók elvárnának. Persze érthető, hogy a béremelés nem megy egyik napról a másikra, mert nagyon költséges. Vannak ugyanakkor olyan megoldások, amivel kicsit mégiscsak tudunk emelni a színvonalon, illetve csökkenthetjük a munkavállalók anyagi terheit. Gondolunk itt cafeteriára, céges laptopra, telefonra, autóra – nem közvetlenül pénzbeni emelés, de mégis sokat tud számítani és hozzátesz a cég pozitív megítéléséhez is.

Ami még fontos, az a bánásmód. Jelenleg a legnagyobb problémát a szinte kötelezően elvárt (és kifizetetlen) túlórák jelentik, illetve a túlterhelés: nem ritka, hogy egy munkavállaló 2-3 ember munkáját végzi. Sajnos a fizetések ezt a terhelést már végképp nem kompenzálják, ezért van az, hogy sok ilyen cégnél hatalmas a fluktuáció. Ez amellett, hogy rontja a cégről kialakított képet, az üzleti célok elérésében is gátolhatja, mert ha nincs egy fix, összeszokott csapat, a hatékonyság is kisebb.

Mindenki szereti emellett, ha elismerik a munkáját: egy-egy dicséret nem kerül semmibe, mégis nagyon sokat tud javítani az alkalmazottak lojalitásán, a céggel kapcsolatos véleményén. Nem mellesleg pozitívabb lehet a viszony a vezetőkkel is, ha rendszeresen elismerik az alkalmazottak munkáját, ami a munkahelyi légkörre, lojalitásra, motivációra is kedvezően hat.

A legjobb reklámarcok az elégedett dolgozók

Egy cég legjobb reklámarcai az elégedett dolgozói. Ahogy már említettük, mindenféle negatív vélemény nagyon gyorsan terjed, ezért nem éri meg a valósnál jobb állapotokat feltüntetni – úgyis hamar kiderül az igazság, hála a közösségi médiának.

Ha azonban olyan munkahellyé válunk, amit a dolgozók szeretnek, ahová szívesen járnak be nap, mint nap, és amire büszkék, jó eséllyel ez a vélemény is el fog terjedni. Egy olyan munkahelyre, amely korrekt feltételeket biztosít, és ahová szinte csak kihalásos alapon lehet bejutni, mindenki be akar kerülni, hiszen éppen ezek a tényezők mutatják, hogy érdemes ott dolgozni.

Az employer branding szempontjából az elégedett dolgozók tehát kulcsfontosságúak, hiszen ők lesznek a cégünk élő reklámarcai. Ha egy dolgozó nyilatkozik pozitívan a cégről a környezetének, az sokkal meggyőzőbb, mintha a cég nyilatkozna pozitívan saját magáról. Ha alaposan körülnézünk, ritka, hogy egy cégnél igazán elégedettek a dolgozók. Éppen ezért, ha ezt sikerül elérnünk, az komoly vonzerőt jelent majd a cégünknek.

Írtunk egy ebook-ot is a témában. Ha érdekel, akkor ingyenesen le tudod tölteni ide kattintva.

Ratings None -> 1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - Még nincs értékelve
Betöltés...
Oszd meg:

Kapcsolódó cikkek