A legjobb arculathordozók a cég saját dolgozói!

Olvasási idő: 5 Perc
Employer Branding
2017.07.20.

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Érdekel
A legjobb arculathordozók a cég saját dolgozói!

mi_az_employer_branding

Mi az az employer branding?

Az employer branding, magyarul a munkáltatói márkaépítés olyan képet alakít ki a cégről, mint munkahelyről, hogy az emberek akarjanak nálunk dolgozni.

A legjobb arculathordozók a cég saját dolgozói!

Napjaink legnagyobb munkaerő-piaci problémája a munkaerőhiány. A cégek folyamatosan küzdenek azzal, hogy nehezen találnak valóban értékes, képzett, tapasztalt munkavállalókat, illetve nehezen tartják meg a már meglévőket. A helyzet nehézségét fokozza, hogy teljesen új a szituáció, ugyanis néhány évvel ezelőtt még nemhogy nem állt fenn ez a probléma, hanem éppen az ellenkezője volt jellemző: hatalmas volt a munkanélküliség, az emberek tolongtak a cégeknél akkor is, ha nem voltak éppen mesébe illők a munkakörülmények.

Ami miatt ez a helyzet megváltozott, az éppen a munkavállalók szempontjából tarthatatlan állapot volt. Nagyon sok ember nem kapott munkát, hiába volt magasan képzett, tapasztalt munkaerő. Akinek sikerült is állást szereznie, gyakran alacsony, fizetésért, hatalmas és irreális elvárásokkal. A körülmények miatt rengetegen döntöttek úgy, hogy elhagyják Magyarországot, és külföldön próbálnak meg boldogulni. Az igazán jó szakembereknek ez sikerült is, és nem tértek vissza.

[thrive_leads id=’1422′]

A külföldi munkaerőpiac tehát gyakorlatilag elszívta az értékes munkaerőt a magyarról. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a fent leírtak miatt ez nem is volt nehéz. Ennek isszák a levét most a cégek, akiknek amellett, hogy folyamatosan gondot okoz a munkaerőhiány, alkalmazkodniuk kell egy teljesen új, a korábbival ellentétes helyzethez: hogy nekik kell versengeniük a munkavállalókért, és nem fordítva. Ez nem egy vállalatnál komoly kihívásokat jelent, rengeteg feladatot ad a vezetőségnek és a HR-nek.

Nagy hangsúlyt kell fektetni az employer brandingre

A nehéz éveknek hála, kialakult egy olyan attitűd, hogy a munkavállalók kicsit ellenségként tekintenek a cégekre, amik ki akarják zsákmányolni őket. Persze a helyzet változásával a cégek hozzáállása is alakult már valamennyit, de még mindig nem eleget. Most is sok helyen jellemző az „örüljön, hogy van munkája” hozzáállás a vállalatok részéről, amit viszont a munkavállalók egyre kevésbé hajlandóak elfogadni. És mivel már lehetőségeik is vannak, bizony továbbállnak, ha nem megfelelőek a feltételek.

A cégeknél tehát teljes szemléletváltásra van szükség: nem szívességet tesznek a munkavállalóknak azzal, hogy állást kínálnak, hiszen ez a cég érdeke is. A munkáltató és a munkavállaló viszonya kölcsönös érdekeken alapul, ezt el kell ismerni, ahogy azt is, hogy korrekt feltételeket kell kínálnunk a munkáért cserébe. Csak az a cég lehet sikeres, és csak az szerezheti meg a legjobb szakembereket, amely ezt képes belátni, és eszerint cselekszik.

Ahhoz tehát, hogy versenyképesek legyünk a munkaerőpiacon, fontos, hogy vonzónak tűnjünk a munkavállalók szemében. Ebben sokat segít az employer branding, azaz a munkáltatói márkaépítés, ami kifejezetten arra fókuszál, hogy mint munkahely, versenyképesek legyünk, és a legjobbak akarjanak nálunk dolgozni.

Folyamatos odafigyelést igényel

Az employer brandingről tudni kell, hogy ez nem egy kampány, melynek során sok felületen elmondjuk, hogy milyen jó nálunk dolgozni, ezt pedig hangzatos szlogenekkel, és boldogan mosolygó, dolgozó emberek fotóival támasztjuk alá. Az employer branding ennél jóval több.

A hangzatos szlogen és a mosolygó dolgozó és a szép weboldal önmagában kevés a megítélés és candidate experience növeléséhez, javításához. Ha a dolgozók, volt dolgozók véleménye más, hiteltelenné válnak a cég állításai.

De akkor mi alapján alakul ki az emberek véleménye egy cégről? Nos, az alapján, amit azok mondanak, akik közelebbről, belülről ismerik az adott cég működését. Vagyis az alkalmazottak, volt alkalmazottak véleménye sokkal mérvadóbb. Ezért nem elég, hogy azt állítjuk magunkról, jó munkahely vagyunk: a dolgozóink tudni fogják, mi az igazság, és ha az nem felel meg az ígéreteknek, senkit nem fogunk tudni hosszabb távon megtartani. A negatív vélemény pedig gyorsan terjed.

Névtelenül, őszintén a közösségi médiában

A közösségi média elterjedésével ma már biztosított, hogy bárki, bármiről el tudja mondani a véleményét, akár névtelenül. Egy vélemény pedig a megfelelő fórumokon keresztül pillanatok alatt eljuthat több ezer emberhez, ezért ha az állításaink ellenére nem vagyunk korrektek munkáltatóként, hamar le fog hullani az álarc.

Éppen ez az employer branding lényege: ne csak jó munkahelynek akarjunk tűnni, hanem valóban váljunk is azzá. Mégpedig azért, mert a cég dolgozói a legjobb arculathordozók! Állíthatunk magunkról munkáltatóként bármit, ha nem bánunk tisztességesen az alkalmazottainkkal, ha nem megfelelőek a munkakörülmények, és irreális elvárásokat támasztunk feléjük, ez gyorsan el fog terjedni, és nem az a kép alakul majd ki rólunk a nyilvánosság szemében, amit szeretnénk.

Senki nem akar olyan cégnél dolgozni, amiről a saját alkalmazottai negatív dolgokat állítanak. Az is gyanús, ha valahol túl nagy a fluktuáció, gyakran cserélődik a csapat, az igazán jó munkahelyekre nagyon nehéz bekerülni, esetleg ha bővül a cég, magától igen ritkán áll fel valaki. Ott, ahol mindennapos, hogy felmondanak az emberek, egyértelmű, hogy valami nem kerek, hiszen kell, hogy legyen oka annak, hogy senki nem akar hosszabb távon ott maradni.

Milyen a jó munkahely?

A jó munkahely fogalma meglehetősen tág, és mindenkinek más számít igazán, de azért vannak közös pontok. A korábbi gyakorlattal ellentétben el kell felejteni például az alacsony, fizetéseket, a folyamatosan elvárt, kifizetetlen túlórákat, és túlzott terhelést. Ezek a leggyakoribb okai annak, hogy valaki más lehetőséget keres, és vált: alacsony fizetés, túlórák, túlterheltség.

A fő okok között szerepel még a rossz munkahelyi légkör, amin vezetőként sokat javíthatunk azzal, hogy a dolgozókból csapatot kovácsolunk, mi magunk pedig nem vasszigorral igyekszünk tekintélyt kiharcolni. A jó vezetőtől nem félnek a beosztottjai, szívesen fordulnak hozzá, közvetlen viszonyt ápolnak, de tisztelik is. Nem kell büntetnie, szankciókat alkalmaznia azért, hogy meglegyen a tekintélye. Ha úgy érezzük, van hová fejlődnünk ezen a téren, sokat segíthet egy tréning, ami kifejezetten erre irányul.

A jó munkahelyre szeretnek az alkalmazottak bejárni, motiváltak, elhivatottak és lojálisak. Büszkék rá, hogy az adott cégnél dolgozhatnak, és szívesen ajánlanák a vállalatot munkát kereső ismerőseiknek is. Más lehetőségeket maguktól nem keresnek, és elcsábítani is igen nehéz őket, mivel tökéletesen elégedettek a munkakörülményeikkel, a fizetéssel.

Nem mellesleg egy ilyen csapat sokkal jobb teljesítményt is nyújt, mint egy olyan emberekből álló, akik nem szeretnek az adott cégnél dolgozni, és nyűgként élik meg a munkát. Náluk előbb vagy utóbb komoly motivációs problémák lépnek fel, és csak a kötelező minimumot fogják nyújtani, nem lesznek érdekeltek abban, hogy előrébb vigyék a céget. Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan kutatják a jobb lehetőségeket, és amint lehet, váltanak.

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le a
HR Körkép 2022 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X