Employer Branding

Hogyan érhetjük el, hogy az emberek vágyjanak jelentkezni a céghez?

2018. 01. 09.

Mivel manapság a munkaerőpiacon komoly problémát okoz a munkaerőhiány, gyakran felmerülő kérdés, ami a címben is szerepel: hogyan lehet elérni, hogy az emberek vágyjanak arra, hogy egy bizonyos cégnél dolgozzanak? Mivel kevés az igazán jó szakember, képzett, tapasztalt munkaerő, a cégeknek dolgozniuk kell azon, hogy vonzóvá váljanak számukra, mert csak így lesz egyáltalán esélyük arra, hogy megszerezzék a legjobbakat.

Sajnos igen jellemző, hogy nem nagyon van ötlet arra vonatkozóan, hogyan is kellene ezt csinálni. Sok vállalat befektet egy-egy kisebb nagyobb kampányba, ami arra lenne hivatott rávilágítani, milyen jó is náluk dolgozni, mindenki mindig boldog és elégedett. Ez azonban nagyon kevés, és nem is igazán hiteles: melyik cég állítaná magáról az ellenkezőjét? Nyilván egyik sem. Nos, ezt a munkavállalók is tudják, éppen ezért nem fogják ezek a kampányok meggyőzni őket. Kiindulásnak maga a megközelítés jó, viszont ennél komplexebb programokra lehet szükség a teljes siker eléréséhez.

TÖLTSE LE EMPLOYER BRANDING ÚTMUTATÓNKAT!


A PDF anyagot letöltheti neve és e-mail címe megadásával.

Mi a baj a kampányokkal?

Ahogy már említettük, a kampányok nem mindig hitelesek ebből a szempontból, úgy tűnhet arra megy ki a játék, hogy egy cég minél pozitívabb színben tűnjön fel – akkor is, ha ennek néha kevés köze van a valósághoz. Senki sem fog a saját cégéről olyasmit elárulni, ami esetleg negatívan ábrázolná. A kampány a figyelemfelkeltés jó eszköze, de ahhoz, hogy valóban jó kép alakuljon ki egy cégről, ennél többre lehet szükség.

Gondoljunk bele: hány olyan reklámmal találkoztunk már, ami azt sugallja, hogy egy cég remekül működik, az emberek zöme azonban csak nevet rajta, mert teljesen más kép él a fejekben? Ez az, amiért önmagában egy kampány nem működőképes. Teljesen visszafelé sülhet el a dolog, ha nem tesszük rendbe a céget belülről, ha nem válunk olyanná, mint amilyen képet kifelé szeretnénk mutatni magunkról.

Az employer branding a megoldás

Az employer branding fogalma egyre gyakrabban kerül elő a cégek körében, nem véletlenül. Ez lehet a kulcs ugyanis ahhoz, hogy olyan képet alakítsunk ki a vállalatunkról, ami vonzó az értékes munkavállalók számára. A munkáltatói márka lényege, hogy valóban olyan munkahellyé válunk, ahol jó dolgozni. Nemcsak úgy teszünk, nemcsak a látszatot próbáljuk megteremteni, hanem valóban változtatunk a megszokásokon, szemléleten, és igyekszünk jobb körülményeket teremteni a dolgozóinknak, hogy szeressenek itt dolgozni.

Az ugyanis, hogy a meglévő munkatársak hogyan viszonyulnak a céghez nagyon sokat tesz hozzá az imidzshez. Ha az alkalmazottak szeretnek a cégnél dolgozni, motiváltak, lojálisak és megbízhatók lesznek, ami kihat a teljesítményükre is. A konkurencia csábítása ugyanakkor kevésbé fog veszélyt jelenteni, hiszen olyan munkahelyről senki sem megy el egykönnyen, ahol jól érzi magát és megbecsülik.

A cégnek természetesen érdeke, hogy minél kisebb legyen a fluktuáció, hiszen igazán jó eredményeket elérni csak összeszokott csapattal, és olyan munkatársakkal lehet, akik profin, gyakorlottan végzik a dolgukat. De más szempontból is fontos ez: ha valahol nem cserélődnek gyakran az emberek, kvázi kihalásos alapon lehet bekerülni, az kívülről is egyértelmű, hogy jó munkahely, hiszen ha nem így lenne, nem maradna ott hosszútávon senki.

Mindenki olyan cégnél akar dolgozni, ahol megbecsülik, ahol korrektek a körülmények, nem akarják kizsigerelni, de jól kereshet. Ha ezt tudjuk biztosítani, gyakorlatilag nyert ügyünk van, a tények ugyanis magukért beszélnek majd: erős, magabiztos, összeszokott csapat, lelkes, motivált, lojális dolgozók, kiváló eredmények.

És a megvalósítás…?

Mondani persze mindezt sokkal könnyebb, mint megvalósítani, hiszen időt, energiát és valószínűleg pénzt is igényel a folyamat. Ha gondok vannak a bérekkel, azt rendbe kell tenni, márpedig ez drága mulatság. Ha arra nincs is lehetőség, hogy azonnal emeljük a fizetéseket, arra talán van, hogy egyéb módon honoráljuk a dolgozók munkáját. Kompenzációként szóba jöhet például cafeteria, ami olcsóbb, mintha konkrétan pénzzel emelnénk, de akár a céges autó, laptop, telefon, vagy esetleg utazások, továbbképzések is megoldást nyújthatnak.

Amennyiben a cafeteria mellett döntünk, érdemes odafigyelni arra, hogy olyan típust válasszunk, ami valóban jól használható,. Ha rugalmasan összeállítható, mindenki az az egyéni igényeinek megfelelően használhatja fel. Esetleg érdemes előzetes felmérést készíteni arról a dolgozók körében, hogy mi a preferált plusz juttatási forma. Így olyan cafeteriát tudunk biztosítani, ami a mindennapokban jól használható a többség számára.

A munkakörülmények javítása, a korrektség is lehet költséges. Mint potenciális álommunkahely, senkitől nem várható el túlóra, pláne nem ingyen. Ennek megfelelően az esetleges önként vállalt túlórákat honorálni kell, és azt is meg kell szüntetni, hogy egy-egy ember 2-3 ember munkáját végezze. Szükség lehet tehát új kollégák felvételére, hogy a meglévő munkamennyiséggel emberi keretek között lehessen megbirkózni.

Azokra is figyelni kell, akik nem dolgoznak nálunk

Sok cég követi el azt az alapvető hibát, hogy megfeledkezik azokról, akik bár nem alkalmazottak, mégis kapcsolatban állnak vele. A volt dolgozók ebbe a csoportba tartoznak, ahogy azok is, akik jelentkeztek egy álláshirdetésünkre, de végül nem rájuk esett a választásunk.

A kiválasztási folyamat után azok a jelöltek, akik végül nem nyernek felvételt, gyakran negatív véleményt fogalmaznak meg a cégről. Hiba lenne azt gondolni, hogy ez természetes: nem feltétlenül kell valakinek rossz szájízzel távoznia csak azért, mert nem őt választották. A lényeg a candidate experience, vagyis az, ahogy a jelölt érzi magát a folyamat során. A legtöbb esetben ez hibádzik, és ez az, ami miatt sokan leírják a céget.

Gyakori panasz például, hogy a jelentkezésre válasz sem érkezik. Csak azokat a jelentkezőket értesítik, akik tovább jutottak, akiket szeretnének jobban megismerni. Apróság, de rosszul érinti a sikertelen pályázókat, úgy érezhetik, „erre se méltatták” őket. A cég szempontjából természetesen nagy munka, és sok időt vesz igénybe, hiszen egy állásra akár több százan is jelentkezhetnek. Ezen az apróságon is múlhat ugyanakkor a cég megítélése, ezért érdemes rá odafigyelni. Egy ATS rendszerrel automatizálható a levelek küldése.

Ha valakit elbocsátunk, azt szintén célszerű profin intézni, hogy a távozó munkatársban se maradjanak negatív élmények. Ebben segíthet az outplacement, vagyis a gondoskodó elbocsátás, melynek során az elküldött alkalmazott támogatást kap ahhoz, hogy minél előbb új munkát találhasson.

Milyen egyéb tényezők számítanak?

Ha egy cégnél jó dolgozni, az önmagában vonzó. A legjobb reklám, ha az alkalmazottak elégedettek, alacsony a fluktuáció, és nem igazán találni negatív dolgozói véleményeket. Számít emellett az is, hogy a cégnek milyen a pozíciója a piacon: egy sikeres vállalatnál szívesebben dolgoznak az emberek, biztosabbnak, stabilabbnak érzik a helyüket. A munkavállalók szeretnek büszkék lenni a munkahelyükre, egy nagy nevű cégre, aminek előkelő helye van az üzleti életben, pedig azok is lehetnek.

A munkahelyi környezet sem utolsó szempont: nagyon kiábrándító tud lenni, ha egy lelakott, ócska irodában, ezeréves gépekkel kell dolgozni, vagy ha piszkos, igénytelen a hely. Ilyen körülmények között senki sem tölti szívesen az idejét, pláne a napjának igen jelentős részét. Éppen ezért fontos, hogy igyekezzünk a környezetet tisztává, barátságossá tenni. Ha a legmodernebb technikát éppen nem is tudjuk biztosítani, a kulturált környezet alapvető fontosságú.

1 csillag2 csillag3 csillag4 csillag5 csillag - 3.40 / 5
Betöltés...

Értesítést kérek az új bejegyzésekről

Kapcsolódó cikkek