Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Van egy tényező, amely nemcsak munkahelyi kapcsolatainkat, a közös munka sikerét, hanem az előléptetésünket, a szakmai fejlődésünket és egy állásinterjú sikerét is nagymértékben befolyásolja. Vajon mi lehet ez?

Akár tudomást veszünk róla, akár nem, mindannyian rendelkezünk vele: ez a hangulatunk. Képes befolyásolni a napunkat, a munkakedvünket, a problémamegoldó képességünket, a kommunikációs stílusunkat és az egész megjelenésünket, kisugárzásunkat. Ráadásul a hangulat ragadós, így gyorsan át is tudjuk ragasztani a munkatársainkra is. Ezért van az, hogy bizonyos emberekkel csak úgy repül az idő, sziporkázik az alkotó energia, és gyorsan haladunk egy közös feladattal, míg másokkal kínszenvedésnek érzünk minden másodpercet.

Sőt, a hangulat érzelmi előjelét tudatosan is lehet irányítani – több gyakorlati példát és tréninget is lehet erre találni például a tárgyalástechnika, az értékesítés vagy éppen a vezetői képességek területéről. Mindenképpen hat ránk. Mai cikkünkben megosztjuk olvasóinkkal mindezek hátterét, melyhez Ann Demarais és Valerie White nemzetközileg is elismert önismereti szakértőket hívjuk segítségül. Nézzük a legfontosabbakat!

Hangulati kvóciens

Ahogy az érzelmi intelligencia (EQ) is egy létező és domináns jelensége a társas kapcsolatainknak, úgy létezik a hangulat befolyásolásának is egy ún. hangulat kvóciense, röviden HQ, mely a következő tényezőktől függ:

1.) Energikusság

Ez egy olyan adottság, amelyet fel kell ismernünk magunkban és másokban is, és ennek tudatában hozzáállni az együttműködéshez. Biztosan ismerünk olyan embert, akinek szinte megalszik a tej a szájában, olyan lassan fogalmazza meg a lényeget. Ha a munkánk illetve a személyiségünk dinamikus, minden bizonnyal nem lesz jó hatással ránk egy ilyen kolléga. A helyzetet tovább bonyolíthatja az a tény is, ha ráadásul egy felettesünk képviseli az energikusság másik végletét. Így nagyon nehézzé válhat a közös munka. Amennyiben magasabb empátiával rendelkezünk, úgy közös hullámhosszra tudunk helyezkedni a másikkal, és megtaláljuk az elviselhető kompromisszumot. Így könnyebben túl tudunk lépni azon, hogy nem vagyunk egyformák – és valljuk be, nem is ez visz előre egyikünket sem.

2.) Arckifejezés

A testbeszéd egyik leghangsúlyosabb területe az, amit az arcunkkal közvetítünk. A szemünk, szemöldökünk, szájtartásunk formálása nagyon ösztönös, és a másodperc töredéke alatt átadhatja a másik félnek az információt: valójában mit gondolunk róla vagy úgy általában a környezetünkről. Gondoljunk csak bele, ha például ügyfélkapcsolati, eladói vagy HR-es munkakörben dolgozunk, vagy ilyen állásra jelentkezünk, mennyire sokat számít, hogy mit fejezünk ki az arcunkkal.

3.) A beszéd érzelmi töltete

A kommunikációs készségek és képességek a legtöbb munkakörben kiemelt hangsúlyt kapnak. Ennek fontos része az is, hogy alapvetően pesszimistán vagy optimistán fogalmazunk. Nem kérdés, hogy az ideális munkatárs melyik csoportba tartozik.

4.) A szóhasználat

Az előbbi pontot folytatva az is nagyon fontos, hogy jellemzően milyen szavakat használunk: erős, túlzó, túláradó kifejezéseket, vagy inkább visszafogott, tárgyilagos szavakat. Előbbi esetben ezt a tulajdonságunkat jól hasznosíthatjuk írói, marketinges, PR-es, vagy értékesítői munkakörökben. Ha leginkább a semlegességre törekszünk ilyen téren, az mindenképpen hasznos mondjuk ügyvédi munkakörben vagy a közigazgatási szférában.

5.) Az összpontosítás iránya

Ez kétféle lehet: pozitív és negatív. Amennyiben ilyen téren nagy szakadék van köztünk és a kollégáink között, akkor hatékony segítségünk lehet az ún. asszertív technika. Ennek során arra törekszünk, hogy mindenki elmondhassa a véleményét, ne legyen alá-fölérendeltség ebben, és egy közös megoldásra jutunk végül. Bizonyos munkakörökben nem feltétlenül jelent ugyanis pesszimizmust a negatív vélemény, érdemes megfontolni az ilyen kollégák észrevételét a legrosszabb eshetőség szempontjából, végiggondolni azt és felkészülni ennek kockázatára.

Való igaz, hogy hangulati kvóciensünk szituációtól, napszaktól és sok egyéb tényezőtől függően változhat, ám egy állásinterjún próbáljuk meg a lehető legjobb énünket adni, hiszen ott csupán nagyon rövid idő áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megfelelő benyomást keltsünk másokban és megismerhessenek bennünket.

És ne feledjük továbbra sem: tartsuk a szemünket a friss álláslehetőségeken! De ne álljunk meg itt, keressünk álláslehetőségeket személyre szabott beállításaink alapján is. Sőt, kipróbálhatjuk a legfrissebb alkalmazást, a Mobilmunkát, ahol még önéletrajzot sem kérnek.

 

Készítette: Posta Renáta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, motiváció