Állásinterjú, előléptetés: mi az, és miért fontos a HQ?
Cikkünkből kiderül, mi az, ami az első benyomás kialakításától a karrierünk fejlődéséig mindenre nagy hatást gyakorol.
Önnek ajánljuk!
Van egy tényező, amely nemcsak munkahelyi kapcsolatainkat, a közös munka sikerét, hanem az előléptetésünket, a szakmai fejlődésünket és egy állásinterjú sikerét is nagymértékben befolyásolja. Vajon mi lehet ez?
Akár tudomást veszünk róla, akár nem, mindannyian rendelkezünk vele: ez a hangulatunk. Képes befolyásolni a napunkat, a munkakedvünket, a problémamegoldó képességünket, a kommunikációs stílusunkat és az egész megjelenésünket, kisugárzásunkat. Ráadásul a hangulat ragadós, így gyorsan át is tudjuk ragasztani a munkatársainkra is. Ezért van az, hogy bizonyos emberekkel csak úgy repül az idő, sziporkázik az alkotó energia, és gyorsan haladunk egy közös feladattal, míg másokkal kínszenvedésnek érzünk minden másodpercet.
Sőt, a hangulat érzelmi előjelét tudatosan is lehet irányítani – több gyakorlati példát és tréninget is lehet erre találni például a tárgyalástechnika, az értékesítés vagy éppen a vezetői képességek területéről. Mindenképpen hat ránk. Mai cikkünkben megosztjuk olvasóinkkal mindezek hátterét, melyhez Ann Demarais és Valerie White nemzetközileg is elismert önismereti szakértőket hívjuk segítségül. Nézzük a legfontosabbakat!

Ahogy az érzelmi intelligencia (EQ) is egy létező és domináns jelensége a társas kapcsolatainknak, úgy létezik a hangulat befolyásolásának is egy ún. hangulat kvóciense, röviden HQ, mely a következő tényezőktől függ:
1.) Energikusság
Ez egy olyan adottság, amelyet fel kell ismernünk magunkban és másokban is, és ennek tudatában hozzáállni az együttműködéshez. Biztosan ismerünk olyan embert, akinek szinte megalszik a tej a szájában, olyan lassan fogalmazza meg a lényeget. Ha a munkánk illetve a személyiségünk dinamikus, minden bizonnyal nem lesz jó hatással ránk egy ilyen kolléga. A helyzetet tovább bonyolíthatja az a tény is, ha ráadásul egy felettesünk képviseli az energikusság másik végletét. Így nagyon nehézzé válhat a közös munka. Amennyiben magasabb empátiával rendelkezünk, úgy közös hullámhosszra tudunk helyezkedni a másikkal, és megtaláljuk az elviselhető kompromisszumot. Így könnyebben túl tudunk lépni azon, hogy nem vagyunk egyformák – és valljuk be, nem is ez visz előre egyikünket sem.
2.) Arckifejezés
A testbeszéd egyik leghangsúlyosabb területe az, amit az arcunkkal közvetítünk. A szemünk, szemöldökünk, szájtartásunk formálása nagyon ösztönös, és a másodperc töredéke alatt átadhatja a másik félnek az információt: valójában mit gondolunk róla vagy úgy általában a környezetünkről. Gondoljunk csak bele, ha például ügyfélkapcsolati, eladói vagy HR-es munkakörben dolgozunk, vagy ilyen állásra jelentkezünk, mennyire sokat számít, hogy mit fejezünk ki az arcunkkal.
3.) A beszéd érzelmi töltete
A kommunikációs készségek és képességek a legtöbb munkakörben kiemelt hangsúlyt kapnak. Ennek fontos része az is, hogy alapvetően pesszimistán vagy optimistán fogalmazunk. Nem kérdés, hogy az ideális munkatárs melyik csoportba tartozik.
4.) A szóhasználat
Az előbbi pontot folytatva az is nagyon fontos, hogy jellemzően milyen szavakat használunk: erős, túlzó, túláradó kifejezéseket, vagy inkább visszafogott, tárgyilagos szavakat. Előbbi esetben ezt a tulajdonságunkat jól hasznosíthatjuk írói, marketinges, PR-es, vagy értékesítői munkakörökben. Ha leginkább a semlegességre törekszünk ilyen téren, az mindenképpen hasznos mondjuk ügyvédi munkakörben vagy a közigazgatási szférában.
5.) Az összpontosítás iránya
Ez kétféle lehet: pozitív és negatív. Amennyiben ilyen téren nagy szakadék van köztünk és a kollégáink között, akkor hatékony segítségünk lehet az ún. asszertív technika. Ennek során arra törekszünk, hogy mindenki elmondhassa a véleményét, ne legyen alá-fölérendeltség ebben, és egy közös megoldásra jutunk végül. Bizonyos munkakörökben nem feltétlenül jelent ugyanis pesszimizmust a negatív vélemény, érdemes megfontolni az ilyen kollégák észrevételét a legrosszabb eshetőség szempontjából, végiggondolni azt és felkészülni ennek kockázatára.
Való igaz, hogy hangulati kvóciensünk szituációtól, napszaktól és sok egyéb tényezőtől függően változhat, ám egy állásinterjún próbáljuk meg a lehető legjobb énünket adni, hiszen ott csupán nagyon rövid idő áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy megfelelő benyomást keltsünk másokban és megismerhessenek bennünket.
És ne feledjük továbbra sem: tartsuk a szemünket a friss álláslehetőségeken! De ne álljunk meg itt, keressünk álláslehetőségeket személyre szabott beállításaink alapján is. Sőt, kipróbálhatjuk a legfrissebb alkalmazást, a Mobilmunkát, ahol még önéletrajzot sem kérnek.
Készítette: Posta Renáta
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
Címkék: álláskeresés, munka, fizetés, karrier, szakma, motiváció