Álláshirdetés: így vonzza be a tökéletes jelöltet

Olvasási idő: 17 Perc

Töltse le az
Álláshirdetések a HR Bullshiteken túl kiadványunkat!

Érdekel
Álláshirdetés: így vonzza be a tökéletes jelöltet

Milyen egy igazán jó álláshirdetés? Ezen a kérdésen még a legtapasztaltabb HR-esek is időről időre elgondolkodnak. Nem véletlen, hogy olykor a munkáltatók is úgy érzik, hogy bizonyos pozíciókra nagyon nehezen találnak megfelelő embert. A kudarc oka sokszor az álláshirdetés szövegében keresendő. De melyek is ezek a hibák? Hogyan lehet őket kiküszöbölni? És legfőképp: hogyan tudunk olyan álláshirdetést írni, amely szinte mágnesként vonzza be azt a jelöltet, akit megálmodtunk az adott pozícióra? Részletes és gyakorlatias útmutatónkból minden kiderül. 

Profi álláshirdetés: miért van szükség tudatosságra?

Sajnos egyáltalán nem mindegy, mit és hogyan fogalmazunk meg a betöltendő pozícióval kapcsolatban, hiszen egy nem tökéletesen megfogalmazott szöveg számos szempontból vezethet vakvágányra:

  • “Versenyképes fizetés, fiatalos csapat, fejlődési lehetőség” - egy ilyen sablonos álláshirdetés használatával cégünk nemcsak beleolvad majd a versenytársak végeláthatatlan tengerébe, de a márkaépítésre, megkülönböztetésre költött pénzünk egy része is gyorsan kárba veszhet.

  • Túl sok jelentkezőt kaphatunk - így a felvételi folyamat elhúzódik, túl sok erőforrást köt le, más tevékenységekre pedig nem marad idő.

  • Alig jelentkeznek a hirdetésünkre - nincs választási lehetőségünk, a legjobb jelöltet pedig így különösen nehéz megtalálni. 

  • Lehet, hogy ideális jelentkezőszámot kapunk, de pont az ideális jelöltet nem érjük el. Így nem a legjobb munkaerőt vesszük fel. Következésképp a felvételi folyamat nem lesz eléggé hasznos a cég számára, nem hoz kellően magas megtérülést. 

Az álláshirdetés mint reklám 

Egy álláshirdetést nem csak a fenti okok miatt kell jól megírni. Fontos, hogy a kereső vállalat neve, márkája hosszú távon pozitív emléket hagyjon az álláskeresőben. Ezért nemcsak azokra a pozíciókra kell jó hirdetést írni, amelyek általában nehezebben betölthetőek - a többi álláskeresőre is jó benyomást kell tennünk. Egy jó hirdetés képet ad a vállalatról és az általa képviselt értékekről. Egy rosszul megírt álláshirdetés viszont negatív megvilágításba helyezheti a céget. Sőt, még az árbevételünk is csökkenhet adott esetben. A vásárlók/ügyfelek nagy része ugyanis úgy gondolja, hogy a felvételi folyamat során tapasztaltak többet árulnak el a cégről, mint maga a vásárlói élmény. A csalódott emberek jó része pedig vásárlóként is lemond a cégről. 

Ezért ma egy olyan cégnek, amely a legjobb munkaerőt akarja megtalálni és magához vonzani, az employer branding folyamatára is kiemelt figyelmet kell fordítania. A járvány miatt kialakult helyzetben pedig hatványozottan beszélhetünk a munkáltatói márkaépítés fontosságáról. Amelyik cég ugyanis nem ad magáról információt, az garantáltan rossz jel a munkavállalóknak. A potenciális jelöltek szemében azon munkaadók lesznek előnyben, akik beszélnek arról, mi is zajlik épp a falakon belül, milyen lépéseket tesznek a helyzet kezelése érdekében.

Ha tehát figyelemfelkeltő álláshirdetést szeretnénk írni, elengedhetetlen, hogy reklámként tekintsünk rá. Ezeket a “reklámokat” ugyanis láthatják az álláskeresők, az álláskeresők barátai, ismerősei, rokonai. Ha jól dolgoztunk, az emberek akár meg is osztják hirdetésünket akár egy náluk alkalmasabb jelölttel vagy csak azért, hogy megmutassák, ilyen is van! 

Álláshirdetés és munkaköri leírás - mi a különbség?

A fentiekből következik, hogy az álláshirdetés és az állásleírás nem ugyanaz a fogalom. Ezt sajnos sokan szem elől tévesztik. Ezért fontos megjegyezni, hogy az állásleírás minden esetben az a dokumentum, amit legtöbbször a szakmai vezetőtől vagy a HR osztálytól kapunk. Leírja mindazt, ami a cég számára fontos. Ismerteti, hogy az adott pozíció betöltéséhez milyen képességekre van szükség. 

Az álláshirdetés ezzel szemben egy marketingeszköz, ami segít eladni a „terméket”, vagyis a nyitott pozíciót. Míg az állásleírásnál a jelöltre fókuszálunk, addig az álláshirdetésnél a fogyasztóra. Emiatt megtörténhet, hogy ami fontos egy állásleírásnál, teljesen másodlagos információ egy álláshirdetésnél. Ebből kifolyólag teljesen másképp kell a kettőt megfogalmazni. Ahogy fentebb is említettük, az álláshirdetés megírása során valójában egy jó reklámot kell készítenünk, ami vonzza majd az általunk megcélzott, ideálisnak vélt jelölteket. 


Az álláshirdetés pszichológiája

A Social Talent webinárja szerint egy álláshirdetés legyen egyszerű, hiteles, konkrét és legyen tele váratlan fordulatokkal. Emellett érzelmeket kell közvetítenie és egy történetet kell elmesélnie a száraz leírás helyett. Egy olyan fejlődéstörténetről kell olvasnia a potenciális jelentkezőnek, amelyről úgy érzi majd, hogy ő a főhőse. 

Írjuk le bátran, hogy hol tart most a jelentkező, és hogy hol lehet néhány éven belül a cég segítségével. Amennyiben fiatal generációkhoz szólunk - és cégkultúránk is engedi - nyugodtan tegeződhetünk is egyébként a hirdetésben. 

A megfogalmazásnál igyekezzünk a jelölt fejével gondolkodni. Gondoljuk végig, hogy mit és hol dolgozik most a jelöltünk? Mik a sajátos demográfiai jellemzői? Hol él? Hogyan él? Mennyit keres? Milyen iskolai végzettsége van? De gondoljunk arra is, hogy mik a céljai? Mit akar elérni? Mi hajtja belülről? Milyen értékekben hisz és mi az, amitől tart? Kéretlenül is megírhatjuk például, hogy mitől nem kell nálunk tartania, vagy hogy munkatársaink miért szeretnek nálunk dolgozni. Át kell gondolnunk továbbá, hogy a konkurencia mit nem tud megadni hozzánk képest, miért csalódottak az emberek, akik eljönnek onnan. Ha a jelölt fejével gondolkodunk, megértjük, hogy mit kell kidomborítanunk a hirdetésben ahhoz, hogy magunkra vonzzuk a célközönség figyelmét. 

Mikre tér ki egy jó álláshirdetés?

Mint tudjuk, tökéletes álláshirdetés minta nem létezik.

A Profession.hu 2017-es kutatása azonban rávilágít arra, hogy mik azok az elemek, amelyekről semmiképpen se feledkezzünk meg az álláshirdetés megírása során. A fehér- és kékgalléros munkavállalók körében elvégzett felmérés szerint a munkavégzés pontos helye szerepel a prioritási lista legelején. Budapesti viszonylatban például már a kerület megadása is fontos szerepet játszhat abban, hogy az illető jelentkezik-e az állásra vagy sem. A második helyen a munkaidő jellege (rész- vagy teljes munkaidő) szerepel. Ezt követi a szükséges tapasztalat, majd az elvégzendő feladatok listája. A munkavállalók prioritási listájának ötödik helyét pedig a munkabér foglalja el. 

Ezeket a preferenciákat mindenképpen érdemes szem előtt tartani a hirdetés megírása közben. Nézzük tehát, miket foglal magában egy tökéletes álláshirdetés.

Mi legyen a cím?

Legelső tanácsunk, hogy legyen ütős, figyelemfelkeltő és illeszkedjen a cégmárkába! A jó szakemberekre sokan vadásznak. Így nekünk mindössze néhány másodpercünk van arra, hogy felhívjuk magunkra az olvasó figyelmét. Érjük hát el, hogy a mi álláshirdetésünkön akadjon meg az olvasó szeme! Ugyanakkor lódítani sem szabad benne, legyünk mindenképpen összhangban az álláshirdetés tartalmával.

Fontos továbbá, hogy a túlzottan szakma-specifikus megnevezéseket is kerüljük. A „HR0001120TR rendszerintegrációs teszt koordinátor” cím nagy valószínűséggel csak túlszűrné a jelentkezőket. Elsődleges szempont, hogy a pozíció nevét elsősorban a célközönség értse. Ha például a fiatalabb generációkat szeretnénk megcélozni, fontos, hogy az általuk használt terminológiát kövessük. A fiatalok a modern és az angolszász terminológiát követő hirdetéseket részesítik előnyben. Ezért “Létesítményfelelős” helyett használjuk például a “Facility Manager” kifejezést. 

Mi a feladat?

A feladatleírásnak nemcsak magáról a feladatról kell szólnia, hanem az adott munka értékteremtő tulajdonságairól is. Olyan kérdéseket kell megválaszolnunk, mint hogy miért fontos az adott munka elvégzése? Mit valósíthat meg a munkavállaló az adott pozícióban? Hogyan segítheti esetleg a társadalmat? Hogyan tehet hozzá a cég működéséhez? Hogyan teremthet értéket? 

Az emberek szívesen végeznek olyan munkát, amire büszkék lehetnek, amivel értéket teremthetnek. Ha az adott pozíció megfelel ezeknek a kritériumoknak, semmiképpen se rejtsük véka alá!

Koncentráljunk a termékelőnyökre!

A feladatleírásnál tartsuk szem előtt azt a marketing-szövegírói alapvetést is, amely szerint egy jó hirdetés nem a tulajdonságokra fókuszál, hanem az előnyökre. A terméktulajdonság mindaz, amit a termék (pozíció) papíron tud. A termékelőny pedig az, amit a jelölt tapasztal, és ahogyan jobbá válik az élete. De hogyan működik ez a gyakorlatban?

A leendő kollégának esetleg utaznia kell majd a munka során? Írjuk le, mennyi új élménnyel lehet gazdagabb, ha minket választ! Netán új emberekkel kell találkoznia mindennap? Tudassuk vele, milyen sok értékes kapcsolatra tehet szert majd munkája során, akár szakmai, akár személyes téren. Ne feledjük, hogy végeredményben egy álláshirdetés is mindig a “termékelőnyök” alapján adja el a pozíciót.

 

Elvárások

Foglaljuk össze röviden azokat a kritériumokat, amelyek mindenképpen szükségesek a munkakör betöltéséhez. Ne felejtsük el felsorolni azokat a tulajdonságokat sem, amelyek a jelentkezőnek előnyt jelenthetnek. Egy másik nyelv ismerete? Hasonló projektben szerzett tapasztalat? Utazásra való hajlandóság? Ezek a kritériumok már a személyes interjúig jutottaknál játszhatnak fontos szerepet a legjobb jelölt kiválasztásában.

Ellenállhatatlan ajánlat

Ne csak arról szóljon az álláshirdetés, hogy mit várunk el a munkavállalótól. Térjünk ki minden esetben arra is, hogy mi mit tudunk cserébe nyújtani. 

Miben nyújtunk többet, mint a konkurencia? Milyen karrierlehetőségek várnak a leendő kollégára? Miért jó nálunk dolgozni? Ezekre a kérdésekre adjunk konkrét választ. Ma az álláskeresők olyan munkát keresnek, ahol biztonságban érezhetik magukat, könnyen egyensúlyban tarthatják a munkájukat és a magánéletüket, valamint jó hangulatban telhetnek a napjaik a kollégáikkal. Ha megfelelünk ezeknek a kritériumoknak, mindenképpen emeljük ki a hirdetésben!

Kerüljük azonban az olyan általános kifejezéseket, mint a “versenyképes fizetés” vagy az “előrelépési lehetőség”. Helyette írjuk le pontosan, mi minden várja a leendő kollégát. Étkeztetés? Utazástérítés? Ingyenes képzések? Sportolási lehetőség? Home office? Gyerekfelügyelet? Ne hagyjunk ki semmit, ami csábítóan csenghet a potenciális jelölt fülében. 

Tartalmazza az álláshirdetés a bért?

A válasz: egyértelműen igen! Ha elzárkózunk a bérek feltüntetésétől, ma már nagy az esély arra, hogy a munkavállalók azoknál a konkurens cégeknél landolnak, akik velünk ellentétben már a folyamat elején közszemlére teszik ezeket az adatokat. Azokra a hirdetésekre ugyanis, amelyekben szerepel a juttatás, 30 százalékkal több pályázat érkezik. Sőt, a Profession.hu friss felmérése szerint még a koronavírus okozta válsághelyzetben is a bér az első motivációs tényező az álláskeresés során. 

Mindezek ellenére sajnos hazánkban a bérek feltüntetése még mindig kényes kérdésnek számít. Örvendetes hír azonban, hogy a kékgalléros hirdetéseknél egyre inkább megjelennek a bérsávok. Ez az irány a követendő példa, ha eleget akarunk tenni a nyomásnak, hiszen egyre nagyobb az igény a munkavállalók részéről, hogy előzetesen informálódhassanak a bérekről.

A fizetés feltüntetésével a bér körüli feszültséget és félreértéseket könnyedén elkerülhetjük. Ha ugyanis a béreket már előre látják a hirdetésben, akkor szívesebben jelentkeznek, mert tudják hogy a tapasztalatuknak megfelelő fizetést kaphatják. Ráadásul munkaadóként sem kell attól tartanunk, hogy a bér miatt mondja majd vissza a felkínált pozíciót a jelöltünk. Így mindkét fél között világos és nyílt kommunikáció alakulhat ki.

Hova helyezzük a hangsúlyt a cégleírásnál?

Egy jó álláshirdetés röviden bemutatja a vállalatot is. Ha egy neves és elismert cégről van szó, akkor viszonylag könnyű dolgunk van. Természetesen nem minden cég lehet ismert fogyasztói márka. Ebben az esetben még inkább fontos, hogy az adott cég mit, mennyit és hogyan kommunikál magáról. 

Térjünk ki mindenképpen a vállalat céljaira, értékrendjére, elképzeléseire, gondolkodásmódjára és egyéb egyedi tulajdonságaira. Bátran emeljük ki sikereinket is, azonban tartózkodjunk az üres szavaktól! Megoszthatjuk például, hogy milyen díjakkal rendelkezünk a közelmúltból. Így hiteles kép alakul ki rólunk a másik oldalon. A hosszabb távú céljainkról se feledkezzünk meg: írjuk le, hogy mit szeretnénk megvalósítani a jövőben. Így találunk majd értékrendben és gondolkodásban illeszkedő jelölteket, akiknek a motivációja és az elkötelezettsége a legmagasabb szinten van. 

Elégedett munkatársak véleménye

Kutatások szerint az emberek 91 százaléka olvas rendszeresen vagy alkalmanként értékeléseket és 84 százalékuk bízik az online értékelésekben legalább annyira, mint a személyes ajánlásban. Sőt, a kutatás szerint a fogyasztói döntések már egy értékelés elolvasása után is megszülethetnek. 

Az elégedett vásárló tehát a legjobb reklám. Ezt nemcsak termékek értékesítésénél, de pozíciók “reklámozásánál” is érdemes kihasználni. Ha tényleg jó nálunk dolgozni, akkor bizonyítsuk! Derítsük ki, hogy az alkalmazottaink miért szeretnek nálunk dolgozni. Kérjünk tőlük mosolygós fotókat, egy rövid leírást, illetve engedélyt az álláshirdetésben való megjelentetésre. Ha valóban jó nálunk a légkör, mindenki örömmel fog eleget tenni ennek a kérésnek és hiteles véleményekkel tudjuk felkelteni a potenciális jelöltek figyelmét. 

Elért eredmények

Ne felejtsük el megosztani a legnagyobb sikereinket se. Ha van olyan eredmény, amit a csapattal közösen értünk el, és amire igazán büszkék vagyunk, meséljünk róla egy keveset! Illusztráljuk egy jó fotóval (lehetőleg a csapatról), hogy megmutassuk: nálunk a csapatszellem nem csak klisé!

Az álláshirdetés lelke: társadalmi felelősségvállalás

Ugyan már korábban is érintettük a társadalmi felelősségvállalás fontosságát a feladatok során, akár külön szekciót is szentelhetünk ennek a résznek az álláshirdetés végén. Hozzájárul cégünk a világ jobbá tételéhez valamilyen szinten és téren? Van valami, amire büszkék vagyunk? Adományozás? Jótékonysági események? Véradás? Netán faültetés? 

Nem tudjuk elégszer hangsúlyozni, hogy az emberek szívesen dolgoznak olyan helyen, amire büszkék lehetnek. Ne szerénykedjünk tehát, ha cégünk igenis jobbá teszi a világot valamilyen téren!

Kizárás nélkül nem kerek az álláshirdetés

Beszéltünk eddig arról, hogy kit is akar megcélozni az álláshirdetés, hogyan gondolkodhatunk a célcsoportunk fejével, hogyan tudjuk felkelteni a figyelmüket. Egy fontos kérdést azonban még nem érintettünk: kihez nem szól a hirdetésünk? 

Igen fontos, hogy eleve kizárjuk azokat, akiknek a szűrésével nem akarunk időt tölteni. A felsőfokú német nyelvtudás tényleg elengedhetetlen a pozíció betöltéséhez? Írjuk bele! Már a telefonos interjúk során értékes perceket spórolhatunk így. Rengeteg időt és energiát spórolunk azonban azoknak a potenciális jelentkezőknek is, akik számára az álláshirdetésből esetleg nem derül ki egyértelműen, hogy alkalmasak lennének-e az adott pozíció betöltésére. Sőt, ezzel az egyszerű módszerrel a potenciális jelentkezők tudtára adhatjuk azt is, hogy mi gondosan megválogatjuk a kollégáinkat, akárki nem kerülhet be hozzánk, de akinek sikerül, megbecsült és értékes tagja lesz a csapatnak. 

A kiválasztás folyamata

A jelentkezés és a kiválasztás folyamatát mindenképpen írjuk bele a hirdetésbe, hogy a jelentkező tudja, mi vár rá. Írjuk meg a címet, az anyagok beadási módját és az önéletrajz nyelvét is. Lehetőleg adjuk meg minden esetben egy kontaktszemély elérhetőségét is. Így sokkal nagyobb bizalmat ébresztünk a potenciális jelöltben, mintha csak egy személytelen, központi e-mail-cím szerepelne a hirdetésben. Ne felejtsük el jelezni azt sem, hogy mennyi időn belül számíthatnak a jelentkezők válaszra. A hirdetést pedig zárjuk egy erőteljes felhívással

Magyarország legismertebb állásportálján ezt a fázist egyébként gyerekjáték kezelni, ugyanis az álláshirdetés feladása után átlátható (ingyenes) online felületen tudjuk kezelni a hirdetésre beérkezett pályázatokat. Ráadásul könnyen vissza is jelezhetünk a jelentkezőknek, akár egyedi, akár sablonüzenettel. Ezt jó ha meg is tesszük, ugyanis a visszajelzés hiánya nagyban rontja a cég munkáltatói márkájának a megítélését. 

Tökéletes álláshirdetés? Optimalizáljunk!

Ma már nem mehetünk el csukott szemmel a tény mellett, hogy a fiatalabb generációk mindent a mobiljukon intéznek. Tekintettel arra, hogy az okostelefon-használók száma az elmúlt öt évben megháromszorozódott, és az álláskeresők is többnyire a mobiljukon böngészik a hirdetéseket - az álláskereső oldalak már nem tekinthetnek másodlagosként erre a platformra. Felmérések szerint a mobilról jelentkezők 65 százaléka szakítja meg a folyamatot, ha az adott karrieroldal vagy állásportál nincs az eszközre optimalizálva. 

Állásportálon való hirdetés során ezért mindenképpen figyeljünk arra, hogy az oldal mobilról böngészve is tökéletes felhasználói élményt nyújtson, illetve mobil alkalmazással is rendelkezzen, garantálva a kényelmes böngészést - akár útközben is. 

Az álláshirdetés fénypontja: a videó

Ugyan már képek használata (pl. irodáról, a csapatról) is sokat dobhat álláshirdetésünkön, videós hirdetéssel garantált a siker. Videó segítségével rengeteg információt át tudunk adni a cégről a potenciális jelölteknek. Minél személyesebb, kézzelfoghatóbb a vállalat, annál szívesebben csatlakoznak hozzánk. Nem véletlen, hogy Magyarország legismertebb állásportálja az összes hirdetésében használ videót.

Extra tippek, avagy az álláshirdetés finomhangolása

Ha biztosra szeretnénk menni, íme néhány tipp, amit érdemes még megfogadnunk az álláshirdetés feladása előtt.

Ne felejtsük el alcímekkel strukturálni az álláshirdetés szövegét. A pontokba szedett felsorolást viszont ne vigyük túlzásba, ugyanis, ha végig így kommunikálunk, a hirdetés túl személytelen lesz. Helyette írjunk inkább összeszedett, rövid bekezdéseket. Mivel egy-egy ajánlatra kevesebb, mint egy percnyi figyelem jut, egyébként is javasolt a rövidebb, lényegretörő álláshirdetés megkomponálása. A lényeg, hogy legyen könnyen átlátható, illetve értelmezhető, informatív, és tartalmazza a legfontosabb kulcsszavakat is. Érdemes vastag betűs részeket is beletenni a hirdetésbe, kiemelve a fontos vagy a jelentkezők szemében vonzó részeket. Ezen kívül használjunk hívószavakat, és a helyesírás-ellenőrzőt se felejtsük el végigfuttatni a szövegen! 

Végül, ha sikerült figyelemfelkeltő, az adott célcsoportnak szóló, minden kritériumnak megfelelő szöveget írni, ne rontsuk el az összképet egy átlagos vagy még annál is rosszabb vizuális megjelenéssel! Hirdetésünk legyen mindig összhangban cégünk arculatával. Így jobban fognak emlékezni ránk a jelöltek, mivel egy idő után már felismerik a színeket, formákat. Hazánk vezető állásportálja erre három különböző hatékonyságnövelő eszközt is kínál. Választhatunk formahirdetésekből vagy egyedi koncepció alapján készített, teljes mértékben személyre szabható hirdetéseket is készíthetünk a segítségükkel. Sőt, a cégünk arculatára szabott grafikai megoldást is kérhetünk. 

Ne féljünk eltérni a megszokottól

Ugyan kicsit több energiába és időbe telik, mégis minden esetben megéri egy olyan álláshirdetést összerakni, amely nincs ráhúzva a mindenki által jól ismert sablonokra. Kísérletezzünk bátran, próbáljunk ki új irányokat a hirdetésben, hiszen már két-három jól elhelyezett mondat is látványos eredményeket hozhat. Törekedjünk arra, hogy pontosan annak a jelöltnek hívjuk fel a figyelmét, akire a pozíciót szabtuk. 

Ha biztosra szeretnénk menni, vegyük igénybe olyan állásportál segítségét, amely nemcsak villámgyors hirdetésfeladási lehetőséggel, de számtalan hatékonyságnövelő eszközzel, kreatív megoldásokkal, valamint Magyarország legnagyobb önéletrajz adatbázisával vár minket. Ha pedig létfontosságú, hogy a lehető legrövidebb időn belül megtaláljuk a legjobb jelöltet az adott pozícióra, kérjük mindenképpen professzionális online toborzási szolgáltató segítségét. 

Összegzésként pedig ne feledjük: egy jól megírt álláshirdetés nemcsak a legjobb jelöltekért folytatott versenyben ér kincset, de kiemelkedő lehetőséget kínál a munkáltatói márka erősítésére is.

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le az
Álláshirdetések a HR Bullshiteken túl kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X