Otthoni munkavégzés: számoljunk le a frusztráltsággal!

Otthoni munkavégzés: számoljunk le a frusztráltsággal!

Az otthoni munkavégzés közel egy éve vált sokunk számára mindennapossá. Mi tegyünk, ha a kezdeti kényelemérzetet mára felváltotta a frusztráltság? A szakértő elárulja.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Amennyiben mi is jó ideje a négy fal között dolgozunk, a nyilvánvaló előnyök – a szabadabb időbeosztás, a kényelmi faktor– mellett mostanra a hátrányokkal is szembesülhettünk. A munkahelyi mindennapok hiánya, az izoláltság, a nehezebben tartható fókusz mára akár a teljesítményünkre is negatív hatással lehet. Mivel még nem tudhatjuk, mikor nyithatnak újra biztonságosan az irodák, vegyük fel tudatosan a harcot a nehézségekkel, és tegyük élhetőbbé a home office-t! Hajdu-Hadas Helga karrier coach tanácsait hoztuk el a mai cikkben. 

Váljunk láthatóvá

Helga szerint az egyik legnagyobb kihívást az jelenti, hogy szem elől veszítettük egymást – ez pedig több okból sem szerencsés. „Amíg bejártunk a munkahelyünkre, velünk együtt a munkánk is látható volt, manapság bizonyos értelemben láthatatlanok lettünk. Nem kapkodunk lelkesen az esetleges projektek és feladatok után, nem szólalunk meg a mindennapi megbeszélésen, és a kameránkat sem szívesen kapcsoljuk már be. Elfáradtunk” – kezdi a coach, akinek sok ügyfele panaszkodik rezignáltságra, kedvtelenségre. Amellett, hogy az elszigeteltség lelkileg és mentálisan is nagy terhet ró ránk, olyan veszélyekkel járhat, amelyekre nem is gondolnánk.

„Ha nem rendelkezünk előadóművészi ambíciókkal vagy múlttal, akkor valószínűleg nem vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy mutogassuk magunkat, és nem is érezzük komfortosnak az olyan helyzeteket, amikor reflektorfénybe kerülünk. Pedig a láthatóság, vagyis hogy mennyire vagyunk aktív részesei a munkahelyi életnek, és mennyire dobjuk be magunkat a mindennapok során, teljesítményünk fontos mércéje. Egyáltalán nem mindegy tehát, hogy hallatjuk-e a hangunkat, és képességeinknek vezetői körökben is visszhangja van-e, vagy pedig a gépezet egy láthatatlan elemeként, csendben, észrevétlenül tesszük a dolgunkat nap, mint nap” – hangsúlyozza Helga.

A szakértő tapasztalata szerint sokunkkal előfordul, hogy otthon megváltozik az időérzékelésünk, és a napi 8 helyett esetenként akár 10-12 órára is a számítógép előtt ragadunk – ezt is ajánlott lehet láttatnunk a felettesünkkel.

Mindenképpen érdemes tehát erőt vennünk magunkon, és élni a kínálkozó lehetőségekkel. Vegyünk egy mély levegőt és mutassuk meg magunkat és a tudásunkat – legyen szó akár egy egy ötletről vagy egy felelősséggel járó feladatról. Így jó eséllyel híre megy majd a proaktivitásunknak, és bebizonyíthatjuk, hogy fontos, vagy épp nélkülözhetetlen elemei vagyunk a nagy egésznek – ez pedig csakis előnyünkre válhat. Ahhoz persze, hogy a jelenlegi nehéz helyzetben is képesek legyünk plusz energiákat mozgósítani, nem árt kellőképpen feltöltekeznünk. Lássuk, hogyan!

Szabaduljunk ki

„Én éppen Velemben, egy vadászházikóban dolgozom, az ablakon kitekintve a vastag hótakaró és a természet megnyugtató látványa fogad. Elvonultunk ide néhány kollégámmal, hogy kiszakadjunk egy kicsit a négy fal közül, a környezetváltozás pedig már most érezteti a hatását!” – árulja el jókedvűen interjúalanyunk. Mint mondja, üzleti célra rengeteg itthoni szállásadó kínál vendégházat, apartmant vagy akár szállodai szobát, így, ha van módunk néhány napra elutazni, és képletesen áthelyezni a dolgozószékünket, élhetünk ezzel a lehetőséggel. Jó alternatíva lehet most például a SZÉP-kártyánkon felgyülemlett cafeteria-összeg, amit az utóbbi hónapokban jó eséllyel nem tudunk kellőképpen kihasználni. 

Amennyiben anyagi okokból nincs lehetőségünk kimozdulni, összebeszélhetünk akár a családtagjainkkal vagy barátainkkal is, és – a biztonságot szem előtt tartva – dolgozhatunk egymás otthonából is. Így változatosságot csempészünk egyhangú mindennapjainkba, és a társaságban töltött idő is jó hatással lesz a közérzetünkre – ezáltal pedig a munkakedvünkre is. 

Kapcsolódjunk

Azért is érdemes élni a biztonságos keretek közötti személyes kapcsolódás lehetőségével, mert ezekből nyerhetjük a legtöbb energiát. Egy mély beszélgetés, de akár egy rövid csevegés is elegendő löketet adhat nekünk a monoton hétköznapokra. „Idősebb rokonainkkal is lehet akár 2 méteres távolságból, a kerítés másik oldaláról beszélgetni – meleg öltözet, esetleg egy forró ital a kézbe, és máris van módunk néhány szót váltani a szeretteinkkel” – ad ötletet a coach. 

Azon kapcsolataink is fontos katalizátorok, amelyek mindennapjaink részét képezik. Igyekezzünk a velünk egy háztartásban élőkkel, vagy azokkal, akikkel egyébként rendszeresen találkoznánk, elmélyíteni a kapcsolatot. 

„A kisfiamtól egy szépen feldíszített befőttes üveget kaptam karácsonyra, amely cetlikkel volt tele. Minden cetli egy általa (és persze általam is) nagyon vágyott közös programot rejtettt, mint például filmnézés, séta, sütizés. Fejezzük ki apró, de hasonlóan figyelmes és szívből jövő gesztusokkal egymás iránt érzett szeretetünket, és ne feledkezzünk el kapcsolataink ápolásáról csak azért, mert jelenleg korlátozottak a lehetőségeink” – tanácsolja interjúalanyunk.

Lépjünk ki a komfortzónánkból

Ha már kellőképpen feltöltődtünk és búcsút intettünk a frusztráltságnak, akkor érdemes visszakanyarodnunk a kiindulóponthoz, és felszámolnunk  a kényelmes, de kártékony láthatatlanságot. 

Minél több impulzust engedünk be újra, fokozatosan az életünkbe, úgy nő majd az energiaszintünk, jó eséllyel a magabiztosságunk is – használjuk ezt ki, és ne is hagyjunk időt magunknak a hezitálásra. A következő hétfőn öltözzünk fel „munkába járósan”, kapcsoljuk be a kamerát, és kapcsolódjunk újra több csatornán a kollégáinkkal is. 

„Állítsuk saját kihívás elé magunkat azzal, hogy meghatározzuk, legalább hányszor szólunk hozzá az adott témához, vagy hány kérdéssel támogatjuk a közös ötletelést, és érdemes azt is számba vennünk, milyen új feladat vállalásával tűnhetnénk ki a munkatársaink közül. Ha pedig a megbeszélés nem pont úgy alakul, ahogy elterveztük, a humor, az önirónia bármikor a segítségünkre lesz. Ha a helyzet úgy hozza, bátran nevessünk magunkon, és nevessünk együtt” – javasolja Helga.

Ne hagyjuk hát el magunkat, inkább fogadjuk meg a szakértő tippjeit és tegyünk mentális egészségünk és lendületünk megőrzéséért nap, mint nap. Ha pedig úgy érezzük, erőfeszítéseink ellenére sem érezzük a korábbi tettvágyat, ideje fontolóra vennünk a váltást! Készítsünk magunkról egy friss CV-képetfrissítsük fel az önéletrajzunkat is, majd töltsük fel ide, és válogassunk személyre szabottan az álláslehetőségek között! Maradjunk naprakészek, kérjünk  hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, karrier, kihívások, mentális jóllét

További cikkek a karrierépítésről