Izoláltságérzet? Így kezeljük!

Izoláltságérzet? Így kezeljük!

Legyünk akár intro-, akár extrovertáltak, a munkánk jellegének és helyszínének változásai kihatnak a közérzetünkre. Mutatjuk, mit tegyünk, ha elszigetelődést élünk meg!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az elmúlt hónapok történéseinek hatására sokan továbbra is rendszeres vagy állandó jelleggel otthonról dolgozunk. Az eddigi kereteink elvesztése, a munkánk és a magánéletünk határainak összemosódása számos kihívás elé állít minket. Az egyik legnagyobb mind közül az izoláció – a kollégáink, a megszokott munkahelyi környezetünk, a minket érő stimuláló ingerek hiánya. Mivel a tartós elszigeteltség mentális egészségünket is veszélyeztetheti, érdemes időben azonosítanunk és orvosolnunk a tüneteit. Hajdu-Hadas Helga karriercoach segítségével ehhez adunk ötleteket.

Mire van szükségünk?

Attól függően, hogy jellemzően inkább egyedül vagy pedig társaságban tudunk feltöltődni, könnyedén megállapíthatjuk, vajon az introvertált, azaz befelé forduló, vagy az extrovertált személyiségtípusba tartozunk-e. „Míg az előbbiek a meggondolt, lassú cselekvést részesítik előnyben, és félénken, bizalmatlanul mozognak a világban, addig az utóbbiakra a dinamikus, gyors, merész cselekvés, a kalandok, az új, ismeretlen helyzetek iránti érdeklődés a jellemző – kezdi Helga. 

Bár ez alapján azt gondolhatnánk, hogy az otthon biztonságot adó falai között az introvertáltak épp aranykorukat élik, a szakértő szerint a jelen helyzetben hatványozottan igaz a mondás, miszerint jóból is megárt a sok. „A hosszú heteken át tartó otthoni munkavégzés hátulütőit az introvertáltak sem viselik jól. Egyre többen panaszkodnak arra, hogy nem érzik magukat hatékonynak, hogy kihívás elé állítja őket az információáramlás lassúsága vagy hiánya, és hogy egyre nehezebben tudnak fókuszáltan jelen lenni a virtuális térben” – osztja meg tapasztalatait a karriercoach.

Az első kapaszkodónk tehát az izoláció megfelelő kezeléséhez, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mi magunk mely személyiségtípusba tartozunk, és be tudjuk azonosítani, pontosan mi az, ami hiányzik a munkahelyünkön töltött napjainkból.

Tapasztalások és megélések 

Introvertáltként a kezdeti nyugalmunkat tehát mostanra felválthatja az a bosszantó gondolat, hogy nem vagyunk elég hatékonyak és eredményesek. Az idő hiánya, valamint a kapkodás is jelen lehet a mindennapjainkban, hiszen a virtuális térben gyakran több erőfeszítést igényel egy-egy feladat helyes kivitelezése. 

„Mivel nem látjuk egymást, csak azt észleljük, hogy fél órája nem érjük el a munkatársunkat, aki éppen egy online tréninget hallgat, vagy megbeszélésen vesz részt, könnyen frusztrálttá válhatunk. Nincs módunk a közvetlen, azonnali információcserére, visszajelzésre, kérdésfeltevésre – míg korábban elég volt pár lépést tennünk a munkahelyünkön, most egymástól távol végezzük a dolgunkat, így a megszokottnál jóval kevesebb figyelemmel viseltetünk egymás felé” – világít rá interjúalanyunk, majd folytatja:

„Az extrovertáltak éheznek a kívülről érkező ingerekre és a szociális kapcsolódásra, ennek pedig nem kedvez a jelenlegi helyzet. Ha úgy érezzük, nem hallanak meg minket vagy nem figyelnek ránk, könnyedén lankadhat a motivációnk. A kreativitás, valamint az impulzusok hiánya miatt unalmassá válhatnak az eddig lelkesedéssel végzett feladataink is, a folyamatos online jelenlét pedig megnehezíti a fókuszált munkavégzést – fásulttá, egykedvűvé válhatunk.” 

Tippek a megküzdésre 

Helga szerint fontos megértenünk, hogy nem léteznek univerzális, mindenki számára megfelelő megoldások. A lehető legtöbb, amit tehetünk, az az, hogy önreflexiót gyakorlunk, és egyedi megoldásokkal kísérletezünk. „Az utazás kiesésével nyert plusz idő segítségével jobban megismerhetjük önmagunkat, és kiléphetünk a megszokott sémáinkból. Van például olyan ügyfelem, aki rájött, hogy akkor tud összpontosítani a hosszú online megbeszélés alatt, ha közben valamilyen monoton rutintevékenységet is végez – például vasal. Szokatlan? Igen, de működik, és csak ez számít” – ad ötletet a coach. 

Amennyiben a szociális kapcsolódás hiánya okoz nehézséget a számunkra, próbáljuk ki az online tér adta lehetőségeket – vegyünk részt például egy virtuális borkóstolón! Ám ha kezdünk elfáradni a képernyő előtt töltött óráktól, akkor visszanyúlhatunk a hagyományos, régi eszközökhöz is.

„A postai levelezés kiváló módszer arra, hogy mélyebben megismerjük egymást. Küldhetünk egymásnak tematikus színezőket, sőt, támogató csomagokat is. Ezutóbbi lehet egy nagyobb borítékban elrejtett több kisebb levél, amelyek különböző célt szolgálnak: egy vicces, közös emlék felelevenítésével felvidíthatjuk a másikat, ha rossz napja van, vagy épp erősségei listájával motiválhatjuk őt egy rá váró megmérettetés előtt” – mondja Helga, aki szerint kreatív programokkal is hozzájárulhatunk a közérzetünk javításához. „Csempésszük bele az életünkbe a kreativitást, adjunk magunknak minimum egy órát, amikor rajzolunk, színezünk, vagy bármilyen más, kikapcsolást segítő tevékenységet végezhetünk.”

Figyeljünk egymásra

A szakértő ezeken túlmenően azt javasolja, hogy ne csak magunkat vizsgáljuk értő, óvó szemmel, hanem legyünk figyelemmel a munkatársaink viselkedésében tetten érthető változásokra is. 

„Amikor az izoláltság miatt nagyfokú stressznek vagyunk kitéve, előfordulhat, hogy elkezdünk az alap személyiségjegyünkre jellemző viselkedéssel teljesen ellentétes magatartást tanúsítani: introvertáltként csacsogunk, és beszédesek leszünk, extrovertáltként viszont magunkba zárkózunk. A vezető egyéniség, aki eddig hangadóként vitt minket előre a kitűzött célok felé, a stressz hatására bizonytalanná válhat, a rendszerben gondolkodó, strukturált és meggondolt kollégánk viszont faltörő kosként kezdhet gyors, megalapozatlan döntéseket hozni” – mutat rá interjúalanyunk a szembetűnő változásokra.  

Ahányan vagyunk, annyiféleképpen éljük meg a jelen helyzetet. Nemcsak az összetartást, vagy a hatékony munkavégzést, de a komfortérzetünket is segíti, ha törődünk mind magunkkal, mind a kollégáinkkal, és megpróbáljuk a lehető legtöbbet tenni az egyensúlyunk megőrzéséért.

Egy-egy másnak adott vagy kapott biztató, kedves üzenet, vagy épp egy forradalmi – megbeszélés közben vasalós – ötletünk hatására újult erővel vághatunk bele az álláskeresésbe is, személyes prioritásaink szerint. Amennyiben a járvány miatt veszítettük el a munkánkat, vegyük bátran igénybe a személyre szabott segítséget, és frissítsük önéletrajzunkat,majd töltsük fel ide, hogy álmaink munkáltatója biztosan ránk találhasson. Maradjunk naprakészek, kérjünk hírlevelet valamint Facebook értesítést is, hogy biztosan ne mulasszunk el egyetlen esélyt sem következő karrierállomásunk megtalálására.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, távmunka, kollégák, elszigeteltség

További cikkek a karrierépítésről