Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az otthoni munkavégzés számtalan előnyt kínál a munkavállalóknak, de vele együtt új típusú kihívásokat is teremt, amelyek nehezíthetik a hatékony munkavégzést. Egy korábbi cikkünkben már kitárgyaltuk a távmunka legnagyobb fejtörést okozó területeit: a kommunikációs nehézségeket, a csapatkoherencia kihívásait, a munka-magánélet egyensúlyának nehézkes megteremtését, az izolációt és a közelségi torzítást. Ebben a cikkben kitérünk a home office munkavégzés praktikus oldalára is, azaz mit tehetünk, ha nem áll a rendelkezésünkre elég tér vagy a megfelelő eszközök?

Nincs elég hely

Az otthoni munkavégzés talán legnagyobb kihívása a helyhiány – kevesen rendelkeznek ugyanis egy kizárólag munkavégzésre használható szobával, ahová el tudnak vonulni dolgozni és a munkaidő letelte után már nem is kell oda visszatérniük. Ennél sokkal gyakoribb, hogy a távmunkában dolgozók a nappaliból, a konyhából vagy jobb esetben esetleg egy másodlagosan vendégszobának vagy hálószobának használt helyiségből dolgozzanak, ami többféle kihívást vet fel. Egyrészt, ha nincs egy jól körülhatárolt területe a munkavégzésnek, könnyen összemosódhatnak a határok a munkánk és a magánéletünk között, ami rengeteg stresszt okozhat a mindennapokban és hosszú távon kiégéshez is vezethet. Ha nem egyedül élünk, rendszeresen megzavarhatnak és kizökkenthetnek minket az aktuális feladatunkból, de emellett még plusz nehézséget okozhat mentálisan elválasztani a munkánkat az életünk többi területétől. Ilyen helyzetben könnyen belecsúszhat az ember abba, hogy még az ágyból is e-maileket küld, és végül nem csak a munkavégzés tere, hanem az ideje is hektikussá válik, ami egyenes út a túlterheltséghez.

Ahogy már egy korábbi cikkünkben is írtunk róla, a legjobb megoldás ennek áthidalására a tér leválasztása, amit akkor is fontos meglépnünk, ha nagyon kevés hellyel tudunk csak gazdálkodni az otthonunkban. Természetesen a különálló, zárható ajtóval rendelkező szoba lenne a legjobb megoldás, de egy kizárólag munkavégzésre kijelölt asztal is elegendő lehet, ha be tudjuk tartani azt a szabályt, hogy valóban csak munkavégzésre használjuk a megfelelő időben, így mentálisan elválasztva azt a teret a magánéletünktől. Ha pedig ezt nem tudjuk megteremteni magunknak, még mindig van lehetőségünk elmenni egy coworking irodába, ahol más szabadúszókkal, távmunkában dolgozókkal egy helyen, de mégis egyedül, egy erre alkalmas térben dolgozhatunk.

A megfelelő eszközök, szoftverek hiánya

Az irodai munkavégzés egyik legnagyobb előnye, hogy általában olyan infrastruktúrát kínál, ami nem feltétlenül adott egy átlagos otthonban. Gondoljunk csak a szupergyors internetre, a céges számítógépekre és a megvásárolt szoftverekre, a nyomtatóra, a szkennerre, ergonomikus irodai bútorokra vagy a világításra! A legtöbb eszközt persze magunknak is tudjuk biztosítani kellő erőforrás birtokában, de a gyakorlat inkább azt mutatja, hogy az otthonról dolgozók a költséghatékonyság nevében megelégszenek egy laptoppal és akár a konyhaasztallal, ha nincs más opció. Bár akár évekig lehet így dolgozni, sokat dobna a hatékonyságunkon és nem mellesleg az egészségünkön is, ha adottak lennének a megfelelő körülmények a munkavégzéshez. Az ergonomikus bútor ugyanis nem csak egy jól hangzó kifejezés, hanem ténylegesen segít abban, hogy a megfelelő testhelyzetben üljünk abban a napi 8 órában és ezzel megelőzhessük a hosszú évek alatt kialakuló mozgásszervi panaszokat, a megfelelő világítás pedig fontos ahhoz, hogy ne erőltessük túl minden nap a szemünket és ez ne vezessen idő előtti látásromláshoz. A céges gép használatával megelőzhetjük azt, hogy a munkánk és a magánéletünk virtuálisan is keveredjen, hiszen nem a céges gépen fogjuk kikeresni a nyaralásról készült családi fotót és nem ott fogunk időpontot foglalni a fodrászhoz. Érdemes tehát home office-ban is elkülöníteni ezeket a területeket és beruházni olyan eszközökre és szoftverekre, amelyek a mindennapi munkánkat segítik és hatékonyabbá teszik.

Nem hatékony időmenedzsment

Még akkor is könnyű belefutni ebbe a problémába, ha van egy cég által kijelölt munkaidőnk, amit kötelezően be kell tartanunk. Home office-ban az ember hajlamos rugalmasabban kezelni az idejét, ami oda-vissza problémás lehet, hiszen míg elképesztően hatékonynak érezhetjük magunkat, hogy kimosunk munka közben, sajnos az is nagyon gyakori, hogy a munkaidő letelte után sem hagyjuk abba igazán a munkát, akár egy-egy e-mail késői megválaszolásáról van szó, akár arról, hogy még a vacsora közben vagy lefekvéskor is azon gondolkozunk, hogy milyen feladataink vannak még, amiket nem tudtunk elvégezni aznap vagy el kell végeznünk másnap. Ez ellen pedig úgy tehetünk, ha térben is elválasztjuk a munkavégzést a magánéletünktől, betartjuk a munkaidőkereteket és ténylegesen kikapcsoljuk a gépet, amikor végeztünk, illetve ha nincs egy kijelölt munkaidőnk, tűzzünk ki egyet magunknak! Készítsünk minden napra egy feladatlistát úgy, hogy a feladat mellé írjunk a rá szánt időkeretet, így elkerülhetjük azt is, hogy a nap végén még azon agyaljunk, hogy mit lehetett volna még elvégezni! Fontos, hogy megfelelő mennyiségű szünetet is iktassunk be, ahogy egy irodában is tennénk, illetve szánjunk elég időt a pihenésre, feltöltődésre is!

Kipróbálnánk, milyen otthonról dolgozni? Böngésszünk az aktuális távmunkák és home office lehetőséget kínáló állásajánlatok között!

 

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala