Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Időről időre kerülhetünk konfliktusokba a munkahelyünkön, ami természetes velejárója a közös munkavégzésnek. A konfliktushelyzetek nem egyszerűek, hiszen mindenki azt szeretné, ha a másik fél megértené az álláspontját, de sokszor ez nem sikerül megfelelően. Ezek a problémás helyzetek gyakran kényelmetlenek és negatív érzelmeket keltenek, így néha egyszerűbbnek tűnhet elkerülni őket, a gyakorlatban viszont egy konfliktus nem feltétlenül rossz – az élet része, és esélyt adhat a fejlődésre, a növekedésre, ha megtanuljuk, hogyan csináljuk. Cikkünkben összeszedtük, melyek a hatékony konfliktuskezelés lépései:

Álljunk meg

Ha valaki negatív véleményt fogalmaz meg velünk vagy a munkánkkal kapcsolatban, természetes, hogy azonnal reagálunk rá – van, aki defenzív, van, aki támadó hozzáállást vesz fel, személyiségétől függően. Ezek egyike sem vezet azonban eredményre, sőt, tovább ronthatják az amúgy is kiélezett helyzetet. Ilyenkor a legjobb megoldás, ha nem reagálunk azonnal, amikor még heves érzelmeink vannak a témát illetően. Álljunk meg egy pillanatra, és álljunk ellen a késztetésnek, hogy rögtön cselekedjünk! Keressünk egy nyugodt helyszínt arra, hogy megvitassuk a problémát!

Empatizáljunk

Próbáljuk meg megérteni a másik fél álláspontját, nézzük az ő szemszögéből a helyzetet! Minél empatikusabbak tudunk lenni, annál könnyebb lesz megoldani a konfliktust, mert a másik látni fogja, hogy érdekel minket a probléma, foglalkozunk vele és fontos számunkra, hogy közös nevezőre jussunk. Ha nem értjük, hogy pontosan mi a baj, tegyünk fel kérdéseket és igyekezzünk tisztázni a konfliktus mögött meghúzódó okokat! A legtöbb probléma gyakran abból ered, hogy az emberek nem értik meg egymást, így a legfontosabb, hogy nyíltan kommunikáljunk és próbáljuk meg megérteni egymás álláspontját és érzéseit.

Köszönjük meg

Az, hogy valaki negatív visszajelzést ad nekünk, valójában egy hatalmas segítség a munkánkkal kapcsolatban, így érdemes úgy bánni vele, hogy tulajdonképpen ez számunkra előny. Valószínűleg a másiknak is ugyanannyira nehéz volt megosztania velünk a problémát, mint nekünk meghallani azt. Ismerjük el és erősítsük meg a munkatársunkat abban, hogy fontos számunkra a visszajelzése és köszönjük meg, hogy elénk mert állni! Ilyen kiindulóhelyzetből sokkal könnyebb lesz megoldani a konfliktust.

Kérjünk bocsánatot

Ha jogos a negatív visszajelzés, ismerjük el és kérjünk bocsánatot a hibánkért! Igyekezzünk ugyanazokat a szavakat használni, amiket a másik használt, ezáltal ő is úgy fogja érezni, hogy meghallgatták és nem bagatellizáljuk el a véleményét. Mondjuk el neki, hogy értjük, milyen hatással volt a hibánk másokra és a munkafolyamatra, és biztosítsuk arról, hogy ezen változtatni szeretnénk a jövőben.

Magyarázzuk el

A fenti lépésekkel ugyan elsimíthatjuk a konfliktust, de fontos tisztázni is a félreértéseket, akár jogosak, akár nem. Először is kérdezzük meg a másik felet, hogy megoszthatjuk-e a véleményünket a helyzettel kapcsolatban, hiszen ebben is fontos a konszenzus. Ha hajlandó meghallgatni az álláspontunkat, magyarázzuk el egyértelműen és világosan, hogy mit gondolunk, és ne legyünk védekezők, ne hibáztassunk mást! Ez nem arról szól, hogy magyarázkodnunk kell, így próbáljuk meg elkerülni a mentegetőzést! Fogjuk fel úgy a dolgot, hogy most bemutatunk a másik félnek egy másik nézőpontot, amivel ő is megpróbálhat empatizálni, így sokkal könnyebbé válik a megoldás. Használjunk mindig „én-üzeneteket”, azaz a saját szemszögünkből reflektáljunk a problémára vádaskodás helyett: például ahelyett, hogy azt mondjuk, hogy soha nem szólt nekünk senki az adott határidőről, fogalmazzunk úgy, hogy mi nem kaptuk meg a levelet, amiben ez szerepelt. Ha tisztáztuk a helyzetet, kössünk kompromisszumot, ami mindkét fél számára megoldást nyújthat! A konfliktus sosem az egyik fél „győzelméről” szól.

Ha a konfliktust továbbra sem sikerül megoldani, kérjünk külső segítséget egy mediátor vagy egy felettesünk személyében! Ha elmérgesedett a helyzet és nem látunk kiutat, böngésszünk az aktuális állásajánlatok között és töltsük fel az önéletrajzunkat, hogy megtaláljuk a számunkra megfelelő állást!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala