Mit tehetünk, ha a kollégánk aláássa a szakértelmünket egy meetingen?

Nyilvánosan kritizálnak és megkérdőjelezik a teljesítményünket? Mit tehetünk ilyen helyzetben?
Önnek ajánljuk!
Ritka eset, hogy egy munkatársunk szándékosan próbálná meg aláásni a szakértelmünket, de néha előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor valaki megkérdőjelezi az ötleteinket vagy a hozzáértésünket egy adott témához. Ez számtalan módon jelentkezhet, kezdve a felénk intézett nyilvános kritikával, a folyamatos kételkedő kérdéseken és a passzív-agresszív megjegyzéseken át a saját szakértelmének felnagyításáig. Ilyenkor természetes, hogy ez negatívan érint minket és elbizonytalanodhatunk a saját tudásunkban, sebezhetőnek érezhetjük magunkat és elveszíthetjük a bizalmunkat a kollégánk irányában. Mit tehetünk ilyen helyzetekben?
Hallgassuk végig a másikat
Ha úgy érezzük, nyilvános megaláztatásban van részünk egy meetingen, mert az egyik kollégánk ahelyett, hogy privátban próbálna meg megbeszélni velünk egy problémát vagy egy kérdéskört, olyan helyzetben hozza fel a témát, amikor mindenki jelen van, tegyünk egy lépést hátrébb. A legjobb stratégia ilyen esetekben, ha türelmesen végighallgatjuk a másikat, még akkor is, ha az elhangzottakkal nem értünk egyet vagy igazságtalannak tartjuk őket. A nyugalom és az udvarias reakció minden esetben fontos, hiszen ha beszállunk a másik személyeskedésébe vagy idegesen reagálunk a provokációra, azzal pont az ő állításait támasztjuk alá. Maradjunk higgadtak és ha befejezte a mondandóját, fejtsük ki a mi álláspontunkat is!
Kommunikáljunk
Próbáljuk meg megérteni a kollégánk álláspontját és szándékait! Minden viselkedésnek van valami oka, így elképzelhető, hogy egy pár perces privát beszélgetés is elég lehet ahhoz, hogy feloldjuk a feszültséget kettőnk között és közös nevezőre jussunk. Lehet, hogy a kollégánk kontrollmániás és képtelen kiengedni a feladatokat az irányítása alól, mi pedig ezt kételkedésnek, esetleg az önállóságunk és a szakmai hitelességünk megkérdőjelezésének tekintjük, holott nem velünk van a baj. A kommunikáció minden munkahelyi konfliktus kulcsa, hiszen általában nincs az a probléma, amit ne lehetne megoldani őszinte kommunikációval és konstruktív megközelítéssel. Az ilyen helyzetek akár még fejlődési vagy tanulási lehetőséget is kínálhatnak, amivel hosszú távon erősíthetjük a munkakapcsolatot.
Értékeljük saját magunkat
Az embereknek veleszületett késztetésük van a kapcsolódásra, befogadásra, ami evolúciós berögződés. Annak idején, ha valakit kiszorítottak a csoportból, életveszélybe került, ami nyilván ma már nem így működik, de az agyunk alkalmazkodott ehhez a helyzethez, így ha valaki kritizál minket, könnyen elbizonytalanodhatunk vagy védekezővé válhatunk. Természetes tehát, hogy a munkánk során is keressük a külső megerősítést, de ha túlságosan mások véleményére támaszkodunk, elveszíthetjük az autonómiánkat. Fontos, hogy objektíven lássuk saját magunkat és a teljesítményünket, és megtanuljuk magunkat értékelni másoktól függetlenül is. Próbáljunk meg időt szakítani a nap végén arra, hogy átgondoljuk és leírjuk az aznapi teljesítményünket, és ha valami nem ment jól, azzal foglalkozzunk a jövőben! Igyekezzünk mindig minőségi munkát kiadni a kezeink közül, amivel nyilvánvalóvá tehetjük másoknak is, hogy valódi szakértelem van a döntéseink mögött.
Kérjünk segítséget
Ha már régóta fennáll ez a szituáció, de nem történik érdemi változás, forduljunk külső segítségért! Lehet, hogy első körben elég a csapatot összehívni és közösen ötletelni, hogy hogyan lehetne megoldani a helyzetet, de ha ez sem elég, kérjünk egy találkozót a felettesünktől! A külső szemlélők mindig tisztábban látják a problémákat, és segíthetnek abban, hogy a helyére kerüljenek a dolgok.
Ha nem szűnik meg a probléma és nem érezzük magunkat megbecsültnek, érdemes lehet új állást keresni, ahol értékelik a tudásunkat. Böngésszünk az aktuális állásajánlatok között és töltsük fel az önéletrajzunkat!
Készítette: Kövecses Evelin
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala