Amikor a változás az új állandó: rugalmasság hosszútávon

Amikor a változás az új állandó: rugalmasság hosszútávon

Érzelmi ellenállóképességünk szinten tartása elengedhetetlen, hogy megbirkózhassunk a jelen folyamatos kihívásaival. Lássuk, hogyan maradhatunk tartósan reziliensek!   

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Amikor 2020 tavaszán tippeket adtunk a rugalmas ellenállóképességünk fejlesztéséhez, még nem sejtettük, hogy a változások, amelyek akkoriban kezdték el átalakítani mindennapjainkat, hosszabb távon is velünk maradnak. Annak érdekében, hogy a körülöttünk zajló események ne rójanak túl nagy terhet a mentális egészségünkre, érdemes megfogadnunk Moldován Andrea pszichológus és szervezetfejlesztési szakértő, a RezilienciApp fejlesztőjének tanácsait.     

Kapcsolódás önmagunkkal

Az első és legfontosabb teendőnk, ha szeretnénk hosszú távon megőrizni a rezilienciánkat, hogy rendszeresen megfigyeljük, pontosan mi is megy végbe mennünk. „Kérdezzük meg magunktól, hogy lélektani szempontból épp mi történik velünk. Milyen érzelmek uralkodnak el rajtunk? Dühöt, szomorúságot, csalódást, vagy épp tehetetlenséget érzünk? Esetleg ostorozzuk is magunkat azért, mert nem tudunk könnyedén, vállat vonva megbirkózni a vírushelyzet okozta kihívásokkal? Nagyon fontos, hogy időről-időre önreflexiót gyakoroljunk, és azonosítsuk a bennünk zajló lelki folyamatokat” – mondja Andrea, majd azt is megosztja, miért olyan lényeges ez:

 „Érzelmeink felismerése és tudatosítása segít, hogy kontrollt gyakoroljunk érzésvilágunk felett. Ha viszont nem vagyunk tisztában azzal, pontosan mit és miért érzünk, akkor a külső ingerek (például a lelombozó hírek) könnyedén negatív gondolatokat generálhatnak, amelyek aztán ismételten visszahatnak az érzelmeinkre – így pedig szinte lehetetlen kilépni a pesszimista gondolatok örvényéből” – magyarázza a szakértő.  Csípjük tehát nyakon az önszabotáló narratíváinkat, hogy képesek legyünk elhatárolódni tőlük. Mutatjuk, hogyan! 

Tényekkel a szorongás ellen

Mivel a jelenlegi intézkedések okán a megszokottnál jóval több időt töltünk az online térben, ahol elárasztanak minket a különféle baljós címszalagok, könnyen frusztrálttá válhatunk. Szorongásunk Andrea szerint leginkább a jelenben maradással, és tényekkel orvosolható. 

„Racionalizáljunk! Vegyük sorra, hogy minket személy szerint milyen konkrét változások, károk érnek a vírushelyzet okán, és gondoljuk át, hogy ezek valóban annyira kellemetlenek-e, mint amilyennek megéljük őket. Előfordulhat ugyanis, hogy a történések közel sem olyan fajsúlyosak, mint gondolnánk. Szorítkozzunk kizárólag a tényekre, és az azok mindennapi életünkre gyakorolt következményeire” – tanácsolja a coach, majd hozzáteszi:

„Ne bocsátkozzunk a jövőre vonatkozó jóslatokba! Hiszen például az, hogy a következő két hétben otthon lesznek a gyerekek, nem jelenti azt, hogy többé nem tudunk majd fókuszáltan, nyugodtan dolgozni – a jelenlegi ismereteink szerint ez az állapot ugyanis mindössze két hétig tart. Igyekezzünk tehát a racionalitás és a logika segítségével megcáfolni a fejünkben pánikoló, túlzó hangokat.” – tanácsolja interjúalanyunk, aki szerint a passzív egy helyben üldögélés és hírfolyamgörgetés helyett érdemes inkább az aktív tevékenységek felé fordulnunk.

Aktivitás mindenek felett

„Amint van lehetőségünk friss levegőt szívni, és részt venni valamilyen szabadtéri programon, irány a természet! Az oxigén és a napsütés bizonyítottan jó hatással van a közérzetünkre, építsük hát be a mindennapjainkba” – javasolja a szakértő, aki szerint a túlzásba vitt passzív cselekvések (mint a korábban említett hírfolyamok átfésülése vagy például az órákon át tartó sorozatnézés) hatására fáradékonyak, ingerlékenyek lehetünk. Az efféle tevékenységek közben ugyanis nem mi irányítunk, hanem azok szippantanak be minket.

„Ez a fajta passzív érzelmi és tudatállapot a szorongás táptalaja. Csináljunk ezek helyett valami olyasmit, ami feltölt minket, ami után energikusnak és jókedvűnek érezzük magunkat. Például rendezzük át otthonunkat, szánjunk időt a fontos kapcsolataink ápolására, vagy mozogjunk egy keveset. Itt lehet az ideje egy régen vágyott hobbi elkezdésének, álom megvalósításának is – bármivel is foglalkozzunk, a lényeg, hogy kimozduljunk a tehetetlenségből” – összegez a coach.

Ha már a tavasz az újjászületés, a megújulás szimbóluma, tegyük le mi is a voksunkat a kitavaszodás mellett.  

A megújulás jegyében 

Interjúalanyunk szerint első lépésként érdemes felidéznünk azokat a „majd egyszer” fiókba pakolt vágyainkat, amelyeket valamilyen okból sosem valósítottunk meg. „Írjunk egy listát ezen álmokról, gyűjtsünk legalább hetet-nyolcat. Amint magunk előtt látjuk őket, válasszuk ki azt a kettőt, ami a leginkább megszólít, hív minket” – kezdi Andrea, majd folytatja azokkal a kérdésekkel, amelyeket érdemes megválaszolnunk: 

„Melyik ezek közül az, amelyikhez megvan minden eszközünk és erőforrásunk? Melyekhez tudunk reális és számunkra fontos, rövid- és hosszútávú célokat rendelni? Ha például egy idegen nyelv elsajátítása van napirenden, szeretnénk-e nyelvvizsgát tenni, vagy akarjuk-e a munkánk, karrierünk érdekében fejleszteni képességeinket? Tűzzünk ki célokat, és vágjunk bele a megvalósításukba apró lépésekkel” – hangzik a tanács.    

Üdv, élmények! 

Az új ingerek iránti vágy azon alapvető emberi szükségleteink közé tartozik, amelyet az utóbbi hónapokban nem igen volt lehetőségünk kielégíteni. „Amennyiben viszont ki tudunk jelölni magunknak egy vagy két olyan területet, amelyekben aktívak lehetünk, és sikerélményre tehetünk szert, átélhetjük, hogy a kontroll a mi kezünkben van – ezáltal pedig máris csökken az a szorongató érzetünk, miszerint ráhatás nélkül sodródunk az eseményekkel” – világít rá a coach.

Frissítőleg hathat ránk minden újdonság: az is, ha bekapcsolt kamerával veszünk részt az online megbeszéléseken, vagy az, ha a szokásos telefonhívás helyett videóchaten kommunikálunk a szeretteinkkel. „Élhetünk továbbá az egyre bővülő online, kreatív programlehetőségekkel is, úgymint a virtuális főzőtanfolyam, a borkóstolás vagy a társasjáték-est. Amennyiben pedig szívesen áldozunk időt és energiát önmagunk fejlesztésére, érdemes lehet önismereti folyamatokban részt vennünk – hiszen most rengeteg segítő szakember kínál erre ingyenes lehetőséget” – veti fel végül Andrea. 

A titok nyitja tehát: az érzelmi tudatosság, az itt és mostra fókuszálás, az aktivitás, valamint az új ingerek adta felszabadult örömérzet. Ezek segítségével hatékonyan támogathatjuk és stabilizálhatjuk érzelmi ellenállóképességünket. Amennyiben a karrierünkre is ráfér a megújulás, ne halogassuk tovább a munkahelyváltást! Válogassunk személyre szabottan az álláslehetőségek között, majd töltsük fel frissített önéletrajzunkat ide! A naprakészség érdekében pedig nem árt  hírlevelet és Facebook értesítést is kérnünk.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, karrier, fejlődés, stresszkezelés

További cikkek a karrierépítésről