Mi a kapcsolat a HR és a társadalmi felelősségvállalás között?

Olvasási idő: 5 Perc
HR-stratégia
2024.01.18.

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Érdekel
Mi a kapcsolat a HR és a társadalmi felelősségvállalás között?

Vállalati stratégia, fenntarthatóság és felelősségvállalás, a HR munkatársak szerepe a céges hierarchiában – mindegyik témáról beszéltünk már, de mégis mi az, ami összeköti ezeket? Egy nemrég megjelent hazai kutatás, aminek eredménye szerint a legtöbb vállalat a HR-re bízza a társadalmi felelősségvállalási aktivitásokat, ami viszont az átfogó stratégiában még mindig ritkán jelenik meg.

Hasonló szerepbe került a HR és a társadalmi felelősségvállalás itthon

A HR stratégiai jelentőségéről már számos cikkben beszámoltunk. Ez a téma főleg a járványidőszak alatt jelent meg, mikor a HR-es kollégák szerepköre felértékelődött, hiszen a gyors változások közepén kiemelt szükség volt arra, hogy valaki aktívan foglalkozzon a munkavállalókkal, a jóllétükkel, és biztosítsa a folyamatos, akadálymentes munkavégzést. Ezzel egyszerre váltak a dolgozók és a cégvezetők legfontosabb személyeivé és így lettek sok helyen fő kapocs a két csoport között.

Azonban még mindig szemmel látható itthon is azon vállalatok száma, ahol például nincsen dedikált HR-es, nincsen kidolgozott stratégia, a toborzást a közösségi médiához legjobban értő kolléga, a kiválasztást pedig a cégvezető végzi, minden más munkaügyi feladatot pedig kiszerveznek.

A WHC Csoport és a Scale Impact hazai kutatása alapján a CSR (társadalmi felelősségvállalás) is hasonló helyzetben van itthon. A cégek nagy többsége már felismeri a társadalmi felelősségvállalás szerepét, illetve érzékeli a különböző érdekcsoportok ezzel kapcsolatos elvárásait, de döntő többségük mégsem integrálja a vállalati stratégiába ezeknek a területeknek a működését, a kapcsolódó aktivitásokat.

Ezt olvasva már talán látható is a párhuzam. Ahogyan a HR is sok helyen háttérbe szorul, úgy a felelősségvállalás, a fenntarthatóság is hasonló megítélésnek örvend. Éppen emiatt pedig különösen érdekes a kutatás eredménye: a cégek több mint felénél a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás. A két, stratégiailag gyakran hátrányt szenvedő feladatkör egyesül az itthoni vállalatok életében.

Miért fontos a HR és a CSR is a munka világában?

A HR fontosságát talán nem kell sokáig részleteznünk. Korábbi anyagunkban szakértőnk azt fejtette ki, hogy bár a cégek növekedésével szükség lenne a HR megfelelő működésére, a legtöbb problémát még mindig a szűkös erőforrások és a szakértelem hiánya okozza a vállalatoknál. Egy HR csapat segíti a vállalkozásokat a jobb teljesítmény elérésében, figyeli a munkavállalók teljesítményét, leterheltségét, ugyanakkor a vezetőséget is segítik abban, hogy felismerjék a dolgozók erősségeit, gyengeségeit, a munkaügyi kérdésekben pedig egyaránt fontos iránymutatást adhatnak.

A CSR témaköre is párhuzamba vonható a fenti analógiával, bár a kutatás eredményei egyértelműen azt mutatták, hogy a vállalati stratégiát támogató társadalmi tevékenység nem elsősorban pénz, sokkal inkább stratégiai gondolkodás, tervezés és menedzsment kapacitás kérdése. A gondolkodást és tervezést beindító tényező (ahogyan az a HR-nél a változásmenedzsment) itt részben a generációs elvárások változása lehet, másrészt pedig az életünket körülvevő környezeti változások és azt ezt lekövető külső szabályozás.

A törvényi kötelezettségnek való megfelelés természetesen egyértelmű, viszont a generációs elvárások változása is már csak elvétve tekinthető opcionálisnak. A legfiatalabb, munkaerőpiacon aktív Z generáció határozott igényekkel lép a munkáltatók elé, amik között előkelő helyen szerepet a társadalmi felelősségvállalás is. Ha őket nem szeretnénk elveszíteni, muszáj cselekedni. Ezért, ahogyan a vállalat felépítésében elengedhetetlen a HR, úgy a vállalati értékrendben sem kikerülhető a CSR.

De mégis hogy lett a CSR a HR feladata?

A kutatásban megkérdezett cégek több mint felénél (55 százalék) a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás, ám az erre fordított menedzsmentkapacitás és erőforrás nagyon limitált. Sok helyen a PR vagy a marketing felel az ehhez kapcsolódó aktivitásokért, de van, ahol közvetlenül a vállalatvezető. Ha nincsen dedikált, kizárólag ezzel foglalkozó kollégája a CSR-nak, akkor jogosan következtethetünk a HR-es csapatra mint felelős.

A vállalatok eddig megvalósított CSR-programjainak többsége a munkáltatói márkaépítéshez és a csapatépítő tevékenységekhez kapcsolódik, ezeket az oktatás-képzés, az onboarding, valamint a toborzás-kiválasztás területe követi. Ezek alapján tehát jól felismerhetők a kapcsolódási pontok: a munkáltatói márkaépítés fontos, hiszen így jut el a vállalat híre a megfelelő célcsoportokhoz. Elkerülhetetlen, hogy ezekhez az érdekcsoportokhoz passzoló tevékenységeket végezzünk, és ezekről számoljunk be. A munkavállalói értékek további kihangsúlyozása a felvételt követően sem elhanyagolható: például a különböző képzésekben is megjelenhet ez, de a szervezeti kultúrát is pozitív irányba lendítheti a társadalmi projektek támogatása, az önkéntesség ösztönzése, ezzel pedig tovább erősíthető a dolgozói elégedettség és elköteleződés is.

A társadalmi felelősségvállalás kultúrájának fejlesztésével tehát a vállalkozások nemcsak jelentős hatást gyakorolhatnak a környezetükre, hanem erősíthetik márkájuk hírnevét, újabb tehetségeket vonzhatnak és a munkavállalók lojalitását is fokozhatják. Arra bátorítjuk HR-es kollégáinkat és a vezetőket egyaránt, hogy fogadják el ezt a szinergiát és emeljék a HR-hez hasonlóan stratégiai szintre a felelősségvállalást.

Készítette: Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X