Állásinterjú felszabadultan? Lehetséges!

Állásinterjú felszabadultan? Lehetséges!

Az állásinterjú még a gyakorlottak számára is járhat némi izgalommal, a kevésbé rutinosak pedig akár szoronghatnak is a bemutatkozás előtt. Erre hoztunk megoldást!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A lámpaláz a társas fóbiák egy fajtája, amely a szerepléstől való szorongásban gyökeredzik. Míg az úgynevezett „jó” lámpaláz élénkítőleg hat ránk és a javunkat szolgálja, a rossz lámpaláz számos kedvezőtlen hatásával hátráltathat minket céljaink megvalósításában. Amennyiben az állásinterjúk előtt mi is gyakran küzdünk erős feszültséggel és olyan kellemetlen testi tünetekkel, mint például a szapora szívdobogás, a verejtékezés, vagy a gyomorgörcs, ideje megszabadulnunk a félelemtől. Mai cikkünkben Barkó Judit egykori műsorvezető, jelenleg kommunikációs mentor, a Lámpaláz OFF! - ANTiIZGULIN módszer megalkotója, illetve az azonos című könyv szerzője ad tippeket, amelyek a jelenlegi, online interjúfolyamatban is hasznunkra válnak. 

Itt és most lenni

Ahhoz, hogy hathatósan szálljunk szembe a lámpalázzal, nem árt megértenünk és tudatosítanunk magunkban, hogy a probléma gyökere a jelen pillanattól való elszakadásban rejlik. 

„Amikor eluralkodik rajtunk a lámpaláz, akkor gondolatban nem ott és nem akkor vagyunk, ahol és amikor valójában lennünk kellene. Ha aggódunk egy elképzelt negatív forgatókönyv miatt, akkor kizökkenünk az adott pillanatból, és vagy a múltban vagy a jövőben járnak a gondolataink. Mindkét eset megakadályozza a nyugodt, magabiztos szereplést” – mondja Judit.

Bár az egyéni okok, illetve tapasztalások, amelyek kialakították bennünk a megfelelési vágyat, és amelyek a „nem vagyok elég jó” torokszorító érzéséért felelősek, ezerfélék lehetnek, a fő ok, és az azt orvosoló megoldás mindannyiunk esetében egy és ugyanaz: a jelenben maradás. Ez persze nem olyan könnyű, mint amilyennek hangzik – ellenkező esetben nem küzdenének még a legnagyobb színészek, előadóművészek is lámpalázzal egy-egy szereplés előtt. Lássuk, mit kell tennünk, hogy múltunk vagy elképzelt jövőnk nyugtalanító képkockái helyett a feladatunkra összpontosíthassunk, és jól szerepeljünk az állásinterjún!  

Felkészülési fázis

A személyes interjú helyét egy ideje átvette a videóbeszélgetés, és mivel ezutóbbiban kevésbé vagyunk rutinosak, a magabiztos fellépés érdekében nem árt gyakorolnunk. „Érdemes akár egy baráttal próbainterjút tartani, illetve egy képernyőfotó segítségével ellenőrizni, mit lát belőlünk a másik fél. Egy előzetes felvétel során könnyebben észrevehetjük a gyakran öntudatlan mozdulatokat, pótcselekvéseket, amelyek adott esetben nem az ideális képet mutatják rólunk. Van, aki például hajlamos arra, hogy a lámpaláz miatt többet igazgassa a haját, tollal, szemüveggel babráljon vagy akár zsebkendőt gyűrögessen. Mindez megelőzhető, ha a kezünket könnyedén összekulcsolva az ölünkbe tesszük. Tudatosítsuk továbbá azt is, hogy a kamera mindent felnagyít – bánjunk tehát csínján a gesztikulációval, és ellenőrizzük a hátteret is, amelynek rendezettnek és lehetőleg semlegesnek kell lennie” – mondja a szakértő.   

A technikai feltételek és megjelenésünk ellenőrzése mellett a testtudatosság gyakorlása is segíthet a lámpaláz leküzdésében, egyszersmind a tudatos jelenlétben. „A két lábfej legyen párhuzamos egymással, és tudatosítsuk talpunk alatt a talajt. Üljünk egyenes háttal, de a derekat lazítsuk el, így a gerinc kiegyenesedik. Elég néhány másodpercig tartani ezt a pózt, hogy magabiztosabbnak és nyugodtabbnak érezzük magunkat. Mivel az interjú jellemzően legalább fél óráig tart, fontos az is, hogy kényelmesen üljünk, és ne szakadjunk ki a beszélgetés ritmusából azért, mert helyezkednünk, fészkelődnünk kell” – világít rá interjúalanyunk, majd kitér a relaxáció áldásos hatására:

Lazuljunk el, és fókuszáljunk behunyt szemmel a légzésünkre, az orrunkon lassan be- és kiáramló levegőre – érezni fogjuk, hogy a stressz távozik a testünkből, és jóleső nyugalom veszi át a helyét.” A pozitív pszichológiában vagy az agykontrollban jártas szakemberek nem véletlenül hangsúlyozzák a relaxáció mellett az imagináció fontosságát sem – győződjünk meg mi magunk is a mentális szimuláció hatékonyságáról: 

„Az interjút megelőző este, elalvás előtt képzeljük el, hogy a beszélgetés remekül sikerült, és vágyunk már teljesült: felvételt nyertünk a hőn áhított pozícióba! Engedjük, hogy a siker mámorító érzése átjárja minden porcikánkat; ezzel az örömteli érzéssel érdemes elaludni. Hisszük vagy sem, máris sikerre kondicionáltuk magunkat!” – mondja Judit. 

Vigyázz, kész, interjú!

A nagy napon is sokat tehetünk azért, hogy a lehető legfelszabadultabban vegyünk részt az interjún. „Sokan szeretnek kávét, nassolnivalót bekészíteni magunknak, én azonban csakis a szénvasmentes víz, esetleg tea fogyasztását javaslom: nehéz ugyanis magabiztosan szerepelni gyümölcslétől vagy csokoládétól ragacsos ajkakkal. Érthető okból a szénsavas italokat is szigorúan kerüljük” – javasolja Juditmajd hozzáteszi, hogy bár az ápolt, csinos megjelenés fontos, érdemes megfontoltan megválasztanunk a kiegészítőket is: „A csörgő karperecek ugyanis jóval hangosabbak, és ezáltal zavaróbbak is lesznek mikrofonon keresztül, mint személyes beszélgetés esetén.”

Sokunknak fejtörést és plusz izgalmakat okoz, mi lesz, ha az otthon zajló interjút félbeszakítja egy kutya, vagy egy tipegő gyermek. „Ha ezt nem tudjuk elkerülni, többnyire akkor sincs semmi baj. Végső soron a történtek többnyire csak egy mosolyt vagy kedves pillanatot eredményeznek. Sőt, ennek köszönhetően talán emlékezetesebb is marad interjú, ami gyakran hasznunkra válik” – folytatja Judit. Maradjunk tehát nyugodtak, és kezeljük öniróniával a helyzetet – így máris tanúbizonyságot tehetünk róla, hogy képesek vagyunk jól reagálni a váratlan szituációkra. 

A másik, gyakori kihívást a szemkontaktus felvétele jelenti – a szakértő erre vonatkozóan is ellát minket egy jó tanáccsal: „Helyezkedjünk lehetőleg úgy, hogy a tekintetünk egy szintben legyen a másik féllel – ne alulról és ne felülről nézzünk rá – majd vegyük fel a szemkontaktust  az alábbi módon: amikor csak tudunk, nézzünk a másik két szemöldöke közé – tehát pontosan a szemek magasságában, középre. Így az esetlegesen fürkésző, szigorú tekintet nem hoz majd zavarba minket. Időnként pedig, amikor magabiztosnak érezzük magunkat, nézzünk közvetlenül a kamerába, vagyis az interjúztató szemébe” – javasolja Judit, aki szerint otthonunk biztonságos közegében könnyebb is alkalmazni a különböző, lámpaláz csökkentését szolgáló technikákat, mint egy ismeretlen irodaházban.

További ellenszere a túlzott izgulásnak a pozícióra szabott, modern és igényes önéletrajz, a nyugodt, itt és mostra koncentráló jelenlét, valamint – és ezt nem tudjuk elégszer hangsúlyozni: a felkészülés! Amennyiben épp interjúra vagyunk hivatalosak, fogadjuk meg a szakértő tippjeit, és számoljunk le a lámpaláz kellemetlen tüneteivel! Ha pedig még keressük az igazit, fontoljuk meg önéletrajzunk ráncfelvarrását, modernizálását, majd töltsük fel a friss CV-nket ide, és válogassunk magabiztosan, személyre szabottan az álláslehetőségek között! Maradjunk mindig naprakészek, kérjünk  hírlevelet és Facebook értesítést is!

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, állásinterjú, lámpaláz, felkészülés

További cikkek az állásinterjúról