Az elbocsátás bizonyos helyzetekben a vállalati élet elkerülhetetlen része, melynek kapcsán a munkáltató szinte mindig dilemma elé kerül: hogyan alakíthatja úgy a felmondással járó kommunikációt, hogy az üzleti érdekek (határidős munkák) ne sérüljenek, saját szakmai hírnevén ne essen csorba és az elbocsátott kolléga önbecsülése is megmaradjon - írja a Forbes.com elemzésében.

A felmondási folyamat a munkáltató számára kényelmetlen helyzet, emiatt a legtöbb HR-es a lehető legridegebb, egyszerű, érzelemmentes módját választja a rossz hír közlésének, ezzel azonban sem magának, sem a vállalatnak, vagy a munkaadónak nem tesz jót. A HR-es tudja, hogy nem helyes az emberi érzéseket semmibe venni, az elbocsátott munkavállaló pedig dühöt és csalódottságot érez, arról nem is beszélve, hogy a vállalatban is megrendül a bizalma.

A mai, közösségi oldalak által dominált világban az elbocsátott, kiábrándult munkavállaló akár igen nagy károkat is okozhat a cégnek, amennyiben a közösségi oldalakon negatív véleményének hangot is ad. Az alábbi stratégiák segítenek, hogy a felmondás a munkaadó és a munkavállaló számára is emberileg a legelfogadhatóbb és legméltányosabb legyen:

1. Tisztázzuk a célokat!

Vezetőként a cél, hogy világosan, lelkiismeretesen és érthetően adjuk át az üzenetet és minimalizáljuk a szervezetnek okozott kockázatot, miközben megőrizzük a másik ember méltóságát. Ha jól csináljuk, vezetőként is fejlődhetünk tőle és bebizonyíthatjuk, hogy képesek vagyunk egy-egy nehéz beszélgetés teljes szívvel és profizmussal történő lebonyolítására. 

2. Vegyük számba a rendelkezésre álló erőforrásokat!

Készüljünk fel az átszervezésről való kommunikációra. Meg kell tudnunk válaszolni a munkavállalótól érkező alábbi kérdéseket: "Miért pont engem rúgnak ki?" és "Hová tudnak áthelyezni ezek után?". Készüljünk fel mentor, tréning vagy egyéb források segítségével arra, hogyan adjuk át az üzenetet. 

6 tipp munkáltatóknak, hogyan intézzék a felmondást

3. Készüljünk fel a beszélgetésre!

Játsszuk le a beszélgetést coach segítségével, vagy a főnökünkkel. Sportolókon lefolytatott kutatások bizonyítják, hogy a pozitív vizualizáció majdnem ugyanolyan mértékben befolyásolja a győzelmi esélyeket, mint maga az edzés. Játsszuk le fejben, hogy hogyan zajlik majd le a beszélgetés. 

4. Szedjük össze magunkat a beszélgetés előtt!

Sok HR-es egy-egy nehéz beszélgetés előtti éjszaka nem tud aludni, pedig az összeszedettség, a nyugalom és a kipihentség átsugárzik másokra is. Jó módszer a nyugalom elősegítésére az, ha mélyeket lélegzünk, miközben kezünket mellkasunkra helyezzük.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

5. Fogalmazzuk meg világosan az üzenetet!

A beszélgetés alatt tartsuk meg a szemkontaktust és legyen testbeszédünk nyitott, ez magabiztosságot és részvétet mutat. Az, hogy mit mondunk ki szóban, összhangban kell, hogy álljon testbeszédünkkel. Húzzuk ki magunkat, vállunkat engedjük le és húzzuk hátra, lélegezzünk lassan és nyugodtan. Ezáltal nem szánakozást, hanem tiszteletet és elismerést sugallunk majd. 

6. Hallgassuk meg és tükrözzük vissza!

Az empátia és a bizalomépítés sarokköve egy nehéz beszélgetés alkalmával az, ha beleéljük magunkat az illető helyzetébe. Ha kiborulnak, érdemes érzékeltetnünk, hogy habár nem tudjuk megoldani problémájukat, megértjük felháborodásukat. Adjunk teret az erős érzelmi reakcióknak, melyet a hír közlése okozhat, és ha úgy érezzük, hogy valószínűleg hárítanunk kell majd, kérjünk meg egy HR-es kollégát arra, hogy legyen bent velünk a beszélgetés alatt.

Címkék: munkahely, felmondás, elbocsátás, HR

Szemlézte: Fogas Krisztina