Ilyen visszajelzéseket várnak a dolgozók
Az évi egyszeri teljesítményértékelő beszélgetések helyett ma már modern IT megoldásokkal támogatott, folyamatos visszajelzést várnak a munkavállalók.
Önnek ajánljuk!
Az elmúlt öt évben a szervezetek teljesen átalakították a teljesítménymérő rendszereiket; az évi egy-kétszeri beszélgetések helyett, folyamatos visszajelzésekre épülő megoldások születnek, a vezetők által nyújtott támogatással, coachinggal kombinálva. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az újszerű módszerek növelik a hatékonyságot és pozitívan befolyásolják a vállalati kultúrát is.
A Deloitte által készített Global Human Capital Trends 2017 jelentésben a megkérdezett vállalatok mintegy 96 százaléka állította, hogy az új teljesítménymérő folyamatoknak és a hozzájuk kapcsolódó technológiáknak köszönhetően, egyszerűbbé vált a vezetők és a munkavállalók közötti kommunikáció.
Igény a folyamatos visszajelzésre
A ’70-es években kitalált top-down vízesés modellre épülő teljesítményértékelés, amelyre a felsővezetéstől érkező éves visszajelzés jellemző, átalakulóban van. A munkavállaló folyamatos visszajelzést vár a vezetőjétől, miközben ő is szeretne visszajelzést adni. Csépai Martin, a Deloitte Humánerőforrás-menedzsment tanácsadás üzletágának igazgatója szerint a közösségi média jelentősen átalakította a visszajelzés metodikáját. Elterjedése óta folyamatosan igényeljük a figyelmet, keressük a minél gyakoribb visszacsatolást, és ugyanazt várjuk el a munkahelyi környezetben is.
Magányos hősök helyett csapatjátékosok
Míg régebben sokkal inkább az egyéni teljesítményen volt a hangsúly, addig manapság már inkább a csapatjátékos attitűd vált meghatározóvá, mivel szervezeti szinten a csapat összteljesítménye számít. Az új teljesítménymenedzsmentet is ehhez a szemlélethez szükséges igazítani. Az új teljesítmény menedzsment megközelítés célja, hogy a csapat összességében sikeres legyen, hiszen ha a csoport jól teljesít, az az egyénre is hatással van, és mindez hozzájárul a vállalat teljesítőképességének növekedéséhez.
A modern vezető
Ezek a trendek a vezetői képességek változását eredményezik. Az ideális, modern vezető felkészült, képes támogatást nyújtani, valamint lehetőséget ad a dolgozói visszajelzésre. A munkavállalók számára fontos, hogy az őket érintő döntéseket átláthatóan és megalapozottan hozzák meg, például bónuszfizetés, bérfejlesztés, vagy előléptetés esetén.
„A jövőben a vezető vállalatok folyamatos és nyílt párbeszédet folytatnak majd az egyéni munkavállalók és csapatok, illetve csapatok és vezetők között. Ehhez a legújabb támogató IT megoldásokat fogják alkalmazni, amelyeket a teljesítménymenedzsment rendszerekbe is beépítenek. Ezek az elképzelések egyelőre még korai fázisban tartanak, de már nem kell sokat várni arra, hogy a cégek elköteleződjenek az új irányok felé, és elkezdődjön a rendszer átalakulása” – mondta el Csépai Martin.
Régi megoldások
- éves teljesítményértékelő beszélgetések
- visszajelzés a vezetőktől
- bizalmasan kezelt célkitűzések
- lentről felfelé irányuló riportálás
- teljesítményfókusz
- időigényes folyamatok
Új megoldások
- gyakori visszajelzések, akár havi rendszerességgel, vagy még gyakrabban
- visszajelzések küldése támogató IT megoldások segítségével (mobilapplikációk vagy mobileszközök)
- egyértelmű, transzparens célok és értékelések
- menedzsment és munkavállalók közötti folyamatos kommunikáció
- fókusz a coachingon és munkavállalói fejlesztésen
- gyorsabb és átláthatóbb folyamatok
A Global Human Capital Trends 2017 tanulmányról
Mintegy 140 ország több mint 10 ezer HR menedzserét kérdezték meg a szakma legfontosabb folyamatairól, újszerű modelljeiről és kihívásairól.
A válaszadók tíz területet azonosítottak, ahol tartani kell a lépést a változásokkal:
1. trend: A jövő szervezete: hierarchia helyett együttműködő hálózatok
2. trend: Karrierhez, tanuláshoz segíteni a munkatársakat
3. trend: Tehetségek megszerzése kognitív eszközökkel
4. trend: A munkavállalói élmény megteremtése
5. trend: Teljesítménymérés: feed back real time
6. trend: Új vezetési stílus: hős helyett inspiráló, „networker” csapattag
7. trend: Digitális HR
8. trend: Adatelemzések a munkatársakról
9. trend: Sokszínűség és befogadás
10. trend: Munkaerőt több forrásból
A témával részletesebben is foglalkozunk, a trendeket pedig külön cikkekben dolgozzuk fel. Addig is olvassa el a kapcsolódó anyagokat a Profession.hu blogján.
Készítette: Sebők Viktória