A jobhoppereké a jövő?

2017. szeptember 14. Forrás: Profession.hu/Istók Nikoletta

Hasznos: - + Nyomtat

Egyre több munkavállaló ismeri fel munkája értékét, és a megbecsülésért akár a gyakori állásváltástól sem riad vissza. De mit tehetnek a munkáltatók? Utánajártunk!

Önnek ajánlott állások

„Izgalmas trend van kialakulóban a hazai munkaerőpiacon. Míg régebben a szellemi területen dolgozó, főleg fiatalabb munkavállalókra volt jellemző, hogy viszonylag gyorsan váltottak munkahelyet, így igyekezve érvényesíteni szakmai, és ezzel összefüggésben anyagi érdekeiket, mostanában egyre gyakrabban tapasztalható ugyanez a mentalitás a fizikai területen, például gyári opertátorként dolgozók körében. Márpedig ez sok mindent gyökeresen más megvilágításba helyez a munkaerőpiacon”– vezeti fel a témát Mezriczky László, az Ispiro Consulting Kft. ügyvezetője.

Megváltozott viszonyok

A munkaerő egyfajta öntudatra ébredése zajlik tehát, amire a HR szakmának és a munkáltatóknak is reagálniuk kell. „Egyre erősödik az a folyamat, hogy a munkavállalók munkájuk értékét, keresettségüket kihasználva, a magasabb fizetésért a korábbi gyakorlatnál gyakrabban váltanak. Immár konkrét bérversenyről beszélhetünk, amelynek jövőbe mutató következményeit egyelőre csak sejteni lehet. Az is jelentős változás, hogy a munkaerő közvetítők által kiközvetített dolgozók célja immár nem a főállású alkalmazotti státuszba, állományba kerülés az adott cégnél, szívesebben maradnak a közvetítők kötelékében, ugyanis sokkal tájékozottabbak maradhatnak a piacon, és könnyebben aknázhatnak ki egy hirtelen jött jobb lehetőséget” – sorolja a jelenség jellemzőit a szakember. 

A jobhopperség elsősorban a fiatalabb generációknál figyelhető meg. „A középkorú vagy idősebb munkavállalóknál még a régi beidegződések érvényesek. Ők még lojálisabbak, ugyanis abban szocializálódtak, hogy bármikor lecserélhetik őket, így számukra a stabilitás sokszor a juttatásokon felül áll. Minél fiatalabb egy dolgozó, annál szabadabban gondolkodik a munkáról, munkahelyváltásról és a karrierről. Egy Y vagy Z generációs fiatal ma már nagy eséllyel nem marad meg tanult szakmájában, akár négy-öt teljesen új szakmát is megtanulhat élete során. Ezt segíti a tanulás kereteinek kitágulása, átalakulása is (pl. egy bölcsész néhány hónap alatt kódolóvá válhat, és ez nyilván nem a végállomás számára), így a karrierváltás nyújtotta előnyök is könnyedén kiaknázhatók” – fejti ki a vezető.

A munkáltatói márka értéke

A munkaerőpiac keresletivé formálódása miatt különösen fontos kérdéssé vált, hogy egy cég meg tudja-e tartani a kiválasztott munkaerőt, akinek a betanítására időt, energiát, és nem kevés pénzt is áldoz. „Ennek fényében az eddig sokszor csak esetlegesen művelt munkáltatói márkaépítés fogalma is felértékelődik: bár voltak ebben korábban is profik, tudatosan, szakszerűen kevesebben foglalkoztak vele, leginkább azok, akinek a munkaerőpiacán ezelőtt is erős volt a kereslet. Ahhoz azonban, hogy a munkáltatók újraértelmezhessék saját magukat, meg kell érteniük, és el kell fogadniuk az aktuálisan zajló folyamatokat, illetve a számukra ebben megjelenő tennivalókat ” – hívja fel a figyelmet László.

A jobhoppereké a jövő? - álláskeresés, szakma, karrier

Új megoldásokra van szükség, és a marketing szerepe is megnő: a szakértő szerint az lesz eladható, ami piacképes, vagyis a kereslet függvényében a munkahelyeket is piacképessé kell tenni, tudni kell megnyerni azokat a szakembereket, akikre az adott cégnek szüksége van. „Nem feltétlenül egy babzsák vagy egy csocsóasztal fogja megoldani a helyzetet! A különböző munkavállalói szegmensek igényeit kell az üzleti modellhez illeszteni úgy, hogy a kitűzött eredmények mellett az ott dolgozók egyre jobban érezzék magukat, ehhez pedig kohéziót, ott tartó erőt kell teremteni.

Sok a tennivaló

Komplex szemléletváltást, egy újfajta menedzsment-kultúra kialakulását sürgetik tehát a napjainkban zajló folyamatok. „Egyre több cég látja be, hogy a kommunikáció hivatalos keretei a különböző alkalmazotti és vezetői szintek között egyre kevésbé tarthatók, így ugyanis sok energia és információ elvész. Ha csökken a kommunikációs távolság a vezetők és a dolgozók között, az mindenképpen pozitívan hat az együttműködésre, a munkahelyi hangulatra” – mutat rá egy lényeges pontra László.

Hogy mitől érzik jól magukat a munkavállalók, mi az érték számukra, arról ajánlott megkérdezni őket, és ezt figyelembe véve cselekedni. „Sokszor egészen mást gondol egy vezető, mint ami a valóság, olykor ugyanis apró dolgokon múlik a munkavállalók hangulata. Volt olyan cég, ahol kiderült, hogy a dolgozókat az zavarja, hogy csak szerdán tudják meg, hogy hétvégén dolgozniuk kell. Ha már hétfőn lenne erről információjuk, jobban tudnának tervezni. Miután átütemezték az erről szóló tájékoztatás rendszerét, sokkal jobb lett a hangulat, ami egyben a lojalitás erősödésére is kihatott. Az ilyen felismerésekhez azonban a vezetőknek ki kell lépniük az irodájukból, meg kell tanulniuk a dolgozók nyelvén kommunikálni, és ezáltal is erősíteniük kell a vállalatuk megtartó képességét. Azok a cégek, akik ennek jelentőségét nem ismerik fel, el fognak bukni a versenyben” – figyelmeztet a szakértő.

Figyeljünk a legújabb trendre, és tegyünk azért, hogy a munkavállalók számára vonzó munkahelyet, jövőbe mutató alternatívát teremtsünk. Amennyiben épp vannak nyitott pozícióink, a Profession.hu csapata nagy segítségünkre lehet  az optimális jelöltek kiválasztásában. Ezzel sok időt és energiát spórolhatunk meg. Ráadásul az állásportál adatbázisában több százezer önéletrajz is rendelkezésünkre áll, amely naponta kb. 400 további önéletrajzzal bővül.

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

A Profession.hu Google+ oldala

Címkék: álláskeresés, munkahely, munkaerő, fluktuáció, kiválasztás

- Profession.hu

További cikkek a karrierépítésről
További cikkek a karrierépítésről
www.facebook.com/Profession.hu

Keressen a cikkek között

A cikkekben való kereséshez írja be a kulcsszót, és nyomja meg az OK gombot.

Kapcsolódó témák

-

Így legyünk önállóbbak a munkánkban

2017. november 16.
Cikkünkben 5+1 tippet mutatunk, amelyek segítenek megtörni a hétköznapok rutinját és kapukat nyitnak új kihívások felé is. Bővebben

-

Így térjünk vissza hosszú kihagyás után

2017. november 12.
Előfordulhat, hogy gyermekvállalás, betegség vagy egyéb ok miatt hosszabb időre kilépünk a munka világából. Cikkünkben a visszatéréshez gyűjtöttünk össze néhány hasznos tanácsot. Bővebben