Sikerrel az első napon - tippjeink új munkahelyen kezdőknek
Az első benyomás a munkahelyen is kiemelten fontos, így érdemes az első napokra felkészülten érkezünk.
Önnek ajánljuk!
A 3 hónapos próbaidő gyakori a cégeknél és ez nem véletlen – gyakran már az első munkanapokon eldől, hogy megálljuk-e majd a helyünket a későbbiekben. Az első benyomásnak kitüntetett szerepe van a munkahelyi környezetben is, és valóban csak egy lehetőségünk van bizonyítani, ha pedig elbaltáztuk, nagyon nehéz helyrehozni. Bár a vezetők többsége általában kivárja az első három hónapot, mielőtt döntést hoz, a kollégák nem mindig ilyen türelmesek, és ha az első napokon rosszul teljesítünk, nehezebb lesz tőlük új esélyt kapnunk. Az tehát, hogy hogyan kezdünk neki a munkának, nagy hatással van a karrierünk hosszú távú alakulására, így érdemes felkészülten érkeznünk az első munkanapra.
Az első benyomás túl sokáig kitart
Sajnos a kezdeti megítélésünkön nem könnyű változtatni, főleg abban a kontextusban – jelen esetben a munkahelyen –, ahol először találkoztak velünk. Ha úgy lépünk be az első napon a céghez, hogy nem néztünk utána a vállalati kultúrának, fogalmunk sincs, van-e dresscode, nem vagyunk képben azzal, hogy ki a felettesünk és mit kell csinálnunk, könnyen születhetnek rólunk negatív vélemények. Persze senkitől nem várható el, hogy azonnal tudjon mindent, de ezek legtöbbje előzetes kérdésekkel és kellő utánanézéssel megelőzhető. Ha viszont már kialakult rólunk egy nem túl kedvező benyomás, az bár más kontextusban könnyen változhat, mégsem fogja nagyban befolyásolni az eredeti képet: ha például találkozunk egy kollégánkkal egy buliban és rájön, hogy valójában nagyon intelligensek és kedvesek vagyunk, az felülírja a rólunk alkotott elképzeléseit, de csak a munkahelyen kívül, míg a munkahelyen továbbra is az első benyomás fog dominálni. A jó hír viszont az, hogy ha több kontextusban és több alkalommal is felülírjuk a kezdeti tapasztalatukat, végül meggondolhatják magukat és befogadhatnak – ennek ellenére nem árt inkább megelőzni a bajt és már alapból jó első benyomást kelteni.
Az első nap előtt
Mielőtt bemennénk az első napra dolgozni, mindenképpen nézzünk utána a cégnek: görgessük át a közösségi médiában publikált bejegyzéseket, olvassuk át a honlapot, keressünk cikkeket, publikációkat a neten! Ha a HR-estől vagy menedzsertől nem kaptunk megfelelő tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy milyen öltözékben kellene megjelennünk, mindenképpen kérdezzünk rá, vagy keressünk a csapatról formális környezetben készült fotókat, ahol ez kiderül! Ha van a cégnek vállalati kézikönyve, azt is nézzük át, hogy ha mást nem is, de legalább kérdezni tudjunk! Nézzünk utána, milyen szoftvert használ a cég azon a területen, ahol dolgozni fogunk és próbáljuk ki, teszteljük le, főleg, ha otthonról fogunk dolgozni! Ha kellőképpen proaktívak vagyunk, merünk kérdezni, és látszik rajtunk a felkészültség iránti vágy, az biztosan kedvező benyomást kelt a munkáltatónk és a kollégáink szemében is. Ne felejtsük el, hogy nem véletlenül minket választottak az adott pozícióra, így nem csak mi akarjuk, hogy sikeresen induljon az első nap – kérdezzünk rá, hogy milyen előkészületeket szükséges tennünk, kell-e vinnünk valamit, vagy van-e bármi hasznos dolog, amit érdemes tudnunk a munkába állás előtt. Sok cégnél például nem alapvető, hogy biztosítják a munkavégzéshez használatos eszközöket, hanem a home office-ban vagy hibrid formában dolgozó munkatársak saját laptopról dolgoznak, így igencsak megnehezítenénk az első napunkat, ha megjelennénk nélküle. És ha már itt tartunk, arra is érdemes rákérdezni, hogy pontosan hány órakor érkezzünk, mikor van ebédszünet és általában mikor szoktak hazaindulni a kollégák.
Az első napon
Akár személyesen, akár virtuálisan jelenünk meg az első nap, a bemutatkozásunk kulcsfontosságú. Az érkezésünk valószínűleg nem lesz meglepetés a csapat többi tagjának, ennek ellenére érdemes úgy kezdeményeznünk, mintha teljesen ismeretlenek lennénk mindenki számára – mutatkozzunk be és mondjuk el, milyen pozícióban fogunk dolgozni, milyen minőségben, milyen keretek között. Az első napon semmiképpen ne centizzük ki az érkezést, inkább érjünk oda túl korán: személyes megjelenés esetén számoljunk a dugókkal, a parkolókereséssel, a tömegközlekedési problémákkal és azzal is, hogy elképzelhető, hogy eltévedünk az épületben. Ha már az első napot is úgy kezdjük, hogy fejvesztve rohanunk és pánikba esünk, és csak beesünk az első meetingre, az nem egy jó jel. Ha pedig online csatlakozunk be az első megbeszélésre, kapcsoljuk be a gépet fél órával korábban, ellenőrizzük az internetkapcsolatot és a videóhívásra használt szoftvert, majd kezdeményezzük a bejelentkezést pár perccel korábban, mint a kiírt időpont!
Legyünk nyitottak és barátságosak
Ha az első nap sikerrel lement, már jó úton járunk, de az első hét is kulcsfontosságú a hosszú távú elköteleződésünk érdekében. Bár vannak munkahelyek, ahol kirendelnek mellénk egy segítőt, egy mentort, aki bevezet a napi feladatokba és átad minden információt, ez nem mindenhol van így és érezhetjük magunkat elveszettnek az új környezetben. Lézengés és magányos ebédszünetek helyett vegyük a kezünkbe az irányítást és keressünk magunknak egy barátot! Gyakran egy kérdés is elég a hosszabb beszélgetések kezdeményezéséhez, amiből azonnal kiderül, hogy mik a közös pontok, érdeklődési körök. Hívjunk meg valakit ebédelni és viselkedjünk mindenkivel nyitottan, barátságosan! Ne féljünk kérdezni: az emberek gyakran azért nem mernek kérdéseket feltenni, mert attól tartanak, hogy a másik fél terhére lesznek és felbosszantják a tudatlanságukkal, de nagyon ritka, hogy valaki azért idegesítené fel magát, mert szeretnénk jobban végezni a munkánkat és tisztázni a feladatokat. A kérdések mindig segítenek és azt is megmutatják, hogy valóban érdekel minket, hogy jól teljesítsünk.
Ha a fentieket megfogadjuk, már biztosan jó úton járunk, de természetes, ha stresszesek és nyugtalanok vagyunk az első napokban. Ne felejtsük el, hogy nem véletlenül vagyunk ott és nem minket választottak volna, ha nem vagyunk szimpatikusak. Ha viszont sehogy sem megy a beilleszkedés, ne várjuk meg a próbaidő végét és keressünk magunknak más lehetőséget!
Készítette: Kövecses Evelin
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala