Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A legtöbb cégnél már lecsengett a nagy évértékelők időszaka, ami nem mindenki számára alakult olyan fényesen, ahogy azt elképzelte. Lehet, hogy úgy éreztük, mi mindent megtettünk az évben, hogy megkapjuk az előléptetést vagy fizetésemelést kapjunk, mégis azt a visszajelzést kaptuk, hogy máskor mehetne ez még jobban is, és ha kicsit összekapjuk magunkat, talán jövőre megugorhatjuk a következő szintet. Ezek a negatív visszajelzések könnyen elbizonytalaníthatnak minket, különösen akkor, ha mi magunk nem érezzük azt jogosnak; ettől függetlenül meg kell tanulnunk ezeket elfogadni, kezelni és az önfejlesztés eszközeként tekinteni rá. Szerencsére néhány egyszerű kommunikációs eszközzel ez megoldható!

Ne hagyjuk figyelmen kívül

Sokan úgy döntenek, hogy nem fordítanak időt és energiát arra, hogy a kritikát feldolgozzák, ezért inkább figyelmen kívül hagyják, mintha mi sem történt volna. Pedig a negatív visszajelzés is legalább annyira fontos, mint a pozitív, attól, hogy nehezebb azt befogadni. Ha nehezünkre is esik ilyenkor proaktívan hozzáállni, próbáljuk ki, hogy egy kicsit kívülről szemléljük magunkat és félretesszük a személyes sértettségünket. Persze ilyen helyzetben természetes, hogy azonnal beindul az agyunk kifogásgyára, és már a kritika fogadása közben is azon pörgünk, hogy mivel tudnánk megcáfolni, amit mondanak, de okosabb ilyenkor inkább csendben végighallgatni a másikat és összeszedetten reagálni.

Kérdezzünk

Ha nem tiszta számunkra, hogy miért kapjuk a negatív kritikát, tegyünk fel kérdéseket és próbáljuk meg megérteni az okokat! Képzeljük bele magunkat a másik személy helyzetébe: vajon mi mondatja vele azt, amit, mi lehet a tapasztalata rólunk? A legtöbbször kommunikációval feloldhatók ezek a kérdések, hiszen lehet, hogy a másik félnek csak több információra lenne szüksége arról, hogy mivel töltjük a munkaóráinkat, mik a kihívásaink a mindennapokban és mik az akadályozó tényezők, amelyek miatt nem tudtunk határidőre teljesíteni egy-egy feladatot. Ha elfogadjuk a visszajelzést, türelmesen meghallgatjuk a másikat és igyekszünk megoldani a problémát, az mindenképpen pozitívan fog lecsapódni, hiszen kialakulhat egy építő jellegű beszélgetés.

Ne vegyük személyes támadásnak

Tartsuk szem előtt, hogy a kritika nem a személyünkről szól, hanem a viselkedésünkről és a tetteinkről. Ha negatív visszajelzést kapunk a munkánkra, az nem egyenlő azzal, hogy mi kik vagyunk az életben, nem függ össze az önértékelésünkkel, így nem szabad hagynunk, hogy valaki más rólunk alkotott véleménye lerombolja az önbizalmunkat. Próbáljunk meg elvonatkoztatni és fogadjuk el, hogy ez most csak a munkánkról szól. Lehet, hogy személyes okai vannak annak, hogy nem tudtunk megfelelően teljesíteni, amit természetesen meg lehet érteni, de ettől még nem változik az a tény, hogy nem teljesítettünk úgy, ahogy elvárták volna – így tehát kár szabadkozni és mentegetőzni, ehelyett sokkal inkább előre visz, ha elfogadjuk a tényt, biztosítjuk a megértésünkről a másik felet, és megpróbáljuk megoldani a problémát.

Kérjük mi magunk visszajelzést

Az egyik legjobb módja, hogy feloldjuk a negatív visszajelzéssel kapcsolatos frusztrációnkat, ha mi magunk kérünk rendszeresen. Nincs annál rosszabb érzés, mint amikor csak az évértékelőn öntik a nyakunkba az egy év alatt felhalmozódott kritikákat, míg ha mondjuk negyedévente, kisebb adagokban kapjuk, könnyebben dolgozhatjuk fel őket és már menet közben tudunk tenni azért, hogy jobb legyen a teljesítményünk.

Úgy érezzük, rendszeresen destruktív kritikát kapunk, amiből nem lehet építkezni? Fontoljuk meg a munkahelyváltást: böngésszünk az aktuális állásajánlatok között!

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala