Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Szakterületünk kiválóságának lenni – ez sokunk álma. Az ehhez vezető útról azonban jellemzően vagy nem sokat tudunk, vagy túl nehéznek és elérhetetlennek bélyegezzük azt. Pedig csupán néhány tudatos lépés, elhivatottság és türelem szükséges hozzá, hogy elismert szaktekintéllyé váljunk. A folyamat során a legfontosabb kérdés, amit szem előtt kell tartanunk, az, hogy hogyan teremthetünk a munkánkkal értéket és minőséget. A válaszról Hadas-Hajdu Helga business coachcsal beszélgetünk. 

Motiváció nélkül nem megy

Míg egyesek szerint a folyamatos tanulás, mások szerint a gyakorlatban észlelhető növekedés teszi a szakértőt. Helga úgy véli, szakterülettől és munkakörtől is függ, hogy inkább szerteágazó lexikális tudásra, vagy folyamatos, gyakorlati fejlődésre van szükségünk ahhoz, hogy szakértővé váljunk, egy harmadik összetevő, a belső hajtóerő nélkül azonban nem sokra megyünk.  

„Elengedhetetlen, hogy személyesen kötődjünk a választott területhez, témához, hogy rendelkezzünk valamiféle motivációval, ami arra sarkall minket, hogy elmélyüljünk benne. Annak idején, amikor HR tanácsadóként dolgoztam, az ügyfeleim gyakran a cafetéria rendszer kialakítása és működtetése kapcsán fordultak hozzám. A felmerülő kérdésekre hirtelen kellett volna reagálnom, és egy idő után nem elégedtem meg a saját válaszommal, miszerint utánajárok, és majd később visszatérünk a kérdéskörre – inkább elkezdtem autodidakta módon utánaolvasni a témának, és megtanulni a cafeteria csínját-bínját. Így közel fél év alatt sikerült annyi tudásra szert tennem, hogy szakértőként tekintsenek rám” – világít rá Helga a személyes motiváció fontosságára saját példáján keresztül. 

„Ha valamilyen téma, szakterület megfog, megszólít minket – akár azért mert érdekesnek találjuk, akár azért, mert valamilyen rossz élményt szereztünk azzal kapcsolatban, és ez gondolkodásra késztetett minket, hogy hogyan lehetne azt jobban, hatékonyabban csinálni – érdemes közelebbről is tanulmányoznunk, és felfedeznünk a benne rejlő lehetőségeket”– tanácsolja a szakértő. Ha mutatkozik munkaerőpiaci vagy konkrét megrendelői igény a szívünkhöz közelálló téma, ügy iránt, akkor ugorjunk fejest a specializálódásba. Mutatjuk, hogyan!

Tanulni, tanulni, tanulni

Ahhoz, hogy bármilyen témába hathatósan beleáshassuk magunkat, nemcsak motivációra, de időre és jelentős energiabefektetésre is szükségünk van. Fontos, hogy gondosan megtervezzük és ütemezzük az új ismeretek elsajátítását, és tudatosan teremtsünk időt, lehetőséget önmagunk továbbképzésére. 

„Előfordulhat, hogy a mindennapi mókuskerék és végeláthatatlan teendőink mellett a munkaidőnkben nincs szabadon tanulásra fordítható időnk. Ilyen esetben vagy a szabadidőnkből áldozunk és fektetünk be rendszeresen néhány órát a szakmai előmenetelünkbe, vagy fordulhatunk szakértőhöz, karrier coachhoz is, aki célzott ismeretátadással és kompetenciafejlesztéssel segíthet nekünk céljaink elérésében” – mondja interjúalanyunk.

Kapcsolódjunk, mutassuk meg magunkat!

Ha sikerül szakkönyvek, a világhálón fellelhető végtelen tartalmak, esetleg egy speciális képzés vagy szakértő segítségével elmélyülnünk a választott témában, szakterületben, akkor a következő lépés a kapcsolatépítés.

„Legyenek olyan, a saját területükön már szaktekintélyként elismert ismerőseink, akár mentoraink, akikkel rendszeresen véleményt és tapasztalatot cserélhetünk. Ezen kapcsolataink alapja mindenképpen a kölcsönösség legyen – legyünk tisztában azzal, hogy mit tudunk mi adni, nyújtani a megszerzett információkért cserébe. Ezek a beszélgetések, szakmai diskurzusok elengedhetetlenek ahhoz, hogy a megszerzett elméleti tudás kiskapuit, összefüggéseit át tudjuk ültetni a gyakorlatba” – világít rá a coach. 

Nagyon fontos továbbá, hogy ne rejtegessük újonnan szerzett készségeinket és ismereteinket, inkább – ahogyan a mondás is tartja – tegyük ki azt ablakba. „Osszuk meg a nagyvilággal, ha szakértői, rajongói vagyunk valamely területnek – máskülönben kevesebb az esélyünk rá, hogy tehetségünk találkozik az igényekkel. Alkalmazottként a felettesünknek is beszámolhatunk új keletű érdeklődésünkről – meséljük el, hogy elmélyültünk valamilyen témában, semmit se kezeljünk „lényegtelen hobbiként”. Annak idején, amikor a tanácsadó cégemmel marketing célból szerettünk volna videós tartalmat készíteni, több százezer forintot spóroltunk, és kellemesen meglepődtünk, amikor egy fiatal gyakornokunk a tudtunkra adta, hogy ért az úgynevezett infografikához – amiről mi akkoriban azt sem tudtuk, eszik-e vagy isszák. A marketinganyagot végül ő készítette el, és ezzel nemcsak nekünk tett szívességet, hanem nagyot lendített a saját karrierjén is” – osztja meg Helga a tanulságos esetet

Évek kontra tapasztalat

Résen kell lennünk ahhoz, hogy ne álljunk saját magunk útjába azáltal, hogy mi magunk húzunk képzeletbeli falakat a siker és az érvényesülés elé. „Gyakran hallom, hogy még csak 3 éve dolgozom a pozíciómban, vagy még csak most jöttem a céghez – a válaszom ilyenkor rendszerint egy kérdés: és akkor mi van? Nem, vagy nem csak a szakmában eltöltött évek számától függ, hogy szakértők vagyunk-e. Vannak olyan szakmák, ahol nincs sok új a nap alatt, viszont rengeteg elméleti és gyakorlati tudást kell elsajátítanunk annak érdekében, hogy az egyedi eseteket is kezelni tudjuk. Ezek esetében a minimum 10 év tapasztalat elvárása mérvadó lehet, de vannak olyan szakterületek is, ahol a folyamatos technológiai fejlődés okán a viszonylag frissen, például az elmúlt 1-2 évben megszerzett tudásunk is seperc alatt elévül. Ne feledjük el azt sem, hogy a világhálón ma már mindenféle információt fellelhetünk, és gyakorlatilag szinte bármit megtanulhatunk – így jelentősen lerövidülhet a tapasztalat-, illetve ismeretszerzéshez szükséges idő” – világít rá interjúalanyunk. 

A „nem vagyok elég idős, tapasztalt…” kezdetű mondatok helyett tehát inkább keressünk bizonyítékokat arra vonatkozóan, hogy kiváló specialistái vagyunk az érdekelt területnek, és higgyük el, hogy a befektetett munkával megálljunk a helyünket a szakértői élvonalban is. Ha nehezünkre esik önmagunk dicsérete, bátorítása, forduljunk nyugodt szívvel ismerőseinkhez, barátainkhoz. „A legjobb visszajelzés a külvilágtól jön. Gondoljunk csak bele, jellemzően milyen témákkal, milyen kérdésekkel fordulnak hozzánk közeli kollégáink, barátaink, családtagjaink? Miben kérik ki a véleményünket, a segítségünket? Akár nyíltan meg is kérdezhetjük, miért, milyen tudásunk miatt néznek fel ránk, mi az, amit szívesen tanulnának a segítségünkkel” – tanácsolja a coach. Hiszen, ahogyan Marie Curie is mondta; "hinnünk kell, hogy tehetségesek vagyunk valamiben és, hogy ezt a valamit bármi áron el kell érnünk."

Amennyiben jelenlegi munkahelyünk vagy munkakörünk nem teszi lehetővé, hogy fejlődjünk szakmailag, varrjuk fel önéletrajzunk ráncait is, majd töltsük fel a frissített önéletrajzunkat ide. Ha mindezzel készen vagyunk, válogassunk újult erővel, személyre szabottan az álláslehetőségek között! Kérjünk  hírlevelet és Facebook értesítést is, hogy naprakészek maradjunk!

 

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, karrierépítés, szakértő, specializáció