Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha dolgozunk, óhatatlan, hogy néha belefutunk egy-egy problémába, konfliktusba. A különböző nézeteltérések mindennapos dolgok, de előfordulhat, hogy heves szóváltásig fajulnak és a vitában részt vevő felek trágár kifejezéseket is használnak az igazuk kifejezésére. A káromkodás bizonyos szintig oldja a stresszt, gyakori alkalmazása azonban inkább arra utal, hogy alapjáraton túl sok a kezeletlen stressz a munkahelyünkön. Hol húzódik a határ a még egészséges szintű szitkozódás és a toxikus környezet előidézése között?

A káromkodás verbális agresszió

Mindannyian káromkodunk életünk során, a munkahelyünk azonban nem feltétlenül tartozik azon helyek közé, ahol ez a viselkedés elfogadható. Fontos tudnunk, hogy a káromkodás a verbális agresszió egyik kifejeződési formája, amivel tulajdonképpen a fizikai agressziót próbáljuk meg helyettesíteni, ami elfogadhatatlan egy professzionális munkakörnyezetben. Természetesen van különbség aközött, hogy a kollégáinkkal beszélünk csúnyán vagy a felettesünkkel, illetve a kifejezés módja, a körülmények és a stílus sem mindegy. Ha a trágár kifejezéssel csak érzékeltetni kívánjuk egy probléma súlyosságát, az nem olyan nagy gond, mintha valakit közvetlenül sértegetnénk.

A munkáltató megszabhatja, hol a határ

A legtöbb munkahelyi szabályzat tartalmaz egy etikai részt, amiben ki van fejtve, milyen helyzetekben tolerált és mikor nem fér bele egyáltalán a káromkodás. Sokszor az obszcén szavak használata nem agressziót fejez ki, csak egyfajta tájékoztatási formaként szánják az emberek, hogy szolidaritást váltsanak ki a többiekből, és mindezt általában a saját körükben, a saját közvetlen kollégáik között teszik. Általában a kollégák közötti trágár beszédet tolerálják a munkáltatók, hiszen az bensőségesebb viszonyt alakíthat ki köztük és nincs hatással a mindennapi munkavégzésre. Az viszont valószínűleg mindenhol tiltott, hogy a dolgozók a cég ügyfelei előtt vagy a vezető beosztású kollégák előtt, extrémebb esetben közvetlenül velük szemben használjanak trágár kifejezéseket. Az ilyen viselkedés figyelmeztetéshez, vagy akár azonnali elbocsátáshoz is vezethet, ezért érdemes kerülnünk.

A legtöbben idővel nyílnak meg

Egy új munkahelyen ritka, hogy egyből szentségeléssel nyitnánk, de a tapasztalat azt mutatja, hogy amint megszűnik a karrierféltés, az alkalmazottak hajlamosak elengedni magukat és nem figyelnek oda arra, hogy mindig kifogástalan módon kommunikáljanak. Gyakran az a vízválasztó, amikor a főnök véletlenül elszólja magát, és onnantól a beosztottak is feljogosítva érzik magukat arra, hogy káromkodjanak. Nem biztos, hogy egészséges dolog azonban kizárólag a jó benyomáskeltés érdekében visszafognunk magunkat. Az erőszakmentes kommunikáció mindenki érdeke, a sajátunk is, és ebben nem csak a főnökünknek van felelőssége, hanem nekünk is. A bizalmi légkör, a kölcsönös elfogadás és a nyugodt munkakörnyezet előidézése közös feladat és érdek.

Nem vagyunk kötelesek eltűrni

Természetesen ahogy a munkáltatónk, úgy mi sem vagyunk kötelesek eltűrni a káromkodást. Lehet, hogy a kollégáink úgy gondolják, hogy hatékonyabb az érvelésük, ha teletűzdelik csúnya szavakkal, de ha ez zavar minket, nyugodtan hívjuk fel rá a figyelmüket, hogy ez a módszer nálunk nem működik és szükségtelen. Ha valaki minden alkalommal indulatosan felkiált, amikor elront valamit, az hosszú távon toxikus vállalati kultúrát is teremthet, hiszen a rossz példa általában ragadós – ha valaki elkezdi, általában a többiek is lazábban veszik a szabályokat. Ha valakinek szabad, akkor nekünk is – gondolhatják sokan, és ez nem vezet kiegyensúlyozott munkavégzéshez. Fontos tudnunk, hogy általában azok káromkodnak, akik más módon nem tudják kezelni a bennük felgyülemlett feszültséget, így elsősorban azzal kellene foglalkoznunk, hogy megtanuljuk megélni és kifejezni az érzelmeinket, kezeljük a stresszt és fejlesszük a kommunikációnkat. Az egy külön speciális probléma, amikor a főnök beszél rendszeresen trágár módon a beosztottjaival – ez már kimerítheti a munkahelyi zaklatás fogalmát, amit érdemes jeleznünk a megfelelő embereknek.

Ha úgy érezzük, nem a megfelelő munkahelyi környezetben dolgozunk, nézzünk szét az aktuálisan meghirdetett állásajnálatok között!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala