Így viselkedjünk, ha megkaptuk az irodai munkát!
Az irodai munka során az első három hónap kritikus fontosságú. Kerüljük el a tipikus hibákat!
"Bármit tesz a jelölt az állásinterjún, szorozza meg tízzel és megkapja, hogyan fog viselkedni a pozíció elnyerése utáni első három hónapban" - ezt a tanácsot kapta J.T. O'Donnell, a Carreerealism karrier portál jelenlegi ügyvezetője pályája kezdetén, HR-szakemberként.
A szakértő szerint a fenti állításban van igazság, a jelölt, aki az állásinterjún a vállalati kultúrába nem igazán illeszkedő megjegyzést lesz, lehet, hogy később, amikor már elengedi magát, erőszakosnak vagy követelőzőnek fog tűnni a munkahelyen. Hasonlóan az a jelölt, akiből alig lehet pár mondatos válaszokat kihúzni az interjún, a munkavégzés során sok esetben olyan csendes és visszahúzódó lesz, hogy a kollégák úgy érzik majd, hogy nem tudnak hatékonyan kommunikálni vele.
A Profession.hu-n ilyen irodai munkákat találhatunk!
A kiválasztás során elkerülhetetlenek a szubjektív elemek, éppen ezért fontos tudni, hogy a "győztesre" a pozíció elnyerése után már más szabályok vonatkoznak. "Rengeteg jelölt él abban a hiszemben, hogy ő bizonyult a legjobbnak és fénysebességre kapcsolva végez minden létező feladatot annak érdekében, hogy meg legyenek elégedve vele." A probléma: az állásinterjú utáni sikert már nem lehet az állásinterjún folytatott taktikával elérni. A felvételi után az új munkaerő sikerét már más szabályok alapján fogják megítélni.
Íme 4 hiba, amit minden irodai dolgozó elkövet az első 3 hónapban:
1. Olyannyira bizonyítani akarja, hogy jó választás volt a pozícióra, hogy az irodában mindenkinek felajánlja a segítségét és tanácsait.
Eredmény: rászoktatja a többieket, hogy mindig ugrásra készen áll, valahányszor szükségük van rá.
2. Annak érdekében, hogy megmutassa kreativitását, folyamatosan új ötletekkel áll elő és felelősséget akar vállalni már folyamatban lévő projektekért.
Eredmény: a régóta ott dolgozó kollégák úgy fogják érezni, hogy megpróbálják eltaposni őket, illetve az a benyomásuk lesz, hogy az új munkatárs érzéketlen és lenéző a korábban általuk elért sikerekkel kapcsolatban.
3. Elkötelezettségének és nagy munkabírásának bizonyítékául rendszeresen estig bent marad az irodában.
Eredmény: a főnök elkönyveli, hogy rendszeresen hajlandó lesz túlórát vállalni, illetve rá lehet bízni mások által nem szívesen végzett, népszerűtlen feladatokat.
4. Annak érdekében, hogy egyértelmű legyen, milyen szorgalmas, folyamatosan "beszámol" kollégáinak arról, hogy halad az éppen aktuális feladattal.
Eredmény: a munkatársak idegesítőnek és nagyképűnek fogják tartani, aki feltétlenül a menedzsment kedvence akar lenni.
Önnek ajánljuk!
A szakértő szerint ahelyett, hogy tornádóként végigsöpörnénk az irodán, az első 3 hónapban inkább alkalmazzuk az alábbiakat:
1. Ismerjük meg a főnökünk kommunikációs stílusát
Tisztázzuk már az első napokban, hogy milyen kapcsolattartási formát vár el tőlünk felettesünk. Vannak olyan menedzserek, akik a személyes heti konzultációt részesítik előnyben, mások e-mailben szeretnének hallani arról, milyen előrelépés történt a projektben.
2. Nézzük át, mi a kollégák felelősségi köre!
Saját sikerünk közvetlen összefüggésben van a kollégákéval és ők is ránk vannak utalva. Beszéljünk velük arról, milyen céljaik vannak, és mit szeretnének elérni, ez által hatékonnyá tehetjük az együttműködést és ők is értékelni fogják figyelmességünket.
3. Térképezzük fel a "legfontosabb" feladatot!
Tűzzük ki tervként, hogy 40 órán belül megtudjuk, mi a legfontosabb feladat és felelősségi kör, melyet ránk bíztak, és 1 héten belül valamilyen előrelépést érünk el az ügyben. Erre azért lesz szükség, hogy amint bonyolultabbá válik a dolog, az alapokkal már tisztában legyünk és ezzel rengeteg időt spóroljunk meg.
4. Találjunk egy mentort!
Az első három hónapban rengeteg apró kérdés fog felvetődni bennünk és szinte mindennel kapcsolatban kétségeink támadhatnak. Találjunk egy olyan kulcsfigurát a kollégák között, akit megkérhetünk arra, hogy adott esetben mentoráljon minket a kezdeti időben és segítsen a beilleszkedésben. Ha ezt tesszük, egy fontos bizalmasra és támogatóra találhatunk már rögtön a karrierünk kezdetén.
Címkék: irodai munka, adminisztráció, állás, munkahely, karrier, kommunikáció, kolléga, munkatárs
Szemlézte: Fogas Krisztina