Így kerül az akciós felvágott a boltokba

Így kerül az akciós felvágott a boltokba

Igénytervező, gyártás- és termeléstervező vagy demand planner – mindegyik kifejezés nagyjából ugyanazt a munkakört takarja. Hívhatjuk akár céges jósnak is.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Gondolkodtunk már azon, hogyan kerül az akciós felvágott a boltokba? Ki dönti el, hogy miből mennyi legyen éppen elérhető az üzletekben? Hogyan határozzák meg egy gyárban az aktuális gyártási terveket? Nos, ezekre a kérdésekre mind választ adunk!

A gyártás, a kereskedelem, de még a marketing területén is nagy szükség van arra a szakértelemre, ami segít összehangolni az elérhető kapacitásokat az üzleti igényekkel.

Táblázatok és előrejelzések

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

Egy gyárban folyamatosan nyomon követni azt, hogy rendelkezésre álljanak azok az eszközök és munkaerő, ami a gyártás folyamatosságát biztosítja az elvárt mennyiségben. Például egy televíziókat gyártó üzemben figyelni az üzleti előrejelzéseket és ezek alapján rendelni a gyártástól egyes típusokat a közelgő ünnepi akciók előtt.

Szintén a gyártás területén folyamatosan kommunikálni a termeléssel, logisztikával, raktárral: átlátni azt, hogy mit gyártanak épp, mi az, ami elkészült, milyen igényeknek kell megfelelni épp. Összetett folyamatok ezek, és bárhol történik egy apró változás, az hatással minden társterületre is. Ha a gyártósoron elromlik valami, az kihat a raktár tervezett munkájára, ami hat a kiszállításra. A gyártástervezőnek ezért figyelemmel kell kísérnie a teljes folyamatot, szükség esetén pedig be is kell avatkoznia, hogy a tervezett célok teljesülhessenek.

Egy élelmiszerlánc esetén figyelni az aktuális készletszinteket, új termékek bevezetésénél meghatározni az ideális mennyiségeket, foglalkozni az állandó választékkal akár éves tervezés, akár heti-havi rendelések szintjén. Rajtunk múlhat, hogy legyen elég liszt vagy wc-papír a boltokban, ugyanakkor azt is mi határozzuk meg, hogy népszerű márkák limitált ízei éppen milyen mennyiségekben legyenek kaphatók. Vajon mennyi akciós felvágottat vesznek ezen a héten? Vajon hány karácsonyi ízesítésű kávékapszula fog fogyni idén novemberben? A kérdések megválaszolásához különböző előrejelzési modelleket kell alkalmaznunk, a korábbi évek eladási statisztikáinak felhasználásával.

Szintén hasonló feladat egy kereskedelmi televíziónál a reklámidő beosztás elkészítése. Az airtime planner a tévés reklámkampányokat foglalja és időzíti be a rendelkezésre álló idősávokban. Sokszor ő foglalkozik az egyes reklámok ellenőrzésével is: megfelelnek-e a technikai követelményeknek és leadott paramétereknek az átküldött anyagok? Ismernie kell a telítettséget, folyamatos kapcsolatban kell lennie az értékesítéssel is.

Kinek való ez a munka?

Ahogy a fenti példákból is kiderül, ebben a munkakörben folyamatosan változó igényekre kell válaszolni, ezért nem árt, ha jól tűrjük a váratlan fordulatokat. Ha a jó szervezési készség és problémamegoldó képesség adott, akkor legalább ugyanolyan fontos, hogy képesek legyünk racionális, tényeken alapuló döntéseket hozni: néha napi szinten kell beavatkoznunk a folyamatokba, ugyanakkor át kell látnunk, össze kell állítanunk hosszabb, akár éves terveket is.

Nagyfokú precizitást, profi Excel- és SAP-használatot is elvárnak általában, és elképzelhető, hogy más speciális vállalatirányítási, termelésütemezési szoftvereket is kell tudnunk használni. Az biztos, hogy a számokkal és a táblázatokkal is meghitt viszonyt kell ápolnunk ahhoz, hogy jól érezzük magunkat ebben a munkakörben.

László egy autóipari beszállítónál termeléstervező, szerinte a szakmai hozzáértés mellett az emberi oldal legalább ugyanolyan fontos: „Ez egy olyan munka, ahol sosem lehetünk elég jók. Csak olyannak ajánlom, aki együtt tud azzal élni, hogy sosem lehet semmi 100%-os, mindig közbejöhet valami, és állandóan azt kell lesni, hogy valami miatt borul a terv. Sikerélmény is akad bőven, amikor meg tudok oldani valami váratlan problémát, az mindig jó érzés.”

Milyen végzettségre van szükség?

Egyre több vállalatnál elegendő a középfokú végzettség, de több éves adminisztrációs, disztribúciós vagy logisztikai területen szerzett tapasztalat általában a belépő ezekhez a pozíciókhoz. Minden esetben nézzük át az álláshirdetésben feltüntetett igényeket, mert cégenként és munkahelyenként változhatnak az elvárások.  

Ahol felsőfokú végzettséget kérnek, ott jellemzően az iparághoz kapcsolódó diplomát, műszaki végzettséget várnak el, gyakori, hogy multinacionális vállalatoknál különböző idegen nyelvek (leggyakrabban angol vagy német) használata is alapfeltétel.

„Nálunk szeretik a mérnöki diplomát, de ha választani kellene a gyakorlatban, akkor inkább egy tapasztalt Excel-harcossal dolgoznék, mint egy nullkilométeres mérnökkel.” – mondja László. Náluk a nyelvtudás is különösen fontos, de fontosabb a jó kommunikáció mint a nyelvvizsga-papírok: „Vannak partnereim, akikkel csak angolul, és vannak, akikkel csak németül lehet kommunikálni. A németem nem annyira jó, főleg írásban, de a munkához szükséges tudást elég gyorsan összeszedtem. Igazából senkit nem érdekel, ha kicsit hibásan fogalmazok, én is nap mint nap találkozom olyan levelekkel, amik tele vannak hibákkal, amíg értjük mit akar a másik, apróságokkal nem foglalkozunk.”

Mennyit kereshetünk?

A Hays 2019-es kimutatása szerint a hasonló munkakörökben havi bruttó 420.000 és 1.200.000 forint közötti fizetést érhetünk el bónuszok és egyéb juttatások nélkül. A bérezés mindig függ a pozíciótól, a tapasztalatunktól és a cég méretétől is, így minden esetben külön megegyezés tárgyát képezi. Egyre többször tüntetik fel a hirdetésekben a várható bérsávot, így előre is tájékozódhatunk arról, hogy számunkra megfelelő lenne-e a fizetés.

Aktuális álláshirdetések

Ha úgy gondoljuk, ez a nekünk való szakma, válogassunk az aktuális termeléstervező és planner álláshirdetések között! Amennyiben a járvány miatt veszítettük el a munkánkat, vegyük igénybe a kifejezetten nekünk szánt segítséget is. Frissítsük az önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy tovább növeljük esélyeinket. Ne felejtsünk el továbbá hírlevelet és Facebook értesítést is kérni, hogy mielőbb elhelyezkedhessünk.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

 

További cikkek a szakmákról