Ha már léptünk ki egy állásinterjúról úgy, hogy éreztük, ez a beszélgetés nem sikerült jól, akkor itt az ideje levonni a tanulságokat. Egy elrontott állásinterjú után a legtöbben saját magukat és a körülményeket hibáztatják, pedig azzal, ha negatív benyomásokkal és dühvel távozunk a munkáltatótól, nem segítünk senkinek. A Forbes magazin Katharine Brooks szakértőt, a Wake Forest University személyes és karrierfejlesztési irodájának vezetőjét kérte fel, hogy adjon tanácsokat a kétségbeesett álláskeresőknek.

A rosszul sikerült állásinterjúk rendkívül visszavethetik a jelölteket, a negatív tapasztalat után az elkeseredettség, a szégyen, a frusztráció, sőt a depresszió jelei is mutatkozhatnak az illetőn - hívta fel a figyelmet a szakértő. Mindannyian szeretnénk sikeresnek hinni magunkat, így amikor a saját magunkról alkotott pozitív képnek egy tapasztalat ellentmond, nehéz felépülni belőle. Munkanélküliként egy-egy megmérettetésnek hatalmas tétje van, és mivel kétségbeesetten keressük a munkát, ebben az időszakban érzelmileg is sérülékenyek vagyunk - tette hozzá Brooks.

Sosem késő javítani

A rosszul sikerült állásinterjú több dolgot is jelenthet. Az illető úgy érzi, hogy bizonyos kérdésekre nem adott megfelelő választ, nem készült fel rendesen a beszélgetésre, nem a megfelelő öltözetben jelent meg, valamilyen sértő dolgot mondott az interjú alatt vagy késve érkezett. Az is előfordulhat, hogy egy személyes dolog - mint például egy szakítás vagy egy családtag halála - megakadályozta az illetőt abban, hogy száz százalékig az interjúra koncentráljon.

Habár bizonyos esetekben a pályázó beadott anyaga annyira jó, hogy a munkáltató eltekint a személyes találkozás során ejtett hibáktól. Ám ha az illető egyébként sem tartozott a legerősebb jelöltek közé, akkor a legtöbb esetben már nem lehet utólag javítani az összképen. Szakértők szerint ugyanakkor még ebben az esetben is érdemes erőfeszítéseket tenni. Nincs annál rosszabb ugyanis, mint amikor egy elrontott interjú után az illető visszajelzés nélkül távozik és a munkaadóban csak a negatív érzés marad meg vele kapcsolatban.

A "soha ne égesd fel a hidat magad után" mondás a munkaerőpiacon különösen igaz. A körülmények és emberek folyamatosan változnak, nem tudhatjuk, hogy mikor adódik a vállalatnál egy újabb, nagyszerű lehetőség.

Az alábbi lépésekkel enyhíthetjük egy katasztrofálisan sikerült interjú hatásait:

1. Elemezzük a tapasztalatot

Egy rosszul sikerült állásinterjú után tegyük fel magunknak a kérdést: mi az, amit jól csináltunk? Ha ráébredünk arra, hogy a beszélgetésnek voltak pozitív részei, akkor képesek leszünk arra, hogy ne vereségként éljük meg a negatív szempontok vizsgálatát. A szakértő szerint a rosszul sikerült interjúk vizsgálatakor koncentráljunk egyetlen alapvető kérdésre: "ha visszamehetnénk az időben, mi lenne az az egyetlen dolog, amin változtatnánk?". Ha erre sikerül rájönnünk, akkor elmúlhat az általános negatív érzés, és helyette egy konkrét és meghatározott terület fejlesztésére összpontosíthatunk.

2. Tanuljunk belőle

Írjunk listát arról, mit rontottunk el, tanuljunk belőle, és legközelebb szerepeljünk jobban. Semmiképpen se süllyedjünk önsajnálatba és passzivitásba, ne hagyjunk fel az álláskereséssel és a rossz állásinterjú után se mulasszuk el a köszönőlevél megírását. Helyette dolgozzunk inkább azon, hogyan válaszolhatjuk meg legközelebb az interjúztató által feltett kritikus kérdéseket.

3. Bocsássunk meg magunknak

Semmin nem segít, ha ostorozzuk magunkat. A szakértők szerint természetes, hogy egy negatív tapasztalat után kellemetlenül érezzük magunkat egy ideig, de ez nem akadályozhat meg abban, hogy ismét felvegyük a kapcsolatot a munkaadóval és próbáljuk menteni a helyzetet. Fogadjuk el a hibáinkat, lépjünk tovább.

4. Küldjünk köszönőlevelet, melyben elmagyarázzuk, mit rontottunk el

Ne gyártsunk kifogásokat, inkább ismerjük el, hogy hibáztunk. Ha például a jelölt úgy érzi, hogy egy kérdésre adott válaszát nem fogadták jól, vagy láthatóan nem arra válaszolt, mint amire a kérdés irányult, akkor egy jól megfogalmazott levélben leírhatja, hogy félreértette a kérdést.

Ha sikerül a levélben meggyőzni az interjúztatót arról, hogy értelmezési hiba miatt következett be a félreértés, az javíthat a jelölt megítélésén. Vigyázzunk ugyanakkor, hogy csak olyan hibákra hívjuk fel a figyelmet, melyeknél biztosak vagyunk abban, hogy az interjúztató is észrevette és felfigyelt rá. Ellenkező esetben egy olyan szempontra világítunk rá, mely felett az interjúztató elsiklott volna.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

5. Egészítsük ki az elhangzottakat a köszönőlevélben

Előfordulhat, hogy a jelölt elfelejtett az interjú során megemlíteni egy releváns munkatapasztalatot, vagy egy képzést, amely fontos lehet az állás betöltése szempontjából. Az is lehet, hogy van olyan személyes kötődése a vállalathoz, melyre nem derült fény a beszélgetés során. A köszönőlevél jó alkalom arra, hogy az interjúztatót tájékoztassuk ezekről a részletekről, illetve emlékeztessük erősségeinkre.

6. Tájékoztassuk az interjúztatót a külső zavaró tényezőkről

Ha gyenge szereplésünk egy személyes tragédia, családi esemény vagy gyenge egészségügyi állapot miatt következett be, akkor erről feltétlenül tájékoztassuk utólag a munkaadót. Ha indokoltnak látják, lehet, hogy figyelembe veszik körülményeinket a teljesítményünk elbírálásánál.

7. Soha ne kérjünk elnézést a "rosszul sikerült" interjú miatt

Nem tudhatjuk, hogy az interjúztató hogyan ítélte meg szereplésünket. Lehet, hogy amit tragédiának hiszünk, a munkaadó szerint nem is volt problémás. Ha valamilyen konkrét ballépésért a helyszínen elnézést kértünk, ne ismételjük meg ugyanezt a köszönőlevélben. Ne akarjuk a munkaadót folyamatosan az interjú negatív történéseire emlékeztetni. Viszont ha olyan hibát követtünk el, melyre csak utólag jöttünk rá, például szisztematikusan Mariannak hívtuk az interjúztatót Mária helyett, akkor feltétlenül kérjünk elnézést levélben.

Fordította: Fogas Krisztina

Címkék: állásinterjú, HR, álláskeresés