Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A flow-élmény egy olyan állapot, mely során teljesen elmerülünk abban, amit csinálunk, örömmel tölt el minket, teljesen feloldódunk és mindenáron folytatni szeretnénk. Ez egy teljesen összpontosult, a motivációt a maximumig fokozó élmény, mely során képesek vagyunk teljesen egy dologra figyelni és megfelelően átélni a saját érzelmeinket a legjobb teljesítmény vagy a tanulás érdekében. Biztosak lehetünk benne, hogy flow-ban vagyunk, ha kitörő örömöt érzünk egy feladat megoldása során, vagy szinte lebegünk egy adott dologra való fókuszálás közben. Ilyenkor azok az érzések, amelyek normál körülmények között zavarnak minket – például gátlások, éhség, fáradtság, fájdalom – szinte teljesen eltűnnek, megszűnik az időérzékelésünk és a gondolataink szokásos csapongása is elhalványul.

Életünk legjobb pillanatai nem a passzív időszakok

A flow-élmény és a pozitív filozófia fogalmát először Csíkszentmihályi Mihály pszichológus és kutató fogalmazta meg. Szerinte az elménk akkor éri el a teljes kapacitását, amikor kihívás elé állítjuk egy feladattal – és ha ez a tevékenység olyasvalami, amit élvezünk és amiben jók vagyunk, akkor flow-állapotot érhetünk el. Életünk legjobb pillanatai ugyanis soha nem a passzív, pihentető időszakok, hanem akkor következnek be, amikor egy önként vállalt erőfeszítéssel a testünket vagy az elménket a határokig feszítjük azért, hogy elérjünk valami nehéz és értékes dolgot. Flow állapotot így nem csak a sportban, a művészetben, a főzésben, a jógában vagy hasonló területeken érhetünk el, hanem a napi munkában is. Ha képesek vagyunk belekerülni ebbe az állapotba, drasztikusan javul a munkával kapcsolatban érzett elégedettségünk, kreatívabbak leszünk és megelőzhetjük vele a kiégést is, ez pedig hosszabb távon nagyobb produktivitást eredményez, növeli az önbizalmunkat, elkötelezettebbé tesz minket és összességében javítja az általános jóllétünket.

A világos célok és a rutin elengedhetetlen

De lássuk, hogyan érhetjük el a flow-élményt a hétköznapi munkánk során! A legfontosabb, hogy tűzzünk ki magunknak világos célokat, hiszen ezek nélkül nem tudjuk a figyelmünket egy dologra összpontosítani. Ha van egy jól meghatározott célunk, pontosan tudjuk, mit kell elérni, így kevesebb teret adunk a bizonytalanságnak. A rutin is rengeteget segít: tapasztaljuk ki, hogy melyek azok a cselekvések, amelyek által könnyebben eljutunk egy fókuszált állapotba! Ez lehet egy csésze kávé nyugodt elfogyasztása reggelente, vagy egy komplett meditációs szertartás, ez kizárólag tőlünk és az igényeinktől függ. Einstein például ragaszkodott hozzá, hogy senki ne zavarja meg a napi sétái során, mert ő így tudja elérni a flow-t. Edison pedig tartott a laboratóriumában egy orgonát, mert őt meg ez segítette a koncentrációban. Teljesen egyénfüggő tehát, hogy kinek mi segít, csak legyen következetes: alakítsunk ki egy munka előtti rituálét, amivel azt üzenjük az agyunknak, hogy ideje koncentrált állapotba kerülni!

Iktassuk ki a zavaró tényezőket és le a multitaskinggal

Akár bejárunk dolgozni, akár távmunkában vagy hibrid munkavégzésben dolgozunk, a mai modern munkahelyek és a mindennapok annyira telítettek zavaró tényezőkkel, hogy szinte lehetetlen egy adott feladatra összpontosítani, ha nem teszünk érte kifejezetten. A mi saját felelősségünk, hogy olyan fizikai és digitális munkakörnyezetet teremtsünk magunknak, amiben nyugodtan tudunk dolgozni – elég nehéz ugyanis flow-élménybe kerülnünk, ha a rossz világítás miatt nem látjuk rendesen, mit csinálunk, vagy ha állandóan fészkelődünk a székünkön, mert kényelmetlen. Ugyanez igaz a rendszeresen kizökkentő értesítésekre, a nyitva hagyott közösségi média oldalakra, az állandóan csipogó telefonra vagy a beszűrődő zajokra. Az is fontos, hogy ne ugráljunk folyton a feladatok között, hanem irányítsuk a teljes figyelmünket mindig csak egy adott dologra! Ebben segítenek a különböző időgazdálkodási technikák is, mint például az 52:17 elv vagy a 20-20-20 módszer.

Találjuk meg a megfelelő munkát

A flow-élményt úgy lehet a leggyakrabban elérni, ha egyensúlyban vannak a képességeink és a kihívást jelentő feladatok. Ha tehát olyan munkát végzünk, amely kihívást jelent a számunkra, de a képzettségi szintünknek megfelelő, már félig nyert ügyünk van, hiszen ha egy feladat túl könnyű, akkor gyorsan elunhatjuk magunkat, míg ha túl nehéz, könnyen érezhetünk frusztrációt a mindennapokban. Keressük tehát azokat a lehetőségeket, amelyek egy kicsit kívül esnek a komfortzónánkon, feszegetik a határainkat, de még nem esnek át a ló túloldalára!

Még keressük a megfelelő állást? Böngésszünk az aktuális lehetőségek között!

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala