Mikor, miért és hogyan válasszunk fejvadász céget?

Olvasási idő: 4 Perc
Nagyvállalatok
2023.10.19.

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Érdekel
Mikor, miért és hogyan válasszunk fejvadász céget?

A fejvadász elsődleges feladata, hogy megtalálja a megfelelő személyt egy adott pozícióra. Gyakran akkor veszik igénybe a fejvadászokat, amikor a vállalatoknak fontos pozíciót kell betölteniük, és a meglévő erőforrásaikon túlmutatva a legjobb jelöltet akarják megszerezni. Mit érdemes tudni, mielőtt belevágunk egy ilyen folyamatba? Hogyan és milyen helyzetben válasszunk külső segítséget?

Mikor és miért dolgoznak a HR csapatok fejvadász cégekkel?

A munkaadók általában azért bérelnek fel fejvadász cégeket, hogy megpróbálják megtalálni a legjobb tehetségeket egy adott munkakör elvárásainak megfelelően. Amikor a HR-esek fejvadászokkal (headhunterrel) dolgoznak együtt, olyan szinergiát hoznak létre, amely számos előnyt kínál a vállalat számára. Szigeti Nikolettát, a fejvadászattal és online toborzási marketinggel foglalkozó Profession Services vezetőjét kérdeztük arról, tapasztalataik alapján milyen helyzetekben keresik meg őket a vállalatok.

Szigeti Nikoletta

Szigeti Nikoletta

a Profession Services vezetője

A kiszervezés gyakori oka a kapacitáshiány: nincs belső toborzó csapat, vagy olyan új növekedés jön a cég életében, amit az alap recruitment tevékenységükkel nem tudnak lefedni. Az sem ritka, hogy nagyvállalatok eleve hibrid módon dolgoznak: van saját belső csapatuk, használnak sokféle toborzási csatornát, emellett az alapműködésük része, hogy fejvadász cégekkel is dolgoznak. Előfordulhat az is, hogy a cégnél van egy jó recruitment csapat, ahol általában nem használnak fejvadászt, de jön egy olyan pozíció, amihez nincs meg a tudás házon belül. Nagyon jó példánk erre, amikor egy IT céggel dolgoztunk, jött egy 50 fős nem-IT toborzásuk, és azt egyből kiszervezték nekünk, mert egyszerűen nem értenek ehhez a területhez.


A szakértő szerint olyan helyzet is gyakori, amikor a cégeknek más HR területekre kell fókuszálniuk egy bizonyos időre: például előtérbe kerül a megtartás vagy éppen új bérszámfejtési rendszert vezetnek be, és a fejvadászat egy jól helyettesíthető tevékenység, amit viszonylag egyszerű kiszervezni.

Ezek alapján nem jelenthetjük ki, hogy egy adott iparág vagy egy-egy konkrét pozíció kapcsán kell fejvadászt bevonni, inkább azt érdemes megvizsgálni, a cég belső megoldásai kapacitás és szakértelem terén megfelelnek-e az aktuális toborzási kihívásnak. Ha ismeretlen terep a HR csapat számára például egy vezetői vagy különleges szaktudást igénylő munkakör betöltése, rengeteg idő és próbálkozás mehet el arra, hogy végül sikeresen abszolválják a feladatot. 

Niki azt is elmondta, hogy az egyik legnagyobb toborzási hiba lehet, ha az összes többi csatorna után adják csak ki fejvadásznak a feladatot, hiszen addigra eltelhet több hónap, helyettesíteni kell azt a pozíciót, ami túlmunka miatti fluktuációhoz, pozícióktól függően bevételkieséshez is vezethet, ezért fontos, hogy időben felmérjük a vállalatunk aktuális helyzetét és időben kérjünk akár külső segítséget is. 

Hogyan válasszuk ki a megfelelő fejvadász céget?

Az már az előző válaszokból is látható, nagyon nagy segítséget, szakértő támogatást adhat egy megfelelő fejvadász szolgáltató. De mi alapján tudjuk kiválasztani, ki a legjobb az aktuális problémáink megoldására?

„A HR és a fejvadászat igazi people business: nemcsak azért, mert emberek választanak ki és interjúztatnak embereket, hanem mert egy bizalmi helyzet is, ahol a cég egy harmadik félnek adja ki a működését, bérrendszerét és juttatási csomagjait, jövőképét azért, hogy az a nevükben keressen meg jelölteket. Emiatt azt tapasztaljuk, hogy a cégek személyes kapcsolat alapján választanak partnert, fontos számukra, hogy az adott fejvadász hitelesen tudja képviselni a céget.”

Természetesen elengedhetetlen tényező az árazás, de sok esetben a fejvadász hitelessége, elkötelezettsége felül tudja írni a magasabb árral kapcsolatos ellenérzéseket is, hiszen olyan potenciális jelöltek hálózatával rendelkezik, olyan munkavállalók igényeit és elvárásait ismeri pontosan, akikkel könnyen összepárosíthatja a munkáltatót az álláskeresővel és segíthet megtalálni a legképzettebb jelölteket.

„A cégeket szokta érdekelni az is, hogy mennyire tapasztalt az adott iparágban a tanácsadó cég, szokott-e például műszaki kereséseket csinálni, vagy ismeri-e az autóipart. Minden szektorban mások a pozíciók, mások az elvárások, ismerni kell a piacot. Szintén a tapasztalatok, hitelesség témakörben lehet jó pont, ha a kapcsolattartó releváns tanácsokat és információkat tudni adni az adott iparágról, a toborzás általános helyzetéről, a munkaerőpiacról. Ezek erősen befolyásolják azt, hogy végül is kit választanak.”

A Profession Backstage podcast legújabb adásában szakértő vendégeink a fejvadászat témakörét járták körbe. Ha szeretnénk meghallgatni a beszélgetést, látogassunk el a Spotify, az Apple Podcasts vagy a Google Podcasts felületére.

Készítette: Rákász-Losonczy Judit és Varsányi Zsófi

Ne felejtsd el megosztani a cikket!

X

Töltse le
HR Körkép 2023 kiadványunkat!

Adja meg az adatait a letöltéshez

Érdekel

Profession
Backstage podcast

A munkaerőpiac színfalai mögött

Meghallgatom!
X