Milyenek lesznek az irodák, ahova visszatérünk a járvány után? Visszatérünk egyáltalán valaha úgy igazán? Mitől vonzó 2021-ben egy iroda? Olyan kérdések ezek, amelyek válaszain a munkavállalóink elégedettsége vagy éppen a munkáltatói márkánk is múlhat.
Fodor Dánielt, Az Év Irodája verseny főszervezőjét és az ingatlan.com Events ügyvezetőjét kérdeztük a munkakörnyezetek kapcsán kirajzolódó trendekről.
„Nagyon izgalmas a jelenlegi helyzet, nyílik az ország, és számunkra természetesen a legérdekesebb kérdés, hogy mikor nyitnak az irodák. Mi úgy látjuk, hogy a nagy robbanás szeptemberben lesz, a tavaszi-nyári időszakban nem várunk tömeges visszatérést. Sok céggel beszélgetünk, az a tapasztalatunk, hogy az elmúlt 1-2 hónapban más kihívásokon volt a fókusz, és nyáron jönnek majd a döntések az irodákkal kapcsolatban. Arra már látunk jeleket, hogy lesznek ősszel nagy nyitó események, amik után fokozatosan próbálják visszavinni a munkatársakat a munkahelyekre.”

Fodor Dániel
Az Év Irodája verseny főszervezője, és az ingatlan.com Events ügyvezetője
Újragondolt terekben gondolkodnak a vállalatok, a járvány okozta tömeges home office felerősítette a rugalmas munkavégzéssel kapcsolatos trendeket: ilyen például a már évek óta felmerülő igény, hogy egyre otthonosabb munkakörnyezetre és kollaborációs terekre van szükség. Egyre több helyen jelennek meg zeneszobák és chillszobák, a fix helyek helyett villámgyorsan terjednek a shared desk megoldások.
Átalakulhat az is, ahogy a munkahelyekről gondolkodunk: „Az iroda nem a szigorúan vett munkavégzés helyszíne lesz, hanem fizikai találkozóhely, a cég szíve és lelke. Egy hely, ahova nem csak dolgozni járunk, hanem csapatot, szervezetet építeni: a találkozások, az emberi kontaktus hiányzott a legjobban a pandémiás helyzet során. A személyes kapcsolódás hiánya hosszú távon komoly kártékony hatással lehet a cég szervezetére, az újragondolt terek a csapatépítő jelleget fogják támogatni.”
A Google épp a napokban jelentette be híres Googleplex irodájának átalakulását: ők szeptembertől várják vissza a munkatársakat. Többek között olyan újításokkal készülnek, mint a Campfire elnevezésű, tábortüzek ihlette új tárgyalószoba, melynek szerves része az otthonról bejelentkező kollégákat megjelenítő display. Az új megoldás már adottságként kezeli, hogy az egyes megbeszéléseken személyesen és virtuálisan is teljes jogú résztvevőként bejelentkezhetünk. A munkaterek igazodnak a gyorsan változó igényekhez: olyan elemekből állnak majd össze az új „teampodok”, amelyeket a csapattagok moduláris elemek és robotok bevetésével szükség szerint alakíthatnak nyitottá vagy szeparált terekké. Dedikált asztalok helyett a forgó rendszerű shared desk rendszer működik majd: a szisztéma személytelenségét ellensúlyozza, hogy a népszerű álló asztalok egy kártyaolvasás után automatikusan a munkavállaló beállításai szerint rendeződnek majd a kívánt pozícióba.
„A járványhelyzet csillapodása vélhetően költözési hullámot fog maga után vonni: a nagyvállalatok mindig a legmodernebb, legszebb irodaházakat keresik. Az irodaházak oldaláról ez nagyfokú rugalmasságot követel, náluk most gyakori, hogy extra szolgáltatásokkal próbálják visszacsábítani a bérlőket, ilyenek lehetnek a különböző közösségi és egészségmegőrző programok.”
Az iroda a HR költségek mellett egy jelentős tétel, azoknál a cégeknél, ahol racionalizálni kellett a kiadásokat, időnként az irodaterület csökkentésével éltek. „Előfordult olyan az elmúlt egy év során, hogy egy-egy cég területeket adott vissza, de az is gyakori, hogy a vállalat megtartja a területeit, és új funkciókkal látja el az irodákat. A következő fél-egy év tesztidőszak lesz, ki kell tapasztalni, hogy milyen módokon szoknak vissza az emberek az életbe, hogyan a leghatékonyabb a működés: ahogy a teljes home office nem jó megoldás, valószínűleg ugyanúgy nem jó stratégia a kötelező visszatérés. A megoldás valahol középen lesz, de folyamatos kutatások tárgya, hogy mi lesz az irány. Mi azt látjuk, hogy sok esetben fél remote munkavégzés lesz a jellemző, ahol a szervezetekben a csapatvezetőkre bízzák, hogy milyen arányban várja el a jelenlétet.”
A járványhelyzet enyhülésével sokan számítanak nagyobb mozgolódásra a munkaerőpiacon, az egyre több új nyitott pozíció mellett a munkavállalók is bátrabban mozdulnak majd. Egy biztos: lépéselőnyben lesznek azok a vállalatok, amelyek rugalmas feltételeket és vonzó munkahelyeket kínálnak majd.
„Azt látjuk, hogy a 25-30-as korosztálynál egyre fontosabb a fenntarthatóság. Egyre jobban számítanak a környezetbarát megoldások, értékelik a környezetükben az újrahasznosított alapanyagokból készült berendezéseket és bútorokat, ugyanakkor elvárják a modern eszközöket is. Az érintésmentes irodaházakban például kártya helyett arcfelismerő program léptet be. A jó iroda fontos HR és marketing eszköz lehet, hiszen ebben az új korszakban számítani fog, hova és mennyit kell bejárnunk.”