Így szereljük le a negatív kollégákat
Mit tehetünk, ha a környezetünkben dolgozók folyton panaszkodnak? Mutatjuk!
Önnek ajánljuk!
Ahogy minden csapatban vannak egészen idegesítő munkatársak, úgy a notórius panaszkodók is elkerülhetetlenek: nekik jellemzően rossz napjuk van, vagy legalábbis történt velük valami rendkívül kellemetlen, esetleg felháborító. Mivel mindig van egy negatív sztorijuk, az alkalmat is megtalálják rá, hogy megosszák azt a kollégáikkal. Számunkra mindez addig nem is okoz problémát, amíg az állandó nyavalygás hatása alá nem kerülünk, a negatív hangulat ugyanis fertőző, és könnyen magával ránt minket is a pesszimista spirálba. Ajánlott ezt megelőznünk, ugyanis az elégedetlenség és frusztráltság nemcsak a közérzetünkre káros, de akár a munkahelyi teljesítményünkben is megmutatkozhat a motivációnk fokozatos csökkenése.
Hagyjuk el a süllyedő hajót
Bár ez a stratégia nem alkalmazható minden esetben, és hosszabb távon nem is a legideálisabb megoldás, de miután felismertük, hogy a panaszkodó ismét színre lépett, amolyan helyzet-első segélyként bevethetjük. Ha belekezd szokásos mondókájába, néhány perc után udvariasan jelezzük, hogy mennünk kell, mert telefonunk van, vagy épp egy életmentő kávéra van szükségünk a közelgő meeting előtt, de egyszerűen csak kimehetünk a levegőre is néhány percre, legalább egy kis mozgással fel is frissítjük magunkat. Amennyiben nincs lehetőségünk fizikailag elhagyni a helyszínt, verbálisan is meghúzhatjuk a határokat, megtartva természetesen a tiszteletet. Jelezzük az illetőnek, hogy sajnáljuk, ami történt, de most dolgoznunk kell, szorít egy határidő, ezért nincs módunk tovább beszélgetni vele.
Kommunikáljunk pozitívan
Más eszközök is rendelkezésünkre állnak, ha ki akarjuk fejezni a negatív kolléga felé, hogy mi nem a pesszimista kapura játszunk. Ha például ebédszünetben meséli el munkatársunk, mit tett vele a főnök, vagy épp milyen visszajelzést kapott attól az ügyféltől, akinek a lelkét is kiteszi, és elérkezik az ugye te is így látod kérdéshez, akkor jön el a mi időnk, és a történetet pozitív irányba fordíthatjuk. Ne menjünk bele a végeláthatatlan közös búslakodásba, ehelyett válaszoljunk semlegesen. Ebből érezheti beszélgetőpartnerünk, hogy mi másképp ítéljük meg a helyzetet, de akár tovább is mehetünk, és ellenpontozhatjuk az elhangzottakat, beszámolhatunk róla, mi hogyan jártunk el hasonló konfliktus, probléma esetén, és minden jó, ha a vége jó. Amennyiben ilyen példa nincs a repertoárunkba, tereljük más témákra a szót: ismerjük el, hogy az illetőnek valóban vacakul telt a délelőttje, de közeledik a hétvége, érdeklődjünk a programjáról, vagy ha még szabadság előtt áll, a terveiről. Bárkinél találhatunk olyan területet, amiről a legrosszabb hangulatában is pozitívan fog nyilatkozni.
Ajánljunk valódi segítséget
A negatív beállítottságú emberek számára egy-egy munkahelyi vagy magánéleti szituáció kezelése sokkal nehezebb lehet, mint a pozitív szemléletűeknek, hiszen a megoldásra törekvés helyett hatalmukba kerítik őket a rossz érzések, a csalódottság, a kudarc, a tehetetlenség. Éppen ezért jelenthet segítséget számukra, ha megkérdezzük, mi mit tehetünk annak érdekében, hogy az adott nehézség megoldódjon, mivel támogathatjuk őt leginkább. A közös konstruktív gondolkodás áthelyezi az illető fókuszát, de ebbe csak akkor menjünk bele, ha erre ténylegesen van időnk, energiánk. A másik lehetséges út, ha közelebbi viszonyban állunk a panaszkodóval, ha felhívjuk figyelmét arra a szokására, hogy mindenben csak a rosszat látja, és ez bizony terhes a környezete számára. Ezzel felnyithatjuk a szemét, számára ugyanis már ez a természetes viselkedés. Hogy tud-e ezen változtatni, az már egy másik téma, de ha egyszer eljutottunk eddig az őszinte beszélgetésig, később is visszacsatolhatunk rá, ha egy aktuális helyzet megkívánja, amolyan piros lapot mutatva a panaszkodásra.
Fogadjuk meg és ültessük át a gyakorlatba a fentieket. Ha azonban a rossz hangulat állandósul a munkahelyünkön, lépjünk tovább. Tartsuk szemünket a legfrissebb állásokon, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítését! Növeljük esélyeinket, töltsük fel önéletrajzunkat ide. Ha még nincs önéletrajzunk, készítsük el most, vagy használjuk a Mobilmunkát, ahol CV nélkül is pályázhatunk.
Készítette: Istók Nikoletta
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
Címkék: munka, karrier, kollégák, panasz, kommunikáció