Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ahogy minden csapatban vannak egészen idegesítő munkatársak, úgy a notórius panaszkodók is elkerülhetetlenek: nekik jellemzően rossz napjuk van, vagy legalábbis történt velük valami rendkívül kellemetlen, esetleg felháborító. Mivel mindig van egy negatív sztorijuk, az alkalmat is megtalálják rá, hogy megosszák azt a kollégáikkal. Számunkra mindez addig nem is okoz problémát, amíg az állandó nyavalygás hatása alá nem kerülünk, a negatív hangulat ugyanis fertőző, és könnyen magával ránt minket is a pesszimista spirálba. Ajánlott ezt megelőznünk, ugyanis az elégedetlenség és frusztráltság nemcsak a közérzetünkre káros, de akár a munkahelyi teljesítményünkben is megmutatkozhat a motivációnk fokozatos csökkenése.

Hagyjuk el a süllyedő hajót

Bár ez a stratégia nem alkalmazható minden esetben, és hosszabb távon nem is a legideálisabb megoldás, de miután felismertük, hogy a panaszkodó ismét színre lépett, amolyan helyzet-első segélyként bevethetjük.  Ha belekezd szokásos mondókájába, néhány perc után udvariasan jelezzük, hogy mennünk kell, mert telefonunk van, vagy épp egy életmentő kávéra van szükségünk a közelgő meeting előtt, de egyszerűen csak kimehetünk a levegőre is néhány percre, legalább egy kis mozgással fel is frissítjük magunkat. Amennyiben nincs lehetőségünk fizikailag elhagyni a helyszínt, verbálisan is meghúzhatjuk a határokat, megtartva természetesen a tiszteletet. Jelezzük az illetőnek, hogy sajnáljuk, ami történt, de most dolgoznunk kell, szorít egy határidő, ezért nincs módunk tovább beszélgetni vele.

Így szereljük le a negatív kollégákat - munka, kollégák, kommunikáció

Kommunikáljunk pozitívan

Más eszközök is rendelkezésünkre állnak, ha ki akarjuk fejezni a negatív kolléga felé, hogy mi nem a pesszimista kapura játszunk. Ha például ebédszünetben meséli el munkatársunk, mit tett vele a főnök, vagy épp milyen visszajelzést kapott attól az ügyféltől, akinek a lelkét is kiteszi, és elérkezik az ugye te is így látod kérdéshez, akkor jön el a mi időnk, és a történetet pozitív irányba fordíthatjuk. Ne menjünk bele a végeláthatatlan közös búslakodásba, ehelyett válaszoljunk semlegesen. Ebből érezheti beszélgetőpartnerünk, hogy mi másképp ítéljük meg a helyzetet, de akár tovább is mehetünk, és ellenpontozhatjuk az elhangzottakat, beszámolhatunk róla, mi hogyan jártunk el hasonló konfliktus, probléma esetén, és minden jó, ha a vége jó. Amennyiben ilyen példa nincs a repertoárunkba, tereljük más témákra a szót: ismerjük el, hogy az illetőnek valóban vacakul telt a délelőttje, de közeledik a hétvége, érdeklődjünk a programjáról, vagy ha még szabadság előtt áll, a terveiről. Bárkinél találhatunk olyan területet, amiről a legrosszabb hangulatában is pozitívan fog nyilatkozni. 

Ajánljunk valódi segítséget

A negatív beállítottságú emberek számára egy-egy munkahelyi vagy magánéleti szituáció kezelése sokkal nehezebb lehet, mint a pozitív szemléletűeknek, hiszen a megoldásra törekvés helyett hatalmukba kerítik őket a rossz érzések, a csalódottság, a kudarc, a tehetetlenség. Éppen ezért jelenthet segítséget számukra, ha megkérdezzük, mi mit tehetünk annak érdekében, hogy az adott nehézség megoldódjon, mivel támogathatjuk őt leginkább. A közös konstruktív gondolkodás áthelyezi az illető fókuszát, de ebbe csak akkor menjünk bele, ha erre ténylegesen van időnk, energiánk. A másik lehetséges út, ha közelebbi viszonyban állunk a panaszkodóval, ha felhívjuk figyelmét arra a szokására, hogy mindenben csak a rosszat látja, és ez bizony terhes a környezete számára. Ezzel felnyithatjuk a szemét, számára ugyanis már ez a természetes viselkedés. Hogy tud-e ezen változtatni, az már egy másik téma, de ha egyszer eljutottunk eddig az őszinte beszélgetésig, később is visszacsatolhatunk rá, ha egy aktuális helyzet megkívánja, amolyan piros lapot mutatva a panaszkodásra.

Fogadjuk meg és ültessük át a gyakorlatba a fentieket. Ha azonban a rossz hangulat állandósul a munkahelyünkön, lépjünk tovább. Tartsuk szemünket a legfrissebb állásokon, vagy keressünk személyre szabott beállításaink alapján. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítését! Növeljük esélyeinket, töltsük fel önéletrajzunkat ide. Ha még nincs önéletrajzunk, készítsük el most, vagy használjuk a Mobilmunkát, ahol CV nélkül is pályázhatunk.

 

 Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, karrier, kollégák, panasz, kommunikáció