Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Sok munkahelyen az év vége a legintenzívebb, egyben legnehezebb időszak. A cégek ilyenkor általában mindent megtesznek azért, hogy növeljék a teljesítményt és javítsák az év végi eredményeket, mi pedig az év végi bónusz reményében gyakran vállaljuk túl magukat. Ezeknek az eredményei a feltorlódott feladatok, a teljesíthetetlen határidők, miközben még a családi életünkben is helyt kell állnunk, hiszen már javában tart az ünnepi készülődés. Nem csoda, ha néha úgy érezzük, nem bírjuk tovább a nyomást, valaminek muszáj változnia, különben felfal minket a stressz. Cikkünkben tippeket hoztunk, hogyan kerülhető el a fizikai- és mentális kimerülés és mit tehetünk, hogy könnyebben átvészeljük a decemberi napokat.

Figyeljünk magunkra

Közhelynek hangzik, de sok problémától megóvhat bennünket, ha rendszeresen tartunk önvizsgálatot és megpróbálunk odafigyelni az intő jelekre. A túlzott hajtás könnyen kiégéshez vezethet, aminek viszonylag könnyen beazonosítható tünetei vannak, ha tudjuk, hogy mire kell figyelnünk. A kiégésnek három fázisa van, melyekről már bővebben is írtunk egy korábbi cikkünkben: az idealizmus fázisa, amire főként a hiperaktivitás, a túlzott lelkesedés és az extrém munkatempó jellemző, a stagnálás és a frusztráció fázisa, amikor már ingerlékenyebbek vagyunk és kevésbé tudunk fókuszálni, illetve kisebb-nagyobb fizikai betegségek is megjelenhetnek, valamint az apátia fázisa, amire általános érdektelenség és merev gondolkodás, a hobbik feladása és az érzelmekre való sóvárgás a jellemző. Ha ezeket a jeleket tapasztaljuk magunkon, mindenképpen álljunk meg és gondolkozzunk el azon, hogyan tudnánk leadni a teendőink mennyiségéből, és ha tehetjük, keressünk fel egy szakembert is!

Vonuljunk vissza egy kis időre

Persze nem kell egyből a nyugdíjba vonuláson gondolkodni, de kezdetnek vezessünk be apró szokásokat a hétköznapjainkba, amelyekkel egy kis időre megpihenhetünk fizikailag és mentálisan is, és új erőre kaphatunk a húzós időszakokban. Legyen az egy rövid séta a szabadban, egy hosszabb ebédszünet vagy egy pár peres meditáció az irodában, a lényeg, hogy feltöltsön és frissebbnek érezzük magunkat utána. A szünet nélküli munka hiába tűnik időben eredményesebbnek, valójában egyáltalán nem hatékony!

Mondjuk nemet

Sokaknak nehezére esik nemet mondani még akkor is, ha egyértelműen világos, hogy nem fog beleférni az időbeosztásukba egy-egy feladat. Próbáljuk meg a teendőinket priorizálni és haladjunk mindig a legfontosabbaktól a legkevésbé fontosak felé! Ha úgy ítéljük meg, hogy plusz dolgok már csak extra erőfeszítések árán férnek bele, inkább mondjuk nemet vagy kérjünk plusz időt a feladat elvégzésére! Ugyanez igaz a személyes elintéznivalókra is: biztos, hogy elengedhetetlen a karácsonyi vacsorához, hogy háromféle főételt tegyünk az asztalra, vagy megelégszik a család kettővel is? Fontos, hogy az egész ház ki legyen dekorálva karácsony estére vagy bőven elég a nappali? Ha fontos, hogy a maximumot nyújtsuk, akkor kérjünk segítséget, ha viszont nem, akkor bátran adjunk lejjebb ezekből! Valószínűleg bőven találhatunk ehhez hasonlóan kis jelentőségű tennivalókat, amelyekkel tulajdonképpen csak saját magunkat stresszeljük, de senki sem fog megharagudni ránk, ha nem pont így alakulnak.

Tanuljunk időmenedzsmentet

Rengeteg anyag van a neten arról, hogy hogyan osszuk be hatékonyan az időnket és hogyan priorizáljuk a teendőinket. A legfontosabb, hogy próbáljunk meg írni egy listát, amelyen kategorizáljuk a teendőinket és hozzájuk rendelünk egy becslést, hogy körülbelül mennyi ideig tart majd elvégeznünk őket. Gondoljuk át a napjainkat, heteinket és tűzzünk ki célokat! Sokkal könnyebb úgy nekiindulni a munkának, ha tudjuk, hogy mit miért és mikorra csinálunk meg. Ha nem tudjuk eldönteni, melyik feladatnak álljunk neki először, próbáljuk meg fontossági sorrendbe rendezni őket és a nem sürgős feladatokat tegyük későbbre! Ne féljünk delegálni sem: nem csak a karácsonyi főzésben kérhetünk segítséget, hanem a munkában is, ha megfelelően tálaljuk azt a felettesünknek. Egy nap mindenkinek 24 órából áll, így ha teljesíthetetlen határidők betartására kérnek minket, ne féljünk segítséget kérni, hiszen senkinek sem érdeke, hogy egy összecsapott munkát adj ki a kezeid közül.

Vezessünk be egészséges szokásokat

Az egészséges táplálkozás és a rendszeres sport energikusabbá tesz még ebben az őrült időszakban is, így akkor is érdemes ezekre időt szakítanunk, ha azt érezzük, hogy ezekre már végképp nem tudunk odafigyelni. Próbáljunk meg valami másból lejjebb adni, hiszen az egészségünk nem cserélhető fel másra, és az élet minden területén eredményesebbek és hatékonyabbak leszünk, ha ezeket a szokásokat bevezetjük és meg is tartjuk. Érdemes a munka közben is rövid pihenőidőket tartani, amikor kicsit megmozgatjuk magunkat, kikapcsoljuk az agyunkat, hogy utána újult erővel vethessük bele magunkat a feladatokba.

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala