Időmenedzsment kisokos otthonról dolgozó édesanyáknak

Időmenedzsment kisokos otthonról dolgozó édesanyáknak

Bár a legtöbben már tizenegy hete otthonról dolgozunk, sokan érezhetjük úgy, hogy nem elég a napi huszonnégy óra munkahelyi és magánéleti teendőink elvégzésére. Van segítség!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

C. Szabó Helga időmenedzsment szakértő, a Kevesebb néha több című könyv írója háromgyermekes szülőként a saját bőrén is nap mint nap megtapasztalja, milyen kihívásokkal jár az, hogy egyszerre kell helyt állunk dolgozó nőként, anyaként és feleségként – különösen a jelenlegi helyzetben, amikor minden feladatunk és szerepünk összemosódik, és a négy fal közé szorulunk. Hasznos tanácsokat hoztunk a túlterheltség ellen.

Ne engedjünk a nyomásnak

“Az interneten sokan arról próbálnak meggyőzni minket, hogy a jelenlegi helyzet menedzselhető, és ha kellőképpen szervezettek vagyunk, könnyedén remekelhetünk egyszerre a tanító- és nevelőnői, az anyai, a munkavállalói és a partneri szerepkörünkben is. Nagyon fontosnak tartom, hogy megértsük, ez nem magától értetődő, és nem szükséges irreális elvárásokat támasztanunk magunkkal szemben” – kezdi Helga.

A körülményekre való tekintettel ugyan sok munkáltató áll a megszokottnál rugalmasabban a munkaidő kérdéséhez, ám ha a mi felettesünk az elmúlt hetekben még nem kezdeményezett nyílt párbeszédet e bonyolult helyzet kezeléséről, ragadjuk bátran magunkhoz a kezdeményezést! „Érthető okokból most sokunk félti a munkáját, és ezért egy ilyen kényes téma felvetése sem tűnik jó ötletnek, pedig nemcsak a hosszútávú, bizalmi alapon nyugvó együttműködés miatt érdemes beszélni a problémákról és a lehetőségeinkről, hanem azért is, mert komoly mentális megterheléssel jár, ha úgy érezzük, nem tudjuk a tőlünk elvárt teljesítményt nyújtani” – magyarázza a szakértő.  

Az időmenedzsment azért is tűnhet most lehetetlen küldetésnek, mert a munkahelyünkön bevált, a koncentrált munkavégzést segítő módszerek nagy részét az otthonunkban nem alkalmazhatjuk: az irodában könnyedén kikapcsolhattuk a telefonunkat egy-egy órára, hogy a legfontosabb teendőinkre fókuszálhassunk, otthon dolgozva azonban nem mindig küldhetjük el a hozzánk forduló gyermekünket, hogy türelmesen megvárja, míg lesz időnk vele foglalkozni. Épp ezért most új irányelvek alkalmazására van szükségünk. Mutatjuk, melyek ezek!

Kategorizálás és elengedés 

„Először is készítsünk listát azokról a dolgokról, amelyeket mindenképpen meg kell csinálnunk – például a határidős feladatainkról – valamint azokról, amelyek számunkra valamilyen okból fontosak – ilyen lehet például a főzés. Ezután bontsuk tovább ezeket a teendőket, és vizsgáljuk meg, mi az, amit szeretünk mi magunk elintézni, mert az adott tevékenység kikapcsol minket, majd vegyük sorra a kiszervezhető feladatokat is: például, ha a férjünk imád mosni, átvállalhatja ezt, vagy rájöhetünk, hogy a gyermekeink elég önállók már ahhoz, hogy rendben tartsák a saját szobájukat. Így máris nyertünk magunknak némi időt, amelyet a munkánkra fordíthatunk” – javasolja interjúalanyunk.  

Ha elkészülünk a listánkkal, biztosan sok olyan, korábban napi vagy heti rutintevékenységnek számító dolog hiányzik majd róla, ami eddig ugyan létfontosságúnak tűnt, most viszont egyik kategóriába sem illik bele. „Ha a fenti módon megvizsgáltuk, mi az, ami belefér a napba, és mi az, ami nem, akkor a következő, nagyon fontos lépés az, hogy – legalább erre az időszakra – elengedjünk mindent, ami nem a muszáj, a fontos vagy a szeretem csoportba került” – emeli ki a szakértő. 

Viszlát, maximalizmus!

Interjúalanyunk szerint annak elfogadása, hogy van, ami most egyszerűen nem fér bele az időnkbe, különösen nehéz lehet, ha eddig csakis a tökéletes eredménnyel elégedtünk meg. Ha viszont azt szeretnénk, hogy elegendő időnk legyen a munkánkra, a családunkra és nem utolsósorban önmagunkra is, változtatnunk kell a hozzáállásunkon. 

„A mostani helyzetben – amennyiben nem szívsebészként dolgozunk – bizony lehet, hogy a nyolcvan százalékos teljesítmény is elég. Nem kell az emailt az elküldés előtt ötvenszer átnézni, és nem kötelező tavaszi nagytakarítást végezni sem” – hangsúlyozza Helga.

Az összetartás, a családon belüli munkamegosztás sokat segíthet ebben az időszakban, ám ennek bevezetése sem olyan egyszerű, mint gondolnánk. Sokunk számára ismerős lehet ugyanis a következő forgatókönyv: a párunk kedvesen felajánlja, hogy elmosogat, mi azonban a gondolatunkban megjelenő vízfoltos – vagyis nem tökéletesen elmosott – edények látványa miatt elutasítjuk a segítséget, és éjfélkor, hullafáradtan állunk neki a koszos tányérok suvickolásának.

„A maximalizmust hagyjuk meg a könnyebb időszakokra, és tegyük magunkévá a nézetet, miszerint az a lényeg, hogy az adott teendő kész van – a hogyan pedig legyen most másodlagos” – javasolja interjúalanyunk. 

Napirend másképp 

Érdemes továbbá egy olyan, kapaszkodót jelentő napirendet kialakítanunk, amely például a megbeszéléseink vagy a rendkívüli összpontosítást igénylő feladataink köré épül. „Ilyenkor biztosítsunk a gyerekeknek olyan tevékenységet, amely nem igényli a visszacsatolásunkat, és amelyet önállóan tudnak élvezni; ha tehetik, menjenek ki a kertbe, vagy nézzenek mesét” – hangzik a jótanács, melyet egy, a szakértő által is bevetett tipp követ. „Sok időt spórolhatunk azzal is, ha egy hétre előre megtervezzük a menüt, így nem kell a boltban nézelődve, hosszasan gondolkodnunk azon, hogy mit készítsünk vacsorára.”

Miközben összeállítjuk a napirendet, készíthetünk egy tervet a „vészhelyzetek” esetére is. ”Ez tulajdonképpen egy lista arról, hogy mi a legrosszabb, ami a munkánk során történhet – például egy fontos megbeszélés közben megzavarnak minket a gyerkőcök vagy elcsúszunk egy határidővel. A félelmeink leírása után gondoljuk végig, milyen eszközeink vannak ezek megelőzéséhez, illetve mit tehetünk akkor, ha a jósolt negatív forgatókönyv bekövetkezik.  A legrosszabb eshetőségre való felkészülés csökkenti a stressz-szintünket, és segíti gondolatainkat aggódás helyett a feladataink hatékony elvégzésére terelni” – mondja a szakember.   

Ügyeljünk rá továbbá, hogy a napjaink megtervezésekor a lazításnak is maradjon hely a naptárunkban. „Teremtenünk kell énidőt – ez lehet pár falat csokoládé vagy egy pohár bor nyugalomban való elfogyasztása, egy rövid séta, de akár egy forró fürdő is. A lényeg, hogy élvezni tudjuk az adott pillanatot, és feltöltődjünk általa” – hangsúlyozza Helga.

Érdemes bevetnünk a szakértő tippjeit, és kontroll alatt tartanunk az egyetlen dolgot, amely felett most viszonylag szabadon rendelkezünk – az időnket. Amennyiben a járvány miatt elveszítettük állásunkat, kattintsunk ide a hatékony segítségért, vagy válogassunk kedvünkre a több ezer friss állás között, személyes prioritásaink szerint. Maradjunk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is, hogy ne maradjunk le a nekünk való munkalehetőségekről.

 

Készítette: Profession.hu

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: munka, otthoni munka, időgazdálkodás, egyensúly, magánélet 

További cikkek a karrierépítésről