Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Egy nyitott pozícióra a megfelelő jelöltet megtalálni mindig kihívás, és ha sikerül, joggal lehetünk büszkék magunkra! Ne dőljünk azonban hátra olyan hamar, mert a friss munkaerő első hete a munkahelyen meghatározó lesz abban, hogy milyen hosszú távon számolhatunk vele, és hogy végső soron sikeres volt-e a toborzás-kiválasztás folyamata.

Minden HR-es rémálma a felvett jelölt, aki motivációval és lelkesedéssel lép be az ajtón az első munkanapon, majd a próbaidő végén úgy dönt, hogy köszöni, de ez mégsem az, amire vágyott vagy amit ígértek neki. Hogyan kerülhetjük el, hogy az új kolléga csalódjon, és hogyan segíthetjük beilleszkedését?

Erre a kérdésre kereste a választ Nikoletta, senior HR generalista is, aki egy szoftverfejlesztő cég számára végez toborzást: „Manapság már azt a korszakot éljük, amikor a tehetségekért versenyeznek a cégek, különösen igaz ez az IT-területére. Én mégis azt mondom, hogy egy vállalat legnagyobb félelme nem az, hogy nem találja meg a megfelelő kvalitású munkatársat, hanem az, hogy megtalálja, majd rövid időn belül el is veszíti. Nem hiszek abban, hogy az Y-generáció lojalitásával lenne a probléma: a cégek megtartó képességét kell növelni és ezen a téren még rengeteget kell fejlődnünk. Nagyon sok apró dolgon csúszhat el a folyamat, de az elemi csalódás a vállalati kultúrában az egyik leggyakoribb indok arra, ha a friss kolléga végül mégis meggondolja magát. Ha belegondolok, ezen nem is lehet csodálkozni: az emberi tényezőt, a kollégák segítőkészségét és a csapat dinamikáját a legnehezebb átadni előre. Élesben derül ki a jelölt számára az első munkahetekben, és akkor már nagy a tét. Vannak azonban apróságok, amelyekkel segíthetjük az illető beilleszkedését.”

Nikoletta szerint az első hét a bíztató gesztusok és a reális helyzetábrázolás egyvelege kell, hogy legyen.

Új kolléga a fedélzeten

Tegyük meg az alábbi tíz lépést, és máris sokat segítettünk, hogy az első munkahét végére ne a távozáson gondolkodjon az új kolléga:

1. Vigyük el kávészünetre!

Jelszavak, új nevek, formalitások, adminisztráció, szabályok, ismeretlen épület és arcok. Az első nap délelőttjén hagyjuk, hogy az új kolléga „besokalljon”, majd szakítsuk ki, ültessük le egy kávézó kényelmes foteljében és tartsunk neki egy átfogó bemutatkozást, áttekintést a vállalatról.

2. Szervezzünk a csoportnak kötetlen programot!

Tegyük lehetővé, hogy zökkenőmentesen beilleszkedjen a csapatba. Szervezzünk vacsorát vagy borkóstolót valamelyik munkanap végén, és hagyjuk, hogy a már meglévő munkatársak közvetlenebb kapcsolatba kerüljenek az új kollégával.

3. Küldjünk bemutatkozó levelet!

Különösen, ha nagyobb vállalatról van szó, győződjünk meg róla, hogy mindenkihez eljutott a hír az új kollégáról és egy arcot is tudnak kapcsolni a névhez. A bemutató e-mailben közölt információk fogódzót jelentenek a többieknek és egyben beszédtémát is, ha összefutnak az új munkatárssal.

4. Mutassuk be személyesen is!
Egy frissen érkezett kollégának rengeteget jelent, ha bemutatják a vállalat főbb szereplőinek, rögtön az elején, és nem csak egy röpke kézfogás erejéig. Ne engedjük, hogy olyan helyzet alakuljon ki, amikor hetekig találgatnia kell: vajon XY ki a vállalatnál és mit csinál?

5. Vezessük körbe az épületben!

Ha ezt elmulasztjuk, akkor az első hét végére is csak az asztal-mosdó-étkező háromszögben fog mozogni az újonc. Szinte hihetetlen, de az épületben való részletes körbevezetés a cégek többségénél elmarad, mert a menedzserek úgy vannak vele, hogy az illető majd menet közben úgyis megtanulja, mi hol van.

6. Adjunk át neki kezdőcsomagot!

Vegyük a fáradtságot és készüljünk fel az érkezésére. Már az első napon adjunk át naptárat, írószereket, jegyzetfüzetet és egyéb irodai kiegészítőket, melyekkel elkezdheti berendezni saját íróasztalát. Ezekkel az apróságokkal is azt üzenjük számára: vártunk téged és készen állunk a fogadásodra! Kezdjük a névre szóló belépőkártyával és hozzá tartozó nyakpánttal.

7. Tartassunk a csapattal piacelemző prezentációt/átfogó helyzetjelentést!

A prezentáció jó alkalom arra, hogy az új munkatárs pontosan megismerje, ki mivel foglalkozik, de arról is képet kapjon, hogy a vállalat milyen kihívásokkal néz szembe és ebben hol van az ő, illetve az adott szervezeti egység helye.

8. Tisztázzuk az alapokat!

Azonnal tegyük tisztába azokat a dolgokat, amelyek keretet adnak a munkahelyi életnek. Ilyen a munkaidő és az ebédszünet hosszúsága, be-és kilépési ellenőrzőrendszer a kapuknál, illetve esetleges ebédjegy, étkezési jegyek használata.

9. Tisztázzuk, melyek az azonnali és távlati elvárások!

Az új kollégának tisztában kell lennie vele, hogy mit várnak el tőle „azonnal”, mi az, amit pár napon/héten belül teljesítenie kell ahhoz, hogy elégedettek legyenek vele, illetve hosszú távon milyen célok megvalósítására lesz lehetőség a vállalatnál!

10. Üljünk le az első hét után!

Éreztessük, hogy ez egy olyan környezet, ahol el lehet mondani a felvetődött kérdéseket és meg lehet fogalmazni esetleges aggodalmakat is. Ha őszinte véleményét kérjük, lesz lehetőségünk reagálni is ezekre és jó hangulatban engedni el a hétvégére. Hasonlóan az új kolléga számára is jól fog esni, ha felelevenítheti az első hét kis győzelmeit, izgalmas pillanatait és feldobódva tekint a jövőbe!

Nézzük át a fenti lépéseket és ne feledjük: sokszor az apró odafigyelés jelenti a különbséget elégedett és elégedetlen új munkatárs között.

Nem találta még meg a nyitott pozícióra a legjobb tehetséget? Böngésszen több ezer önéletrajz között, vagy tekintse meg munkaadóknak szólóajánlatainkat!

 

Készítette: Khojaste K

Címkék: új kolléga, beszoktatás, toborzás, első munkanap, tehetség megtartás