Alapvetően meghatározza a munkához és feladatainkhoz való hozzáállást, hogy a munkahelyen szeretnek-e, elfogadnak-e minket. Sőt a karrierünk alakulását is befolyásolhatja!

1. Értsük meg és fordítsuk le a saját nyelvünkre a munkahelyi kultúrát!

Minden munkahelyen tetten érhető egy adott "munkahelyi kultúra", ami alatt elsősorban az ott jellemző interakció-stílusokat, viselkedésmódokat, társas tevékenységeket, normát, értékeket értjük - hívta fel a figyelmet Farkas Lajos pszichológus.

Lehet az adott munkahely például erősen versengő, illetve lehet kifejezetten kooperatív jellegű. Jól látszik ebből a példából, hogy mennyire különböző tud lenni egy munkahely általános közege. Nagyon fontos emiatt, hogy pontosan felmérjük, feltérképezzük ezt a munkahelyi kultúrát, hogy megfelelő módon lehessünk jelen benne, és megtalálhassuk a saját helyünket.

Ennek megvalósítása leginkább úgy lehetséges, ha sikerül az adott munkahelyet és annak társas jellegeit igazán a magunkénak tekinteni. A szakértő felhívta a figyelmet: egyáltalán nem evidens, hogy ez sikerül. Gyakran bizonyos erőfeszítést kíván a megvalósítás, aktív foglalkozást a dologgal, önmagunk számára valamifajta "lefordítását" a munkahelyi viszonyoknak és jellemzőknek.

2. Figyeljünk a metakommunikációra

Felmerül a kérdés: ha a fenti kereteket saját magunk számára már értelmeztük és lefordítottuk, hogyan viselkedjünk? Farkas Lajos szerint segítségünkre lehet az általános civilizáltság, érdeklődés, együttműködési készség, bizalom, a derű és a szakmai kompetencia.

4 tipp, hogy szeressenek a munkahelyen!

A metakommunikációnk is jó, ha tükrözi mindezeket:

- hanghordozásunk legyen barátságos
- tekintetünk nyugodt, nyílt és érdeklődő
- testtartásunk és végtagjaink elengedettek, feszültségmentesek

Így könnyebben tudnak mások is velünk, valamint mi másokkal kapcsolatot teremteni, élő interakciót kialakítani. Amennyiben ez létrejön, jó eséllyel ismerhetjük és tanulhatjuk meg a munkahely sajátos társas viszonyait és stílusait. Ennek birtokában pedig sikeresen alkalmazkodhatunk, valamint önmagunkat érvényesíthetjük.

3. Ne húzzuk ki magunkat teljesen a közös programokból

Annak kapcsán, hogy szerethetővé váljunk a munkahelyen, sokakat az foglalkoztat leginkább, hogy az irodán kívüli közös programokban mennyire érdemes részt venni és milyen hatással lehet ez a megítélésükre.

Farkas Lajos szerint nem a "taktika" a legjobb megközelítési mód. Helyette inkább úgy vegyünk részt a munkahelyen kívüli társas programokban, hogy az hitelesen képviseljen minket. Ez a hitelesség lehet a garanciája annak, hogy olyan mértékben és olyan gyakorisággal vegyünk részt, hogy jól tudjuk magunkat érezni, és ne legyenek különösebb ellenérzéseink ezekkel a "plusz" programokkal kapcsolatban. Ha sikerül, akkor valóban hozzátehet a jobb társas érvényesüléshez, a jobban együttműködő kollektíva kialakulásához - véli a szakértő.

Ha eddig azon gondolkodtunk, hogyan úszhatnánk meg a munkahelyen kívüli extra programokon való részvételt, akkor jobb, ha megbarátkozunk vele.

Mint Farkas Lajos kiemelte: nagyon célszerűtlen egy munkahelyen, ha nem veszünk részt a programokon és kívülállóvá válunk. Rendkívül megnehezíti az általános, emberi társas igényeink érvényesítését, az adott munkahelyi kultúra kifinomult megismerését és hasznosítását, gátolja a sikeres interakciót és jelentősen csökkentheti a társas támogatottságot. Csak nagyon ritka esetben lehet ez valamilyen szempontból indokolt, ám többnyire akkor sem következmények nélkül.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

4. Mit, mikor és hogyan mondjunk?

A fentiek mellett szóban is tehetünk azért, hogy szerethetőek legyünk és nagyobb népszerűségnek örvendjünk a munkahelyen! A Mashable karrierportál összeállított egy listát, mellyel biztosan jó pontot szerezünk majd munkatársaink előtt:

"Segíthetek valamiben?"

Természetes, hogy a nap nagy részében saját munkánkra koncentrálunk, hiszen végső soron ez a feladatunk. De ha kollégáink azt veszik észre, hogy mindig túlságosan elfoglaltnak tűnünk és megközelíthetetlenek vagyunk, akkor befelé fordulónak, vagy magának valónak tarthatnak minket. Nézzünk fel a munkánkból és kérdezzük meg munkatársunkat, hogy min dolgozik és tudnánk-e valamiben segíteni. Nemcsak barátságosnak, de csapatjátékosnak is fognak minket tartani.

"Érdekelnének a részletek!"

Ha nincs időnk aktív segítségre, pár percünk biztosan akad arra, hogy meghallgassuk kollégánk ötleteit vagy új projektjét. Bizonyára ismerős az alábbi mondat: "Kiderült, hogy megújul a részlegünk, de nem akarlak untatni a részletekkel!" Ahelyett, hogy csupán bólintanánk, válaszoljuk ezt: "Engem érdekel, mesélj, mik lesznek a változások?" Ezzel a hozzáállással nemcsak empátiát, de elkötelezettséget is mutatunk kollégánk és a cég iránt.

"Mit gondolsz erről?"

Ha vezetőként vagy főnökként csapatunkhoz fordulunk és megkérdezzük őket, hogy egy bizonyos kérdéssel kapcsolatban mi a véleményük, rögtön megközelíthetőbbnek és szerethetőbbnek fogunk tűnni. Emellett beosztottjaink is úgy érzik majd, hogy számít a véleményük és értékes részei a közösségnek. Ha rendszeresen éreztetjük kollégáinkkal, hogy fontosak számunkra gondolataik, azzal azt sugározzuk feléjük, hogy törődünk velük, ez pedig szerethetővé tesz minket.

Készítette: Khojaste K

Címkék: munkaadó, munkahely, dolgozó, munkatárs, kolléga, kommunikáció, pozitív