Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Bizonyára mi is megtapasztaltuk már, hogy vannak olyan személyek akár a magánéletünkben, akár a munkahelyünkön, akiknek a társasága az együtt töltött idő után teljesen lemerít, elfáraszt minket még akkor is, ha nem beszéltünk sok ideig. Azokat az embereket, akik érzelmileg kimerítenek minket, „elszívják” az energiánkat és az erőforrásainkat, nem hivatalos szakszóval energiavámpírnak nevezzük – és míg a magánéletünkben ezt felismerve könnyen megszakíthatjuk velük a kapcsolatot, a munkahelyünkön lehet, hogy kénytelenek vagyunk velük együttműködni. Cikkünkben tippeket hoztunk, hogyan ismerhetjük fel a különböző energiavámpír típusokat és hogyan kezelhetjük őket.

Mi jellemző az energiavámpírokra?

Az energiavámpír személyiségek az érzelmi szükségleteiket mások kárára elégítik ki, sokszor olyan eszközöket használva, amelyek az általuk elvárt visszajelzést csikarja ki belőlünk – manipulálnak, bűntudatot keltenek bennünk vagy kritizálnak annak érdekében, hogy megkapják tőlünk a vágyott elismerést, sajnálatot vagy együttérzést. Ezt a legtöbbször nem tudatosan teszik, de rendkívül romboló lehet egy ilyen emberrel tartósan időt együtt tölteni, főleg ha mi magunk bizonytalanok, empatikusak vagyunk. Sokszor hosszú ideig nem is derül ki számunkra, hogy a másik fél kihasznál minket, mert igyekszünk őt támogatni és a levertségünket a saját hibánknak véljük. Ilyen esetben azonban fel kell ismernünk, hogy a hiba nem bennünk van és meg kell próbálnunk kivédeni az energiavámpír okozta negatív hatásokat.

A figyelemhiányos szónok

Több formában is megjelenhet az energiavámpír személyiség. Vannak, akik figyelemre vágynak és folyamatosan magukról beszélnek, de nem viszonozzák az érdeklődést, szinte soha nem kérdeznek vissza. Általában annyira sokat és gyorsan beszélnek, hogy a másik fél a társaságukban szóhoz sem jut, és a beszélgetés tulajdonképpen egy monológgá válik, amiben nekünk nincs szerepünk. Az ilyen emberek bár úgy tesznek, mintha törődnének velünk, csak a saját igényeiket akarják kielégíteni, nem érdekli őket, hogy velünk mi történik. Az ilyen helyzetekből próbáljunk meg minél hamarabb kitörni azzal, hogy megszakítjuk az illető monológját, akár úgy is, hogy párhuzamosan vele együtt beszélünk! Másképp nem fogja észrevenni magát és még hosszú percekig hallgathatjuk a véget nem érő áradatot.

A nárcisztikus kritizáló

A nárcisztikus kritizálók általában attól érzik magukat fontosnak, ha rendszeresen megdicsérik, csodálják őket, és ennek eléréséhez leértékelik, kritizálják a másik felet, bírálják a döntéseit és nem veszik figyelembe az erőfeszítéseit. Biztos mi is találkoztunk már olyan emberrel, akivel egy rövid beszélgetés után hirtelen vesztesnek éreztük magunkat és az elért eredményeink értéktelennek és semmitmondónak tűntek – ilyenkor próbáljuk meg kívülről szemlélni a helyzetet és ne hagyjuk, hogy kárt tegyenek az önbecsülésünkben! Ha kénytelenek vagyunk ilyen kollégával együttműködni, korlátozzuk a beszélgetést az elvégzendő feladatokra és ne vonódjunk be érzelmileg!

Aki állandóan panaszkodik

Talán a legkevésbé ezt a típust kell bemutatnunk – mindenkinek van egy ismerőse, akinek folyamatosan van valami problémája, negatívan áll hozzá mindenhez, semmi nem sikerül neki, de ezekért szerinte nem ő a felelős, hanem a világ. Ő az az ember, akinek mindig van valami kifogása, hogy miért nem készült el időben egy-egy feladattal, miért késett el a héten már harmadjára és a legapróbb bökkenőket is képes olyan szinten túldramatizálni, mintha élet-halál kérdése lenne a dolog. Az ilyen személyiségek legtöbbször áldozatszerepben tetszelegnek és sajnáltatják magukat, de ha megoldási javaslatot teszünk a problémájukra, mindig van egy ellenérvük, hogy az miért nem fog működni. Nem csoda, ha a társaságukban mi is elveszítjük minden életkedvünket és fáradtan esünk le a székünkre egy megbeszélés után. Ilyen esetben azt tehetjük, hogy bár végighallgatjuk az illető kifogásait, mindig kérdezzünk rá, hogy hogyan kívánja az adott problémakört megoldani, illetve ne hagyjuk, hogy ránk hárítson olyan feladatokat, amiket neki kéne megcsinálnia!

 A kontrollmániás

Van olyan kollégánk, aki mindig mindent jobban tud helyettünk is, kizárólag a saját véleményét tartja elfogadhatónak és ha valami nem úgy történik, ahogy eltervezte, akkor az nem is jó? Ő az irányításmániás energiavámpír, aki mindig mindent a saját kontrollja alatt akar tartani és ennek eléréséhez olyan eszközöket is bevet, mint az érzéseink érvénytelenítése és az önbizalmunk letörése. A legjobb, amit tehetünk, ha az ilyen típusú emberrel nem szállunk vitába, de nem is hagyjuk, hogy a túlzottan magabiztos véleménye elbizonytalanítson minket a saját véleményünkben. Álljunk hozzá hideg fejjel és miután végighallgattuk, nyugodtan közöljük vele, hogy nagyra értékeljük a véleményét, de a saját véleményünk alapján fogunk döntést hozni.

Fontos megjegyezni, hogy az energiavámpír viselkedés csupán egy viselkedési minta, ami a legtöbbször nem tudatos, így nincs értelme neheztelnünk a másikra vagy megpróbálnunk megváltoztatni. Sokszor mentális problémák vagy problémás múlt állhat a háttérben, amivel nem a mi dolgunk foglalkozni, így a legtöbb, amit tehetünk, ha elfogadjuk, hogy az illető ilyen, és megpróbáljuk a ránk eső negatív hatásokat minimalizálni. Ha pedig nem sikerül, tegyünk meg mindent azért, hogy kizárjuk az életünkből – kérjünk áthelyezést a cégünknél, vagy keressünk új állást!

 

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala