Igazságtalan elmarasztalás: hogy kezeljük?
Ezt tehetjük, ha a főnök "építő kritikája" sértő és igazságtalan.
Igazságtalanság - nincs is olyan ember, aki ezen könnyedén át tud lépni. A magánéletünkben talán könnyebben kezeljük, őszintébbek vagyunk egymással, nincsenek alá-fölérendeltségi szituációk és így tovább. Ám a munkahelyünkön több árnyalatot is kaphat egy ilyen kényes helyzet. Mi van akkor, ha a főnökünk "építő kritikaként" címez hozzánk valamit, amivel tényleg nem értünk egyet, mert nem is igaz? Hogyan reagáljuk le ezeket a helyzeteket?
"Nekem ez nem volt túlságosan nagy meglepetés - árulja el nekünk Barbara, egy SSC ügyfélközpont csoportvezetője -, az új főnököm mindenkivel ezt csinálja. Most én kerültem terítékre. Két hónapja van nálunk, és mindenben csak a hibát keresi. Szörnyű. Már javában év végi hajráznánk, ehelyett mindenféle plusz doksikat meg exceleket gyártunk neki, a 'hatékonyabb folyamatokra' gyúrva. Most újra kell gyártanom az eddigi anyagot, ami összefoglalja az ügyfélkiszolgálási és -kommunikációs folyamatainkat, mert szerinte összecsaptam. Én ezt a nőt nem is értem, komolyan. 1 hétig dolgoztam rajta. Egyáltalán nem csaptam össze. A többiek azt mondják, hogy próbaidő alatt sok új főnök így pörög, mert mindent azonnal érteni szeretne, és hát ugye, a bizonyítási vágy. De azért ehhez idő kell. Teljesen szét fogja verni ezt a jó csapatot, ha itt marad. Ja, és közben káromkodott!"
Valóban érthető Barbara álláspontja, és beszélgetés közben érezhető, hogy nagyon bántja a kritika. Nem is az, hogy át kell dolgoznia az anyagot, hanem a stílus és a megfogalmazás, amiből azt szűrte le: az új főnöke nem értékeli a munkáját. A vezetője részéről mentorálásról szó sincs - sajnos. Csak utasít.
Ugye, emlékszünk még a menedzser és a vezető közötti markáns különbségre? Ha nem, segítünk felidézni. A jó menedzser végrehajtásban kiváló, a jó vezető viszont megtanítja az embereit, hogyan hozzák ki magukból a legtöbbet.
Mégis, mit lehet tenni, ha egy igazságtalan kritikát kapunk?
1. Tárgyilagos és gyors reakció
Ez a legjobb módszer. Sokan tartanak attól, hogy nyíltan elmondják az érzéseiket, amit egy nem jogos megjegyzés okoz bennük. Kommunikációs szakemberek erre a helyzetre azt tanácsolják: személyeskedés nélkül, minél tárgyilagosabban, de mindenképpen hozzuk ezt a másik tudomására viszonylag rövid időn belül. A "tárgyilagos" alatt azt értjük, hogy ne érzelmi töltéssel, személyes megjegyzésekkel és gesztusokkal beszéljünk, hanem egyszerű mondatokkal. Például a ,,borzasztóan igazságtalan voltál velem" helyett mondjuk ezt: "nagyon bánt ez a helyzet". Egyszerű ténymegállapítás, igaz? És előreviszi a két ember közötti kapcsolatot. Ennyire egyszerű. Ne féljünk színt vallani, egyáltalán nem kell az igazságtalanságot lenyelnünk.
2. Ha súlyosabb a helyzet, vonjuk be a HR-t!
Egy káromkodás - ahogy Barbara esetében is történt - már olyan tényező, ami később még súlyos sértegetésekbe is torkollhat, ha nem szembesítik az illetőt azzal: ez a viselkedés itt nemkívánatos. Természetesen mérlegeljük mindig az adott szituációt, mielőtt másokat is bevonunk. Ám ha úgy érezzük, túlmegy a mi ráhatásunkon a dolog, bizalommal forduljunk a személyügyön dolgozó kollégáinkhoz.
3. Legyünk proaktívak!
Előzzük meg, hogy egy következő hasonló helyzet megtörténhessen. Mondjuk, menjünk a szituáció elé, és kérjük az illetőt, hogy alaposabban ismertesse meg velünk az elvárásait.
4. Gondolkodjunk hosszú távon!
Ha sorozatosan úgy érezzünk, megaláznak bennünket, igazságtalanul bánnak velünk a munkahelyünkön - keressünk egy hozzánk méltóbb munkahelyi közösséget. Lehet, hogy most még visszatart a fizetendő hitel, a családi állapotunk, a feladatunkban és a csapatban megszerzett rutinunk és komfortzónánk, de ne feledjük: megoldás mindig van. Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jó állásra vágyunk!
Önnek ajánljuk!
Ne ragadjunk bele egy rosszul működő szervezetbe, lépjünk tovább. Nem könnyű a váltás, ez igaz, egy nagy levegőt kell hozzá venni, és akár lépésről lépésre haladva alaposan feltérképezni a szóba jöhető új álláslehetőségeket. Ettől még dolgozhatunk tovább. Még talán könnyebben is megy a munka a jelenlegi helyen, ha belelátunk abba, hogy van remény egy normálisabb munkahelyre.
Nem is kevés a megpályázható lehetőség! Ne feledjük, hogy a sikeres álláskeresésben a kiváló önéletrajz is a segítségünkre siet, amelyet most ITT könnyedén összeállíthatunk a Profession.hu díjnyertes alkalmazásával. Pályázzunk minél több helyre, töltsük fel önéletrajzunkat ide, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést a legfrissebb álláslehetőségről. Éljünk a lehetőséggel, és turbózzuk fel álláskeresési eszköztárunkat!
Készítette: Posta Renáta
Címkék: munkahely, állás, főnök, kritika, igazságtalanság