Igazságtalanság - nincs is olyan ember, aki ezen könnyedén át tud lépni. A magánéletünkben talán könnyebben kezeljük, őszintébbek vagyunk egymással, nincsenek alá-fölérendeltségi szituációk és így tovább. Ám a munkahelyünkön több árnyalatot is kaphat egy ilyen kényes helyzet. Mi van akkor, ha a főnökünk "építő kritikaként" címez hozzánk valamit, amivel tényleg nem értünk egyet, mert nem is igaz? Hogyan reagáljuk le ezeket a helyzeteket?

"Nekem ez nem volt túlságosan nagy meglepetés - árulja el nekünk Barbara, egy SSC ügyfélközpont csoportvezetője -, az új főnököm mindenkivel ezt csinálja. Most én kerültem terítékre. Két hónapja van nálunk, és mindenben csak a hibát keresi. Szörnyű. Már javában év végi hajráznánk, ehelyett mindenféle plusz doksikat meg exceleket gyártunk neki, a 'hatékonyabb folyamatokra' gyúrva. Most újra kell gyártanom az eddigi anyagot, ami összefoglalja az ügyfélkiszolgálási és -kommunikációs folyamatainkat, mert szerinte összecsaptam. Én ezt a nőt nem is értem, komolyan. 1 hétig dolgoztam rajta. Egyáltalán nem csaptam össze. A többiek azt mondják, hogy próbaidő alatt sok új főnök így pörög, mert mindent azonnal érteni szeretne, és hát ugye, a bizonyítási vágy. De azért ehhez idő kell. Teljesen szét fogja verni ezt a jó csapatot, ha itt marad. Ja, és közben káromkodott!"

Valóban érthető Barbara álláspontja, és beszélgetés közben érezhető, hogy nagyon bántja a kritika. Nem is az, hogy át kell dolgoznia az anyagot, hanem a stílus és a megfogalmazás, amiből azt szűrte le: az új főnöke nem értékeli a munkáját. A vezetője részéről mentorálásról szó sincs - sajnos. Csak utasít.

Igazságtalan elmarasztalás: hogy kezeljük?

Ugye, emlékszünk még a menedzser és a vezető közötti markáns különbségre? Ha nem, segítünk felidézni. A jó menedzser végrehajtásban kiváló, a jó vezető viszont megtanítja az embereit, hogyan hozzák ki magukból a legtöbbet.

Mégis, mit lehet tenni, ha egy igazságtalan kritikát kapunk?

1. Tárgyilagos és gyors reakció

Ez a legjobb módszer. Sokan tartanak attól, hogy nyíltan elmondják az érzéseiket, amit egy nem jogos megjegyzés okoz bennük. Kommunikációs szakemberek erre a helyzetre azt tanácsolják: személyeskedés nélkül, minél tárgyilagosabban, de mindenképpen hozzuk ezt a másik tudomására viszonylag rövid időn belül. A "tárgyilagos" alatt azt értjük, hogy ne érzelmi töltéssel, személyes megjegyzésekkel és gesztusokkal beszéljünk, hanem egyszerű mondatokkal. Például a ,,borzasztóan igazságtalan voltál velem" helyett mondjuk ezt: "nagyon bánt ez a helyzet". Egyszerű ténymegállapítás, igaz? És előreviszi a két ember közötti kapcsolatot. Ennyire egyszerű. Ne féljünk színt vallani, egyáltalán nem kell az igazságtalanságot lenyelnünk.

2. Ha súlyosabb a helyzet, vonjuk be a HR-t!

Egy káromkodás - ahogy Barbara esetében is történt - már olyan tényező, ami később még súlyos sértegetésekbe is torkollhat, ha nem szembesítik az illetőt azzal: ez a viselkedés itt nemkívánatos. Természetesen mérlegeljük mindig az adott szituációt, mielőtt másokat is bevonunk. Ám ha úgy érezzük, túlmegy a mi ráhatásunkon a dolog, bizalommal forduljunk a személyügyön dolgozó kollégáinkhoz.

3. Legyünk proaktívak!

Előzzük meg, hogy egy következő hasonló helyzet megtörténhessen. Mondjuk, menjünk a szituáció elé, és kérjük az illetőt, hogy alaposabban ismertesse meg velünk az elvárásait.

4. Gondolkodjunk hosszú távon!

Ha sorozatosan úgy érezzünk, megaláznak bennünket, igazságtalanul bánnak velünk a munkahelyünkön - keressünk egy hozzánk méltóbb munkahelyi közösséget. Lehet, hogy most még visszatart a fizetendő hitel, a családi állapotunk, a feladatunkban és a csapatban megszerzett rutinunk és komfortzónánk, de ne feledjük: megoldás mindig van. Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jó állásra vágyunk!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ne ragadjunk bele egy rosszul működő szervezetbe, lépjünk tovább. Nem könnyű a váltás, ez igaz, egy nagy levegőt kell hozzá venni, és akár lépésről lépésre haladva alaposan feltérképezni a szóba jöhető új álláslehetőségeket. Ettől még dolgozhatunk tovább. Még talán könnyebben is megy a munka a jelenlegi helyen, ha belelátunk abba, hogy van remény egy normálisabb munkahelyre.

Nem is kevés a megpályázható lehetőség! Ne feledjük, hogy a sikeres álláskeresésben a kiváló önéletrajz is a segítségünkre siet, amelyet most ITT könnyedén összeállíthatunk a Profession.hu díjnyertes alkalmazásával. Pályázzunk minél több helyre, töltsük fel önéletrajzunkat ide, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést a legfrissebb álláslehetőségről. Éljünk a lehetőséggel, és turbózzuk fel álláskeresési eszköztárunkat!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, állás, főnök, kritika, igazságtalanság