Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Minden éremnek két oldala van, így gyakran előfordul, hogy a bemutatkozó beszélgetésen, vagy egy következő körben a tapasztalatinkon, eredményeinken túl kudarcainkra, nehézségeinkre, munkahelyi konfliktusainkra is rákérdez az interjúztató. Fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy ilyen kérdésekkel nem az alkalmatlanságunk bizonyítása a cél! Sokkal inkább az érdekli beszélgetőpartnerünket, hogyan kezeltük a számunkra negatív helyzeteket és mit tanultunk ezekből. Kránitz Éva, álláskeresési tanácsadó útmutatása következik, hogyan fordíthatjuk javunkra a kellemetlen kérdéseket.

1.    Bocsátották-e el valaha az állásából?

Nem túlzás azt állítani, hogy legalább egy ilyen tapasztalata mindenkinek van, ezért emiatt nem kell rosszul éreznünk magunkat. Amennyiben a felmondás még a próbaidő alatt megtörtént, azt a munkahelyet nyugodtan kihagyhatjuk az önéletrajzunkból, de ha más példánk nincs, megemlíthetjük válaszként. Az ok lehet rajtunk kívülálló is, például ha az adott cég nem körültekintően választott, vagy nem volt kellő idő a betanulásra. Ha az elbocsátáshoz a teljesítményünkkel való elégedetlenség vagy az együttműködés hiánya vezetett, érdemes átgondolnunk és levonnunk a tanulságokat. Válaszoljunk röviden és tárgyilagosan: elképzelhető, hogy a megváltozott elvárások nem voltak világosak számunkra, vagy esetleg az új vezetőéggel nem egyeztek az elképzeléseink.

Válaszoljunk magabiztosan! - álláskeresés, állásinterjú, felkészülés

2.    Mondjon egy példát olyan feladatra, amiben kudarcot vallott!

Ennél a kérdésnél elsősorban arra kíváncsi az interjúztató, mit tanultunk egy ilyen élményből, ezért ennek megfelelően fejtsük ki: mi jelentett kudarcot számunkra, hol hibáztunk, és mi volt ennek a következménye. A kudarcról akár tapasztaltszerzésként is beszélhetünk, jelezve, hogy tudjuk, ez a fejlődésünk része. Oka lehet például, hogy irreális célokat tűztünk ki, túl sokat vállaltunk, és nem tudtuk tartani a határidőket, esetleg nem számoltunk a kockázatokkal. Figyeljünk arra, hogy megfogalmazásunk határozottságot és magabiztosságot sugározzon. Zárásképp foglaljuk össze, mit csinálunk másképp, hogy megelőzzük, elkerüljük a hasonló eseteket.

3.    Előfordult önnel, hogy főnöke vagy ügyfele etikátlan kéréssel fordult önhöz? Mit tett?

Erre a kérdésre akkor számíthatunk, ha a munkakörből adódóan előfordulhat ilyesmi, tehát tudnunk kell megfelelően kezelni. Amennyiben nem történt velünk hasonló, válaszoljunk egy mondatban. Ha kerültünk már ilyen helyzetbe, fontos, hogy az adott céget ne nevesítsük! Annyit és úgy meséljünk a történtekről, hogy az számunkra ne legyen kellemetlen. Vázoljuk a helyzetet, hogy hogyan reagáltunk, és miért ezt választottuk. Érdemes röviden megemlíteni a másik fél hozzáállását is, és azt, hogy hogyan zárult a szituáció. A válaszunk legyen rövid, árulja el határozott értékrendünket, de ne moralizáljuk, és ne essünk túlzásokba.

4.    Legutóbbi felettese szerint miben kellene változnia?

Ajánlott átgondolnunk a visszajelzéseket, és kiválasztanunk azt, amelyet a leginkább megoszthatónak érzünk. Ez lehet olyan terület, amellyel egyetértünk, és dolgozunk is rajta, de akár olyan példát is mondhatunk, aminek tudatában vagyunk, de céljaink eléréséhez mégsem tartjuk relevánsnak, így nem fektetünk rá nagy hangsúlyt. Ha például főnökünk a kollégáinkkal való baráti viszonyunkat nehezményezi, bátran kifejthetjük, hogy ez számunkra milyen előnyökkel jár a csapatmunka során. Amennyiben a ránk háruló számtalan feladat priorizálása a fő kihívás a munkánkban, elmondhatjuk, milyen módon igyekszünk ezen javítani, nem bedőlve az összes munkatárs sürgős jelzésének. Figyeljünk rá, hogy válaszunkban ne a megpályázott munkakör szempontjából lényeges készség, képesség, tudás szerepeljen. 

5.    Dolgozott-e valaha olyasvalakivel, aki nem kedvelte önt?

Karrierünk során elkerülhetetlen, hogy olykor olyan kollégákkal kell megtalálnunk a közös hangot, akikkel valamilyen okból nehéz kijönni. Leendő munkáltatónkat az érdekli, képesek vagyunk-e bánni a nehéz emberekkel, vagy esetleg mi magunk is ebbe a csoportba tartozunk. Legyünk őszinték, de ne kritizáljuk az illető munkatársat, és semmiképp se panaszkodjunk a nehézségekről. Egy-két hétköznapi példa elegendő a jó benyomáshoz: hogyan oldottuk fel a feszültséget, milyen kommunikációs megoldások váltak be nálunk. Ha olyan szerencsések vagyunk, hogy eddig barátságos légkörben dolgoztunk, egy-két mondatban osszuk meg, mit tennénk, ha egy ilyen szituációba kerülnénk, bizonyítva felkészültségünket, előrelátásunkat.

Gondoljuk át a fentieket, és készüljünk fel az esetleges kellemetlen kérdésekre is. Amennyiben még keressük a nekünk való munkahelyet, tartsuk szemünket a legfrissebb lehetőségeken, vagy keressünk személyre szabott beállításainkalapján. Frissítsük önéletrajzunkat, és jelentkezzünk minél több helyre. Legyünk naprakészek, kérjünk hírleveletés Facebook értesítést!  

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, állásinterjú, felkészülés