Szakmák világa: a marketinges

Szakmák világa: a marketinges

Kívülről izgalmasnak és csillogónak tűnik a reklám és a marketing világa. De vajon tényleg megéri ezzel foglalkozni? 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ki az a marketinges?

A marketinges valójában egy gyűjtőfogalom, ennek megfelelően a marketing-karrier sokféle elhelyezkedési lehetőséget tartogat: a kreatív területektől, mint a tartalomgyártás vagy a grafikai tervezés az „agyalósabb” pozíciókig, mint a kampánymenedzser vagy a stratégiai tervező.

Marketingesként fő feladataink a márkaépítés, az értékesítéstámogatás, és a social media csatornák elterjedésével időnként az ügyfélszolgálat és közönségkapcsolat is. Dolgozhatunk hagyományos felületeken, mint a közterületi hirdetések, vagy épp az eladáshelyi figyelemfelkeltő kampányok, de ezek mellett egyre elterjedtebbek a digitális platformok, weboldalak, alkalmazások, és a komplex, csatornákon átívelő kampányok is.

Hogyan dolgozhatunk marketingesként?

Marketingesre minden márkának szüksége van: a legnagyobb márkák saját, házon belüli marketinges csapatot foglalkoztatnak és emellett ügynökségekkel is dolgoznak. A kisebb márkák esetén gyakori, hogy párfős csapat viszi a cég marketingjét külsős alvállalkozókkal. Dolgozhatunk ügyféloldalon, megrendelőként, és dolgozhatunk ügynökségi oldalon is. Szintén népszerű és gyakori megoldás, hogy szabadúszó tanácsadóként vagy kivitelezőként veszünk részt a folyamatban.

Előbbiek általában kényelmes infrastruktúrát, alkalmazotti státuszt és közepes vagy magas fizetést jelentenek, a szabadúszó életforma mellett a maximális rugalmasság és a magas bevételi lehetőség szólhat. A hátrányok közül sokan említik az ügynökségi és ügyféloldali munkavégzés esetén is az „elvárt” túlórázást, akár hétvégi munkát is, míg szabadúszóként az ügyfélszerzés, a magányos munkavégzés szokott nehézséget jelenteni.

Milyen pozíciókban helyezkedhetünk el például?

Account / Account Executive / Account Director: ügyfélkapcsolati munkatárs, különböző tapasztalati szinttel és felelősségi körrel. Összekötő kapocs az ügyfél és az ügynökség között: napi kapcsolatban van a megrendelővel és a megrendelő részére készülő munkákon dolgozókkal is.

Traffic Manager: a reklámügynökség belső munkafolyamatainak operatív eligazítója. Tárgyalókat foglal, megbeszéléseket szervez, anyagokat továbbít az egyes csapatok között.

Szövegíró vagy Copywriter: minden szövegért ő felel, ami napvilágot lát, legyen szó hirdetésekről, tévéreklámról vagy óriásplakátról, szlogenről vagy dobozcímkéről.

Tartalomgyártó vagy Content Producer / Content Manager: blogok és social media tartalmak gyártója és kezelője. 

Tervező/grafikus/Art director vagy Graphic Designer: mindenféle vizuális megvalósítás az ő kezei közül kerül ki. Story boardok, plakátok, arculattervek és csomagolások grafikájáért felelős.

Kreatív igazgató: irányítja és összefogja a kreatív csapatot, ügynökségi prezentációkat tart.

DTP operátor: a grafikusok és/vagy art directorok tervei ülteti át nyomdai kivitelezésre alkalmas formába. Átméretez, technikailag helyesen előkészít minden anyagot, ami gyártásba kerül.

Médiatervező és médiavásárló: meghatározott szempontok alapján reklámkampányokat tervez és reklámhelyeket vásárol televízióban, rádióban, közterületen vagy nyomtatott sajtóban.

A lista szinte végtelen, a digitalizáció térnyerésével számtalan online feladatot kiszolgáló új pozíció is létrejött: ilyen például a közösségi csatornákért (pl. egy márka Facebook vagy Instagram oldala) felelő Social Media Manager, a véleményvezérekkel együttműködő Influencer Specialista vagy a kosárban hagyott termékekre emlékeztető hirdetéseket kezelő PPC kampánymenedzser is. Érdemes körülnézni az aktuális hirdetéseink között is, hogy képet kapjunk a lehetőségekről.

A pozíciókat tapasztalat alapján junior és szenior szinten is meg szokás különböztetni. A junior szint 1-2 év gyakorlatot feltételez, de ide már pályakezdők is bekerülhetnek, míg a szenior szint 2-3, máshol 5-10 év tapasztalatot jelent.

Hol képeznek marketingeseket?

A felsőoktatásban alap- és mesterképzésben is elérhető a marketing, amellyel nagyon jó elméleti tudást szerezhetünk. Persze nem csak marketinges végzettséggel válhatunk marketingessé, a szövegírók között sokan bölcsészek, a grafikusok pedig sokszor művészeti képzésből érkeznek. A legversenyképesebb, naprakész tudást igénylő pozíciók olyan minden nap frissülő, gyakorlati tudást feltételeznek, amit csak folyamatos tanulással és gyakorlással lehet elérni. Épp emiatt jellemző, hogy sok sikeres reklámszakember ügynökségi gyakornokként kezdi karrierjét, és a mélyvízben tanulnak bele a szakmába.

Mennyit keres egy marketinges?

A Hays 2019-es bérmutatója szerint egy marketing asszisztens bruttó 350.000 Ft-os fizetéssel számolhat. Ez egy belépő szintű pozíció, a gyakorlott szakemberek átlagfizetése magasabb: egy online marketing menedzser 700.000 Ft-os bruttó keresettel, egy marketing vezető akár másfél millió forintos bruttó fizetéssel is tervezhet.

 

Merre tovább?

Nézz körül az aktuális marketinges állások között, vagy ismerkedj meg egy másik szakmával:
Szakmák világa: A programozó
Szakmák világa: Az elemző
 

 

További cikkek a szakmákról