A konfliktushelyzetek természetes velejárói munkánknak, tévhit az, hogy ki lehet kerülni. Ám vannak olyan munkakörök - mint például az ügyfélszolgálaton dolgozók, az értékesítők stb. - akik kifejezetten sokszor kerülnek feszült helyzetbe. Hogyan kezeljünk egy negatív, sértegető ügyfelet vagy munkatársat? Cikkünkben mutatunk egy olyan technikát, amit sikerrel alkalmazhatunk ilyen és hasonló esetekben - akár még egy bértárgyaláskor vagy fizetésemeléskor is.

Ahol a sértegetés, a káromkodás, a felháborodott ügyfél sajnálatos módon a munkakörünk része, ott más eszközöket kell nekünk is alkalmazni, hogy megvédjük magunkat. A legfontosabb a nyugalmunk megőrzése.

Fejlesszük ki a saját védelmi vonalunkat az ilyen helyzetekre! Hogyan? Megmutatjuk!

- A megoldás: egy saját magunk által kialakított képzeletbeli védőpajzs.

- Ezt úgy képzeljük el, mint egy vastag üveg, amin ugyan átlátunk, de mögötte biztonságban érezzük magunkat.

- Vagyis emögött mások hangulata és érzései nem érnek el hozzánk, meg tudjuk őrizni nyugodtságunkat, kiegyensúlyozottságunkat, és minden más lepereg rólunk.

Nagy levegő helyett: ezt tegyük a nehéz ügyfelekkel!

- Találjunk egy gondolatbeli mondatot is ehhez, amivel elő tudjuk hívni. Például "Ez nem érint engem.", "Ezt meghagyom neki." vagy "Ez nem az én dolgom."

- Gyakoroljuk be a védőpajzs előhozását úgy, hogy könnyedén és gyorsan előránthassuk, ha szükség van rá. Éppen úgy, mintha egy ajtót nyitnánk-csuknánk.

- Emellett az is fontos, hogy ne kezeljük a konfliktust személyes problémaként. Ha a szívünkre vesszük a sértéseket, agressziót, stb., akkor veszíteni fogunk. Nem ez a cél. Ahogy a sértegető fél is a saját nyeresége érdekében folyamodik személyeskedő eszközökhöz, mert igazából attól fél, hogy ő fog veszíteni velünk szemben.

- Amíg nem válik ösztönössé ez a fajta viselkedésünk, gyakoroljuk különböző hétköznapi, tét nélküli helyzetekben. Például tankolás a benzinkúton, bevásárlás, postán való sorban állás, és így tovább.

- Minél egyszerűbben működtethető védőpajzsot alkossunk magunknak. Ha túl bonyolult, akkor nagyon nehéz lesz a kellő pillanatban azonnal belehelyezkedni.

- Egy ilyen sajátságosan elképzelt és begyakorolt védőpajzzsal a nehezebb beszélgetéseket is jól tudjuk kezelni. Képesek leszünk nyugodtan és koncentráltan tárgyalni azokkal, akik egyébként ki szeretnének hozni a sodrunkból és meg akarják keseríteni az életünket. Ha nem vértezzük fel magunkat, akkor kiégés, frusztráltság és kudarc vár ránk. Éppen ezért ha nem hozzánk való egy ilyen munka és nem tudjuk kezelni a jellegzetességeit, váltsunk másik területre!

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jó állásra vágyunk! Nagyon jó esélyeink vannak egy új munkahelyre, hiszen naponta több száz munkaadó böngészi a Profession.hu adatbázisát újabb munkatársakat keresve. Töltsük fel önéletrajzunkat most!

Sőt! Éljünk a legújabb fejlesztéssel: töltsük le okostelefonunkra ezt a vadonatúj alkalmazást, hogy a lehető leggyorsabban reagálhassunk a nekünk való új állásokra. Sokszor a gyorsaság is számít, nem is keveset, éljünk a lehetőséggel! Közvetlenül a telefonunkról pályázhatunk a meghirdetett állásokra, csak be kell lépnünk az alkalmazásba a profession.hu oldalon regisztrált adatainkkal.

Forrás: Barbara Berckhan: Verbális önvédelem, Bionergetic kiadó.

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munka, álláskeresés, ügyfélszolgálat, kommunikáció