Emberi természetünkhöz tartozik, hogy szeretünk másokról véleményt alkotni, sőt, egyenesen ítélkezni. Még tovább megyünk. Előfordul, hogy szívesen pletykálkodunk a kollégáink háta mögött. Azonban érdemes a saját érdekünkben erőt venni magunkon, és kizárólag pozitívan, kedvesen nyilatkozni másokról. Akkor is, ha nincsenek jelen. Ugyanis éppen annyira ítélnek meg bennünket a többiek, mint ahogy mi tesszük ezt másokkal: ha mi udvariasak és tisztelettudóak maradunk, vissza fogjuk kapni. És ez egy munkahelyi környezetben csupa előnnyel jár együtt.

Íme, 8 dolog, hogy mit ne tegyünk a munkahelyünkön:

1. Ne pletykálkodjunk!

Ez nem azt jelenti, hogy meghallgatnunk sem szabad a pletykákat. Még az is lehet, hogy érdekesnek találjuk, és azért azt sem árt tudni, éppen kivel mi történik.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: ne adjuk tovább.

2. Ne siránkozzunk!

Egy neves karrierszakértő, Richard Templar szavaival: "A panaszkodás időpazarló tevékenység, amelyet olyan rosszkedvű emberek találtak ki, akiknek nincs elég munkájuk." Lehet benne igazság, ugye? És általában ugyanazok állnak neki pletykálkodni, akik előtte jól kipanaszkodták magukat.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: valahányszor belekezdenénk a sirámainkba, inkább keressünk megoldást a helyzetre. Ha nem tudunk rá megoldást, akkor viszont ne is panaszkodjunk. Ilyen egyszerű.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!

3. Ne fókuszáljunk mások gyengeségeire!

Ez nem szép dolog, gondoljunk csak bele: kevésbé előnyös tulajdonságokkal mindegyünk rendelkezik. Mi is. Fogadjuk hát el, hogy a kollégáink sem tökéletesek. Ahogy mi sem.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: Álljunk ki másokért! Mindenkiben van valami pozitív. Még a legidegesítőbb kollégánkban is. Tehát tudjunk mindig valami kedveset mondani az illetőről ahelyett, hogy kizárólag a gyengeségeire fókuszálunk.

4. Kerüljük a kétszínű bókokat!

Más szóval: ne nyalizzunk, mert átlátszó, és rossz színben tüntet fel bennünket.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: Bókoljunk őszintén, és kerüljük a túlzásokat! A lényeg, hogy ne mondjunk üres, hamis, sekélyes kedvességeket. Ha nincs semmilyen észrevételünk, akkor pedig ne erőltessük. A kevesebb több.

5. Váltsunk át egy másik hullámhosszra!

Ha inkább a negatív hangulat jellemző ránk, ideje azonnal egy másik "csatornára" váltani.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: Mosolyogjunk sokat. Legyünk vidámak. Lássuk meg a pozitívumokat. Lehet, hogy eleinte erre még oda kell figyelnünk, sőt, erőltetnünk kell a jókedvet és az optimizmust. Semmi baj. Idővel természetessé válik. Mindent meg lehet tanulni. Ráadásul a jó dolgok elég gyorsan a szokásainkká válnak.

6. Hagyjunk fel a harciassággal!

Ha mindig mindent jobban tudunk másoknál, ha soha nem szánunk időt egy másik megoldás megismerésére, akkor kiégettnek, arrogánsnak és kevésbé profinak titulálhatnak bennünket a kollégáink - sőt, még a főnökünk is.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: A jó szakember kérdez, érdeklődik, mérlegel. Azért dolgozik csapatban, hogy értékelje és beépítse munkájába a különbözőséget. Tehát tegyünk fel őszinte, érdeklődő és tartalmas kérdéseket a kollégáinknak.

7. Ne gondoljuk, hogy körülöttünk forog a világ!

Nem lehet elégszer felhívni erre a figyelmet, mert - főleg a napi mókuskerékben - elfeledkezhetünk arról, hogy egyáltalán nem "jár" semmi nekünk csak úgy, alanyi jogon.

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: Használjuk ezt a két szót: "kérem" és "köszönöm". Őszintén, minden sallang nélkül. Mert van rá okunk, naponta többször is.

8. Ne legyünk felszínes társaság!

Természetes, hogy nem tudunk mindig, mindenkire kizárólagosan odafigyelni - de legalább próbáljuk meg!

Kollégáról vagy jót, vagy semmit!Amit helyette tegyünk: Sajátítsuk el a figyelmes hallgatás tehetségét. Ehhez gyakorolnunk is kell, nem keveset, de idővel már gördülékennyé válik. Ne sajnáljuk erre az energiáinkat, hiszen amit nyerhetünk általa: több információ birtokába kerülünk, átfogóbb képet szerzünk a céges ügyekről és a saját munkánkról is, több tudással gazdagodunk, szakértőbbnek fognak bennünket tartani, és szimpatikusabbá válunk a kollégáink szemében.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Gondoljuk át a fentieket, és teszteljük, hogyan működik a munkahelyi kapcsolatainkra. Ám ha nagyon reménytelennek látjuk a helyzetet, azt se feledjük: megoldás mindig van.

Nézzünk körbe ITT és ITT is, ha egy jobb állásra vágyunk! A sikeres álláskeresésben a kiváló önéletrajz is a segítségünkre siet, amelyet most ITT könnyedén összeállíthatunk a Profession.hu díjnyertes alkalmazásával.

Pályázzunk minél több helyre, töltsük fel önéletrajzunkat ide, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést a legfrissebb álláslehetőségről. Éljünk a lehetőséggel, és turbózzuk fel álláskeresési eszköztárunkat!

Készítette: Posta Renáta

Címkék: munkahely, kolléga, munkatárs, kommunikáció