Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Orientáció haszna
A munkaerő toborzás, kiválasztás és felvétel komoly befektetés: a direkt költségek az újonnan felvett dolgozó éves fizetésének akár többszörösét is elérhetik. Az indirekt költségek még ennél is magasabbak lehetnek, ha figyelembe vesszük például a felhasznált vezetői időt, vagy az úgynevezett lehetőség-költségeket is.

Nehéz gazdasági helyzetben, amikor csak azokra pozíciókra vesznek fel új embereket, amelyekre feltétlenül szükséges még nagyobb a jelentősége annak, hogy a már kiválasztott és beléptetett munkatárs ne álljon odébb néhány hónap múlva.

Mindennek ellenére a cégek csak körülbelül 25-30%-a rendelkezik részletes orientációs és beillesztési programmal az új munkatársai számára. 20-25%-a munkáltatóknak azonnal bedobja az újoncot a "mélyvízbe" minden útmutatás nélkül. Ez egy hasonlattal olyan, mintha a drága pénzen megvásárolt gyártósor beüzemelési költségeit akarnánk megspórolni. Igaz, hogy egy jól felépített orientációs program némi ráfordítást igényel, és nem jelentkezik azonnal a hatása, de a felmérések tanúsága szerint, közép- és hosszú távon sokszorosan megtérül.

Új munkaerő a csapatban

A fluktuáció és az ezzel járó költségek akár 25%-al is csökkenthetők pusztán az orientáció bevezetésével vagy javításával. Ott, ahol mindenre kiterjedő orientációs program van, ott lényegesen kisebb a fluktuáció, mérhetően nagyobb a dolgozók lojalitása, és bár nem mérhető, de gyakran érzékelhető a különbség a "hozzáállásban". Az első benyomások, az első napok történései nagy hatással vannak a dolgozó és a vállalat későbbi kapcsolatára: érdemes az orientációra figyelmet fordítani; megtérül.


Számítógép az orientációban

Napjainkra, a számítástechnikai játékokon felnőtt egy generáció. Otthonosan mozognak az interneten, és az életük része a játékok kreálta virtuális valóság.

Több vállalat is alkalmazkodik a fiatal munkavállalók igényeihez és a megváltozott környezethez, a számítógépes játékokon alapuló orientációs programok bevezetésével. A cél, hogy minél előbb megismertessék, elfogadtassák az új munkatárssal a cég kultúráját, értékeit, megtanítsák és akár virtuálisan gyakoroltassák a várható a feladatokat.

A számítógépes orientációs játék hatékonyságának a titka, hogy nem csak takarékos - csak egyszer kell kifejleszteni - hanem, mint tanítási technika is messze felülmúl minden ilyenkor szokásos oktatási módszert. A helyzet az, hogy a "tanulók" nem tekintik tanulásnak a számítógépes világba tett kirándulásaikat, így az ilyenkor szokásos ellenállás sem jelentkezik, továbbá így sokkal könnyebben vállalnak kockázatokat, próbálnak ki számukra új helyzeteket.

A számítógépes orientációs játékok rendkívül hatékonyak.


"Második élet" az új munkahelyen

Az IBM már 2006 óta alkalmazza a számítógépes játékokat az orientációban. A Second Life és a PlaneShift háromdimenziós internetes szerepjátékok során a résztvevők tetszés szerinti alakot ölthetnek (úgynevezett avatár) és ebben a formában gyakorolhatják a valódi életben előforduló feladataikat, a csoportos szoftverfejlesztéstől az ügyfelek esetleges kifogásainak a kezeléséig.

A virtuális térben lehetőség van a földrajzilag egymástól távollévő munkatársak találkozására, amit például ilyen módon megbeszélések szervezésére használnak fel.

Az első lépés: a virtuális siker

Az Arrow Electronics - egy a Fortune Magazin 500 legnagyobb vállalatának listáján szereplő elektronikai alkatrészeket gyártó amerikai vállalat - régebben öt napos orientációs tréninggel vezette be az új dolgozóit. Bár az évek során sikerült egy eléggé hatékony programot kidolgozni, de ez nem csak drága volt, hanem nagyon sok szervezést is igényelt, sok volt a hibalehetőség. Mostanra elkészültek ugyanennek az anyagnak az interaktív játék változatával.
A "Siker Kultúrája" elnevezésű interaktív játékcsomag moduláris felépítésű, egymásra épülő elemekkel. A "játékosok" minden modul után tesztet töltenek ki, amely azonnali visszajelzést ad a válaszok helyességéről.

Az orientációs szoftverek fejlesztői szerint a hangsúlynak az átadandó üzeneten kell lennie; a csillogó, színes 3D animációk tartalom nélkül az ellentétes hatást érhetik el. Más szóval egyszerű kinézetű játékok is lehetnek hatékonyak, nem szükséges milliókat költeni a design fejlesztésére.

Fotó: profimedia.hu