A telefonos interjút sokan nem tartják fontosnak, ám valójában nagyon is az: a beszélgetés alapján dönti el a HR-es, hogy behívja-e a pályázót egy személyes találkozóra, vagy megbeszél-e vele egy újabb telefonos interjút. Ha rosszul szerepelünk, akkor komoly esélyünk van arra, hogy nem jutunk tovább a kiválasztási folyamat következő körébe.

Hogy vegyük fel a telefont? Hibázhatunk? Mit mondjunk, ha épp rosszkor telefonálnak? Harsányi Szilvia, a Manpower Magyarország operatív vezetője többek között ezekre a kérdésekre is választ ad.

1. Nem baj, ha épp nem tudunk beszélni

Nem igaz, hogy egy álláskeresőnek állandóan "rendelkezésre kell állnia". Ha a HR-es éppen olyan tevékenység közben hívja, amikor nem tud beszélni, nyugodtan kérje meg a beszélgetőtársát, hogy x idő múlva hívja vissza - hogy nyugodtan és összeszedetten tudjon beszélni és válaszolni a kérdésekre. Akár meg is nevezheti, hogy éppen mit csinál, például pénztárnál fizet, vagy valamilyen ügyfélszolgálaton éppen őt szólítják stb.

2. Mutatkozzunk be, ha ismeretlen számról hívnak

Harsányi Szilvia azt javasolja, hogy minden esetben mutatkozzunk be, amikor felvesszük a telefont. Mindig magázódva beszéljünk az interjúztatóval, a tegezés csak akkor elfogadott, ha a kérdező fél ajánlja fel. A túlságosan lezser szóhasználat is rossz benyomást tehet az interjúztatóra.

3. Szakmailag is készüljünk fel

Első hívás esetén általában az interjúztató elmondja a munkakörhöz kapcsolódó legfontosabb ismérveket és ehhez kapcsolódóan olyan kérdések hangoznak el, mint például nyelvtudás, a munkavégzés helye elfogadható-e a jelölt számára, egyáltalán érdekli-e az illetőt az adott álláslehetőség. Az első beszélgetést követően vagy személyes, vagy telefonos interjúra kérik a jelöltet, de minden esetben előre egyeztetett időpontban. Inkább már ezeken az interjúkon beszélnek a szakmai tapasztalatokról a felek.

A pályázó minden interjú előtt nézze meg az adott cég honlapját, érdemes beleolvasni a cég történetébe és nagyon hasznos - amennyiben van ilyen lehetőség - a sajtós megjelenéseket megnézni a vállalatra vonatkozóan. Általában rendelkezésre áll valamilyen leírás a pozícióról is, ám ez sok esetben nagyon általános, ezért érdemes kérdésekkel készülni a pontosítás érdekében.

A megpályázott pozíció milyensége is befolyásolja a telefonos interjú tartalmát, melyet azonban előre szoktak jelezni a jelölteknek az interjúra történő felkészülés kapcsán.

4. Tartsuk észben, hová jelentkeztünk

A szakember azt tanácsolja: a saját önéletrajzát ismerje az álláskereső, ha ugyanis maga sem tudja mit írt le, komolytalanná válik, és megkérdőjelezi az igazságtartalmát a leírtaknak.

Ha az álláskereső összekeveri a munkáltatókat, az nem segíti őt a kedvező elbírálásban, mert azt mutatja, hogy nem összeszedett, nem figyel oda a saját álláskeresési folyamatára. Harsányi Szilvia azt javasolja, hogy például írják le egy füzetbe az álláskeresők, hogy mikor hova jelentkeztek, az egyes állások kapcsán kivel beszéltek. Ugyanis 1-2 hét elteltével már nem fognak rá emlékezni. Vegyék komolyan az álláskeresést, azt is mondhatnám, hogy az álláskeresés maga is munka, és az álláskereső jól felfogott érdeke, hogy odafigyeljen rá - tette hozzá.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Hatalmas hiba, ha a jelentkező az előre egyeztetett időpontban nem érhető el. Elgondolkodhat azon is a HR, hogy valóban olyan emberre van-e szüksége a cégének, aki nem a saját számát adja meg, hanem például az anyukájáét vagy feleségéét.

5. Teremtsünk nyugodt körülményeket

Gyakran előfordul, hogy nem oldják meg az álláskeresők a nyugodt, csendes hátteret a beszélgetéshez, közben felvesznek más telefonokat.

Ha Skype-on keresztül folyik interjú, akkor előtte mindenképpen érdemes előtte kipróbálni (főleg ha valaki nem vagy csak nagyon ritkán használja), hogy ne az interjú előtt/során szembesüljön esetleges technikai problémákkal.

Készítette: Durbák Ildikó

Címkék: állásinterjú, álláskeresés, telefonos interjú