Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Minden munkahelyen vannak olyan íratlan szabályok, amelyeket mindenki betart és az elmulasztásuk vagy az ismeretük hiánya konfliktusokhoz vezethet. Az illemszabályok azért alakultak ki, hogy ha sokan és sokat vagyunk egy légtérben, akkor is gördülékenyen együtt tudjunk működni, így nem csak a társadalom egészére, hanem kisebb csoportokra, így a munkahelyre és a munkatársi viszonyra is érvényesek. Persze az alapszabályokon kívül minden munkahelyen vannak sajátos szokások, de ezeket jobb esetben a belépés első napjaiban világossá teszik, hogy elkerüljük a kellemetlen helyzeteket. De melyek azok a viselkedési normák, amelyeket bármiféle felvilágosítás nélkül is illik ismernünk? Gyakorlati példákat hoztunk a leggyakrabban felmerülő dilemmákra.

Tegeződés egy új munkahelyen

Felvettek egy új munkahelyre és éppen az első napunkra igyekszünk. Ilyenkor megfordulhat a fejünkben, hogy belépve hogyan fogunk köszönni a főnökünknek és a munkatársainknak. Az első találkozás sokat nyom a latban és teljesen tönkre is teheti a megítélésünket, ha nem megfelelően kommunikálunk, de szerencsére az illemszabályok pont azért jöttek létre, hogy ebben segítsenek nekünk. A főnökünkkel jobb esetben már találkoztunk az állásinterjú valamely szakaszában, így sokat segít, ha vele már letisztázódott, hogy tegeződünk vagy magázódunk. A protokolláris rangsorolási szabály szerint a rangot, a nemet, a kort és az ezek közti viszonyokat kell mérlegelnünk: tegeződést a magasabb rangú ajánlhat fel az alacsonyabb rangúnak, a nő a férfinak, az idősebb a fiatalabbnak és a főnök a beosztottnak. Tehát ha a főnökünk már felajánlotta a tegeződést a korábbi találkozások alkalmával, nyugodtan köszönhetünk az első napon is tegező formában. Ha még nem találkoztunk vele, elsőként magázzuk és várjuk meg, hogy felajánlja-e!

A bemutatkozás

A belépésünk után mindenképpen mutatkozzunk be az új kollégáinknak, hiszen bemutatkozni minden olyan környezetben kötelező, ahol a további kapcsolattartás garantált! A kézfogás során is a fentebb részletezett rangsort kell figyelembe vennünk, tehát minden esetben a nő nyújtsa a kezét a férfinak, az idősebb a fiatalabbnak, a főnök a beosztottnak, illetve a magasabb rangú az alacsonyabb rangúnak – velünk azonos beosztásban lévőknél pedig a kort és a nemet kell figyelembe venni. A nevünket mindig tisztán és érthetően mondjuk el és mi is hallgassuk végig a másikat! Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor egyszerre mondjuk a nevünket és valójában egyikünk sem érti, amit a másik mond. A köszönésnél arra is figyeljünk, hogy a kollégánk tegeződik vagy magázódik velünk és eszerint válaszoljunk! De mit tehetünk olyan helyzetben, ha keverednek ezek a rangok, például egy nő beosztott találkozik a lift előtt a férfi főnökével és nem tudja, ki szállhat be először? Ilyen esetben a beosztás többet nyom a latban, hiszen egy munkahelyen nem a nemi jellegek a legfontosabbak, így a magasabb rangú főnök dönthet úgy, hogy beszáll a liftbe vagy lemond erről az előnyéről és felajánlja az elsőbbséget a női beosztottnak. Ha azonos beosztásúak kerülnek hasonló szituációba, akkor viszont egyértelműen a kor és a nem lesz a döntő.

Az első e-mailek

Az első napon valószínűleg kapunk egy új céges e-mail címet és bedobnak a mélyvízbe – most akkor pontosan hogyan kellene írásban megszólítanunk a munkatársainkat? Hogyan írjunk alá? Hogyan beszéljünk a partnerekkel? Számtalan kérdés merülhet fel az írott kommunikációval kapcsolatban is, de addig, amíg nem kapunk ezzel kapcsolatban további útmutatást, kövessük a levelezés alapszabályait! Például olyan formában köszöntsük a munkatársainkat, ahogy élőben tettük, vagy akivel még nem találkoztunk, annál használjuk a „Kedves” megszólítást! Elköszönésnél egy „Üdv” vagy egy „Köszönöm” bőven elég a nevünk fölé, nem szükséges kiírnunk a beosztásunkat és a cégnevet, ezt csak akkor tegyük meg, ha külsős partnerekkel levelezünk! Később pedig úgyis látni fogjuk, hogy a többiek hogy írnak nekünk és könnyen áttérhetünk a cégnél megszokott kommunikációs stílusra.

További tippjeinket a témában itt és itt olvashatjuk.

Készítette: Kövecses Evelin

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala