Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Ha a vágyott pozícióra szabott, alkalmasságunkat tökéletesen tükröző Énmárka az állásinterjún önéletrajzunk alapján személyes beszélgetésre hívnak minket, a kiválasztás egy fontos lépcsőjét már biztosan megugrottuk. Ahhoz azonban, hogy a következő lépést is sikeresen tegyük leendő munkánk felé, ajánlott alaposan felkészülnünk az állásinterjúra: önmagunkból, azaz hogy mit szeretnénk közvetíteni a bemutatkozás során, és a munkaadóból is. Hadas-Hajdu Helga, a Job Evolution Nonprofit Kft. szakmai vezetője ad ehhez segítséget.

Hagyjunk nyomot

Véleményem szerint akkor sikerül jól egy állásinterjúnk, ha azzal az érzéssel lépünk ki az ajtón, hogy hagytunk magunk után valamit, amiből emlékeznek ránk. Ez az énmárka lényege: hogyan tudjuk képviselni, hogy mit érzünk, mit gondolunk, és mit teszünk. Kellő önismeretre van szükség ahhoz, hogy tisztában legyünk karrierünk korábbi állomásain elért eredményeinkkel, a minket motiváló pozitív élményekkel, illetve azokkal a kompetenciákkal, amelyek mentén szakmaiságunk alátámasztható, és amelyek alapján kitűnünk a többi jelölt közül – természetesen konkrét példákkal igazolva ezeket” – kezd bele a témába a karrier-coach.

A személyes bemutatkozáskor kerüljük a klisés, általános megfogalmazást és az öntömjénező mondatokat is, mert ezek sokat árthatnak hitelességünknek. „Az állásinterjúra felkészülni, magabiztosságot szerezni leginkább állásinterjúkkal lehet. Annak, aki hosszú ideig nem keresett állást, hasznos lehet szakemberrel, próbainterjúkkal gyakorolni ezt az új helyzetet, viszont mindezt tudni kell átültetni a valóságba is! Ajánlott bevállalni néhány „gyakorlóinterjút”, amikor ugyan érdekes számunkra az adott cég, de nem álmaink állásáról van szó, így tét nélkül, élesben is gyűjthetünk tapasztalatot” – tanácsolja a szakember.

Gazdálkodjunk jól az információkkal

Akár gyakorlott álláskeresők vagyunk, akár újak a munkaerőpiacon, érdemes komolyan vennünk a felkészülést a személyes beszélgetésre. Nézzünk utána az interneten elérhető leggyakoribb interjúkérdéseknek és szemezgessünk a gondolatindító válaszok közül. „Rendkívül sok hasznos információ érhető el a témában, az viszont már rajtunk, vagyis az énmárkánkon múlik, hogyan szelektáljuk ezeket. Ne vesszünk el a különböző vélemények között, arra támaszkodjunk, amit teljes hitelességgel tudunk képviselni” – figyelmeztet Helga.

Hasonlóan segítségünkre lehet, ha kitöltünk néhány olyan tesztet, amely az interjún is előkerülhet. A szakember szerint ugyanis gyakori, hogy ilyen módon mérik fel jellemző személyiségjegyeinket, stressztűrő-képességünket, nyelvtudásunkat. A munkakörtől függően akár próbafeladatokat is kaphatunk, amit időre kell teljesítenünk. Ilyen lehet például egy szöveg idegen nyelvű fordítása, táblázatkezelés, vagy komplexebb megoldást kívánó problémafelvetés. „Tapasztalatból tudom, hogy a kezdeti idegesség, görcsösség némi rutinnal leküzdhető. Minél természetesebb egy pályázó, annál meggyőzőbb az interjúztatók számára. Figyeljünk a kérdező reakcióira, mert egy-egy elhibázott válaszunkból is sokat tanulhatunk.

Énmárka az állásinterjún

Ismerjük a munkaadót?

Nem elég csak az álláshirdetést és a cég weboldalát átfutnunk az állásinterjú előtt, ennél komplexebben kell ismernünk lehetséges munkaadónkat. „Ma már sokkal nagyobb tudatosságra van szükség a sikerhez. Tudnunk kell megfogalmazni, az adott cég hogyan illeszkedik be a karrier utunkba, a meghirdetett pozíció miért keltette fel az érdeklődésünket, mit tudunk a vállalat piaci eredményeiről, stratégiájáról, milyen összefüggéseket veszünk észre a saját szakterületünkön, és ezek fényében kell a legtöbbet elárulnunk önmagunkról, szakmaiságunkról” – fejti ki az álláskeresési tanácsadó.  

A legtöbb esetben előre megkapjuk, kivel fogunk interjúzni. Ha utánanézünk az illetőnek, további lépéselőnyhöz juthatunk. „Az eredményességünk nagyban múlik azon, hogy képesek vagyunk-e a kérdező fejével gondolkodni, és azt átadni magunkból, amire ő valójában kíváncsi. Ezért jó, ha minél több információt gyűjtünk az interjúztatóról, és ezek tükrében mutatkozunk be. Ma a szakmai hitelesség, a stabilitás és a tudatosság a legfontosabb értékek a munkaadók számára, ezért ezekre helyezzük a legnagyobb hangsúlyt” – javasolja Helga.

Legyenek kérdéseink

A személyes bemutatkozásra nemcsak válaszokkal ajánlott készülnünk, hanem valódi, releváns kérdésekkel is, amelyek olykor többet mondanak szaktudásunkról, látásmódunkról, mint karrierünk korábbi hangzatos állomásai. „Jogos kérdés lehet például, hogy miért ürült meg az adott pozíció, amiből arra következethetünk, hogy mennyire stabil munkahelyről van szó. Érdeklődhetünk a csapat milyenségéről, a munka ritmusáról, a munkakörülményekről is, de szakmai irányba is bátran elmehetünk: ha HR területre jelentkezünk, fontos lehet számunkra a fluktuáció mértéke a cégnél. Vagy ha online marketingesnek jelentkezünk, és a vállalat kommunikációs stratégiájában hiányosságokat fedezünk fel, nyugodtan kérdezzünk rá ezekre. Arra azonban figyeljünk, hogy ne lépjünk át az interjúztató szerepébe, négy-öt kérdésnél ne tegyünk fel többet” – osztja meg a szakértő.

A titok tehát a körültekintő felkészülésben rejlik, amivel jelentősen lerövidíthetjük az álláskeresésre fordítandó időt. Ahogy azzal is sokat tehetünk, ha naprakészek vagyunk: itt nézhetünk szét a legfrissebb lehetőségek között, ide kattintva pedig a jól fizető munkákat találjuk. Amennyiben más szempontok szerint keresnénk, használjuk személyre szabott beállításainkat. Ha kérünk hírlevelet és Facebook értesítést, akkor biztosan nem maradunk le a számunkra legmegfelelőbb munkáról!

 

Készítette: Istók Nikoletta

A Profession.hu Facebook oldala

A Profession.hu Instagram oldala

Címkék: álláskeresés, munka, karrier, állásinterjú, felkészülés