Míg a korábbi években sok középiskolás cserediákként inkább a kalandot kereste, és az egzotikus célországokat részesítette előnyben, a fiatalok mára egyértelműen tudatosabbá váltak. Olyan fejlett gazdaságú - főként angol és német nyelvű - célországokat választanak, amelyek nyelvén később felsőfokú tanulmányokat is folytathatnak, illetve jó eséllyel találnak állást ezen országok munkaerőpiacán - áll az AFS Magyarország Nemzetközi Csereprogram Alapítvány közleményében.

Egyre tudatosabbak a magyar diákok

A 2013-2014-es tanévben a világ 27 országában tanulnak magyar középiskolások és egyetemisták az AFS szervezésében. Míg korábban olyan országok is keresettek voltak, mint például Dominika vagy Costa Rica, az idei évben az USA és Németország a legnépszerűbb. Az Egyesült Államokat például az idén 54 százalékkal több AFS-es diák választotta, mint tavaly.

"A magyar diákok manapság jóval tudatosabban és sokkal több információt összegyűjtve készülnek fel a kint tartózkodásra. Ebben nagymértékben segítik őket azok, az utóbbi években megsokasodott internetes oldalak és blogok, amelyeken a magyarok külföldi beilleszkedési tapasztalataikról, tanulási és munkavállalási élményeikről adnak számot" - mondta Bangáné Jarecsni Rita, az AFS magyarországi vezetője.

Jól mutat az önéletrajzban

A pályakezdőknél hatványozottan számít az, hogy mi kerül az önéletrajzba. Egy külföldön töltött félén/tanév vagy szakmai gyakorlat ellensúlyozhatja a munkatapasztalat hiányát, "jó pontot" jelent. Az is kiderül ebből a leendő munkaadó számára, hogy a fiatal idegennyelv-ismerete nem csak lexikális, hanem képes használni is a nyelvet. A külföldi tapasztalattal azt is bizonyítja valaki, hogy önálló, felnőtt személyiség.

Az Erasmus program keretében jutott ki külföldre Szabó Dániel, aki Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi gazdálkodás szakára járt. Mint a Tempus Közalapítványnak adott interjújában elmondta: sok elutasítást kapott, mire sikerült bekerülnie az ENSZ Nemzetközi Atomenergia Ügynökségéhez. 

"Nagyon jó indítása volt ez a karrieremnek, olyan tapasztalat, amit később büszkén írtam be az önéletrajzomba, és a munkaadók érdeklődését is felkeltette. Tulajdonképpen az Erasmus szakmai gyakorlat csinált kedvet a további külföldi tapasztalatszerzéshez: egy év múlva már Párizsban voltam Erasmus tanulmányi ösztöndíjjal, azután pedig Washington D.C-be is eljutottam egy másik programnak köszönhetően" - mondta Szabó Dániel.

A fiatalember szerint a közgazdászok álláskeresésénél nagyon nagy előny a külföldi tapasztalat. "A legtöbb évfolyamtársam olyan cégekhez megy dolgozni, amelyeknek van valamilyen külföldi kötődésük. Ráadásul a nagyobb cégeknél a felsővezetők gyakran külföldiek, számukra pedig egyértelműen érték, ha világlátott pályázóval találkoznak" - tette hozzá.

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az Erasmus program keretében európai vállalatokhoz, képzőközpontokba, kutatóintézetekbe vagy nonprofit szervezetekhez lehet jelentkezni 3-12 hónapos szakmai gyakorlatra, amelynek teljesítését a hazai intézmény beszámítja a tanulmányokba. A program hazai koordinálását a Tempus Közalapítvány végzi, amelynek honlapján folyamatosan frissülő lista áll a gyakornoki helyet keresők rendelkezésére.

Hazavárják a fiatalokat

A külföldön tanuló magyar fiatalok jóval nagyobb arányban térnek haza, mint más európai ország fiataljai - hangzott el a Magyar Ifjúság 2020 című kiadvány bemutatóján. Mint arról a Profession.hu is beszámolt: a kormány mindent megtesz azért, hogy a magyar fiatalokat hazacsábítsa.

Simicskó István ifjúságért felelős államtitkár a kötet bemutatóján elmondta: szeretnék elérni, hogy a magyar fiatalok olyan stabil értékrenddel menjenek külföldre, hogy aztán az ott megszerzett tudást, tapasztalatot hazahozzák, és Magyarországon építsék a jövőjüket.

Azt szeretné a kormány, ha mindenki a szülőföldjén tudna boldogulni, aki pedig elment külföldre tapasztalatot szerezni vagy tanulni, az hazajönne, Magyarországért is dolgozna - mondta korábban, a Gyere Haza Karrier Pont indulásakor Téglásy Kristóf, az Emberi Erőforrások Minisztériuma ifjúságügyi főosztályvezetője.

Összeállította: Durbák Ildikó

Címkék: képzés, felsőoktatás, szakmai gyakorlat, pályakezdő, fiatal