Mindegy, mennyi ideje vagyunk már a szakmában és hány év tapasztalata áll mögöttünk, az első nap az új munkahelyen olyan, mint az első nap az iskolában. A munkavállalók többsége ilyenkor fokozottan stresszel. Az új környezetben nincsenek barátaik, félnek attól, hogy hibát követnek el, és általánosságban véve nincsenek tisztában a szabályokkal.

A marieclaire.co.uk összeállította a 6 alaphibát és a túlélési szabályokat az első napokra. Ha ezek közül egyet sem követünk el az első héten, már nyert ügyünk van!

1. Nem mutatkozunk be mindenkinek

Minden bizonnyal le leszünk terhelve, hiszen minden kolléga új, de ne kövessük el azt a hibát, hogy félelemtől vezérelve nem keressük a bemutatkozási lehetőséget. Nincs annál kellemetlenebb, mint amikor letelik az első hét, de sokan még mindig nem ismernek, mert az idő nagy részét a számítógép monitorjához ragadva töltöttük.

Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy a lehető legjobb benyomást keltsük. Mutassunk érdeklődést minden kolléga iránt, tegyünk fel kérdéseket és kérjük meg őket, hogy mutassanak be tágabb környezetükben. Fektessünk hangsúlyt erre a korai ismerkedési szakaszra, ugyanis minél kedvesebbek vagyunk, annál türelmesebbek és elnézőbbek lesznek majd velünk a kollégák, amikor az első időszakban esetleg többször hibázunk. 

6 hiba, amit mindenki elkövet az első munkanapon

2. Úgy teszünk, mintha mindent tudnánk

Jó, ha azzal a tudattal megyünk az első munkahelyünkre, hogy rengeteg mindent kell még megtanulnunk, és ez kényelmetlenségekkel fog járni. Ezt azért fontos tudatosítani, mert hatalmas lesz a kísértés, hogy egyszerűen "igent" mondjunk, amikor bizonyos dolgok ismeretére rákérdeznek. Legyük reálisak a saját magunk felé állított követelményekkel, különben nemcsak a saját, de a munkatársaink életét is megnehezítjük. 

Jó példa erre az annak a titkárnőnek az esete, akitől az első munkanapon megkérdezte a főnöke, hogy tisztában van-e a szakmában használt zsargonnal. Az illető a negatív megítéléstől tartva rábólintott, ami akkor jó ötletnek tűnt, de kemény időszaknak nézett elébe és saját bevallása szerint még 5 év eltelte után is küzd a szakzsargon megértésével.

3. Nem teszünk fel kérdéseket

A munkavállalók többsége elköveti ezt a hibát, amelynek a hátterében az áll, hogy az új dolgozók folyamatos kérdésfeltevéssel nem akarják kizökkenteni és magukra haragítani közvetlen munkatársaikat. Ha azonban nem kérdezünk, a munkánk során elkövetett hibalehetőségek száma megnő és végső soron mi járunk rosszul.

Írjuk össze a legfontosabb kérdéseket és beszéljünk meg egy találkozót feletteseinkkel, amikor egyesével kielemezzük a problémás pontokat. Ezzel a taktikával elkerülhetjük, hogy folyamatosan apró kérdésekkel kelljen előállni, ráadásul összeszedettnek és jól szervezettnek fogunk mutatkozni. 

4. Az előző munkánkról beszélünk

Gyakori hiba, hogy hitelesnek és szakmailag felkészültnek szeretnénk mutatni magunkat, ezért időről időre a régi munkahelyen elért eredményeinkkel példálózunk. Ez veszélyes taktika, amely visszájára fordulhat, kollégáink ugyanis arrogánsnak tarthatnak vagy egyszerűen csak untatják őket a történeteink. Csak és kizárólag akkor beszéljünk az előző munkahelyünkről, ha rákérdeznek.

5. Túl sokat ígérünk

Új munkatársként természetes, hogy szeretnénk lenyűgözni mindenkit, de ilyen helyzetben fennáll a veszély, hogy alábecsüljük azt az idő és energiaráfordítást, amely ahhoz kell, hogy felvegyük a ritmust. Amikor leülünk főnökünkkel és az elvégzendő feladatokról és célkitűzésekről beszélünk, legyünk realisták. Semmiképpen ne vállaljuk túl magunkat, kalkuláljunk a kezdeti nehézségekkel! Ha a vártnál mégis jobban teljesítünk, az nemcsak az önbizalmunkat növeli, de a megítélésünket is javítani fogja. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

6. Nem megfelelően öltözködünk

Hacsak nem a divatszakmában helyezkedtünk el, főnökünket az elvégzett munkánk sokkal jobban fogja érdekelni, mint a ruhatárunk, ugyanakkor természetes, hogy megjelenésünkkel is szeretnénk beilleszkedni a vállalati kultúrába. Ha öltönyben és nyakkendőben jelenünk meg, amikor a kollégák farmert viselnek, tapasztalatlannak fogunk tűnni még akkor is, ha szakmailag felkészültek vagyunk.

A legjobb módszer, ha már az állásinterjún nyitva tartjuk a szemünket. Figyeljük meg, mit visel az interjúztató, illetve ha körbevezettek az irodában, mit viseltek az ott dolgozók. Győződjünk meg róla, hogy nem egy pénteki nap alapján szereztük benyomásainkat, a hét utolsó munkanapján ugyanis bizonyos vállalatoknál engedélyezett a lazább öltözködés.

Címkék: karrier, munkanap, főnök, állás, kollégák 

Szemlézte: Fogas Krisztina