A nyitott irodák ideje lejárt?
Néhány évvel ezelőtt kezdődött el a nyitott irodák trendje, manapság azonban egyre több cég ismeri fel, hogy a munkavégzés nem ebben a formában a leghatékonyabb.
Önnek ajánljuk!
Az open office felállás, vagyis amikor elszeparált irodák helyett minden munkavállaló egy légterben kap helyet, nemcsak azért veszélyes, mert nagy a zaj, gyakoribbak a megbetegedések, de ez a munkakörnyezet az agyunkra sincs jó hatással. A privát szféra hiánya, a folyamatos megszakítások a munkában ugyanis negatívan befolyásolják a produktivitást, zaklatottá, motiválatlanná teszik az érintett dolgozókat.
Jobb együttműködés?
Az utóbbi években számos vállalat részesítette előnyben a nyitott irodák rendszerét – az Egyesült Államokban például az irodák hetven százaléka ilyen kialakítású -, és kevés kivételtől eltekintve nem is váltottak vissza a tradícionális, ajtókkal rendelkező irodákra. Hazánkban is egyre jellemzőbb ez az irodaforma, különösen a több száz vagy ezer főt foglalkoztató multinacionális cégek esetében.
Az open office berendezkedés mellett elsősorban a költséghatékonyság szól, valamint az az érv, hogy segíti a kollaborációt. Azonban ha belegondolunk, nem valószínű, hogy egy brilliáns ötlet akkor jut az eszünkbe, amikor az iroda másik végében ülő kollégánkkal csacsogunk. Sokkal inkább életszerű, hogy nagyszerű gondolatok helyett a munkatársak karácsonyi ajándékötletei, vagy otthoni problémáik kerülnek terítékre. „Az emberek többet beszélnek, de nem a munkával kapcsolatos dolgokról” – hangsúlyozza Sally Augustin, környezet- és dizájn pszichológus.
Romló teljesítmény
A kutatások kimutatták, hogy az egy légterű irodákban a munkavállalók tizenöt százalékkal rosszabb teljesítménnyel dolgoznak és folyamatosak a koncentrációs problémák. A legtöbb dolgozó számára a zaj a legzavaróbb. És mint kiderült, nem vagyunk képesek a multitaskingra, vagyis a figyelemelterelő hatásokra akár húsz percre is kieshetünk a koncentrált munkavégzésből. Bár nem valószínű, hogy az open office kialakítás egyhamar megszűnik, de egyre több cég fedezi fel ismét a négy fallal és zárható ajtóval rendelkező privát munkatér fontosságát: a hatékony munkavégzéshez szükséges fókuszálás ugyanis ilyen környezetben valósulhat meg leginkább.
Bizonyos nyitott irodák a memóriánk működésére is negatív hatással vannak! Ezek közül az ún. „hotdesking” irodák a legrosszabbak, ahol a munkavállalóknak nincs fix ülőhelye: mindenki oda ül le munkaeszközével, ahol éppen szabad helyet talál. „Több információt vagyunk képesek feldolgozni, ha mindig ugyanazon a helyen ülünk. Talán nem tűnik fel a munkanapjaink során, de néha elveszítünk bizonyos gondolatokat, legyen szó egy ötletről, amit meg akartunk osztani valakivel, vagy egy apró színmódosításról egy brossúrán. A megszokott helyen való munkavégzés segít ezeknek a gondolatoknak a felidézésében” – állítja a pszichológus.
Út a megoldáshoz
Egyértelmű tehát, hogy a nyitott irodák nem hatékonyak, mert bár nyüzsgő helyen is lehet dolgozni, de egyáltalán nem olyan hatásfokkal, és a lelki kimerültség, kiégés is könnyebben előfordulhat ilyen körülmények között. Éppen ezért sok vállalat kísérlezetik már úgynevezett „csendes szobákkal” és zárt terekkel, ahol a dolgozók nyugodtan ötletelhetnek, kizárva a zavaró tényezőket. Ezek lehetnek négy fallal határolt tárgyalók, de akár a közös konyhában is elkülöníthető egy nyugodt sarok, helyet adva egy kötetlenebb beszélgetésnek.
Ez a kialakítás eredményesen támogatja a munkatársak együttműködését, amely akár egymástól függelten irodák esetén is megoldható: szükséges hozzá, hogy a kollégák ismerjék egymást, megfelelő legyen köztük a kommunikáció, és felépüljenek a szükséges munkakapcsolatok. Ebben például közös ebédek, néhány szabadidős program, de akár szervezett megbeszélések is sokat segíthetnek.
Ha állást keresünk, érdemes utánajárnunk a munkakörülményeknek is, és felmérnünk, milyen környezetben tudunk hosszútávon, hatékonyan dolgozni. Tartsuk szemünket a legfrissebb álláslehetőségeken, vagy keressünk személyre szabott beállítasink alapján. Frissítsük önéletrajzunkat, és töltsük fel ide, hogy leendő munkáltatónk megtalálhasson bennünket. Legyünk naprakészek, kérjünk hírlevelet és Facebook értesítést is!
Készítette: Istók Nikoletta
A Profession.hu Facebook oldala
A Profession.hu Instagram oldala
Címkék: álláskeresés, munka, karrier, munkahely, hatékonyság