Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

Az alábbiakban a MŰISZ Iskolaszövetkezet munkatársaival olyan jó tanácsokat írtunk össze, amik alkalmazásával biztosan sikerrel vehetjük a gyakornoki munkánk során felmerülő akadályokat.

Építsük a kapcsolatainkat

Igyekezzünk még az első héten mindenkinek bemutatkozni a csapatunkban, részlegünkön. Figyeljünk érdeklődően, kérdezzük meg tőlük, mivel foglalkoznak pontosan, milyen feladatokból áll a napi munkájuk, hiszen bármikor rátalálhatunk egy-egy olyan feladatkörre, ami minket is érdekel. Ilyen esetben kérjünk négyszemközti találkozót az adott munkatárssal, hogy még többet megtudjunk a munkájáról, és építsünk szakmai kapcsolatainkat.

Lehet, hogy nem hosszútávra tervezünk az adott cégnél, de a későbbi referenciára mindenképp szükségünk lesz. Minél jobb munkát végzünk, minél többen ismernek minket, a munkánkat, a személyiségünket, annál nyitottabbak lesznek arra, hogy távozásunkkor (részletes, pozitív) ajánlást írjanak.

Már kezdéskor tűzzünk ki célokat

Mindig jó ötlet a szakmai gyakorlatunk vagy gyakornoki munkánk kezdetén találkozni a közvetlen felettesünkkel, hogy megtudjuk, milyen elvárásai vannak velünk szemben. Fontos azt is elmondani, mik a mi elvárásaink a pozícióval kapcsolatban, mi az, amit szeretnénk elérni, megtanulni, elsajátítani a következő időszakban és hogyan tudnak ebben ők, a vezetőség és a csapat segíteni. Ha a vezetőnk nem kezdeményezi a beszélgetést, akkor forduljunk hozzá mi, és kérjünk egy beszélgetésnyi időt tőle. Egyeztessünk arról, mik azok, amiket minden nap, minden héten elvár tőlünk, és kérjünk folyamatos visszajelzést a munkánkról, hogy tudjuk, jó úton haladunk a céljaink eléréséhez.

Nézzünk, kérdezzünk és tanuljunk

Fontos, hogy amikor egy új helyre érkezünk, legyünk tisztában a szervezet kultúrájával, szabályaival. Ha erről a belépéskor nem kapjunk tájékoztatást, figyeljünk a körülöttünk dolgozókra. Mik a csapat, részleg rutinjai? Hogyan dolgoznak az egyes munkavállalók? Ha van rá lehetőség, kérjük meg néhány munkatársunkat, hadd kövessük őket végig egy munkafolyamatban, hogy lássuk, mik a legfontosabb tényezők, amire oda kell figyelni egy-egy munka kapcsán. Ne féljünk kérdezni sem! Akár a céges kultúrával, akár a mindennapos munkavégzéssel, feladatokkal kapcsolatban merjünk odamenni a nálunk tapasztaltabb szakemberekhez, és kérjünk útmutatást, segítséget.

Mutassuk meg szakmaiságunkat

Ügyeljünk arra, mit mutatunk magunkból munkatársainknak és felettesünknek. Legyünk tisztában azzal, mi a megfelelő öltözék a munkahelyünkön. Mi a megfelelő etikett, ha a cég ügyfeleivel kommunikálunk? Ha aggályaink vannak, vagy olyan probléma merül fel, amiben nem vagyunk biztosak, hogyan kezeljük, ki a legalkalmasabb személy, akit felkereshetünk? Természetesen ne felejtsük el az udvariasság alapelveit sem – legyünk pontosak, köszönjük meg, ha valaki segített nekünk, kövessük nyomon a feladatainkat és vigyük végig a ránk bízott folyamatokat.

Ne féljünk megosztani a véleményünket, ötleteinket egy-egy projekt kapcsán. Ha úgy érezzük, hogy meglátásaink előremozdíthatják a folyamatokat, mindenképp vessük fel ezeket a többieknek.

Hasznosan foglaljuk el magunkat munkaidőben

Ha kevés feladat hárult ránk és mindennel végeztünk, vagy épp másokra várunk és ezért nincs elvégzendő munkánk, szóljunk a felettesünknek. Ha ezek után még mindig küzdünk azzal, hogy kitöltsük a munkaidőnk nagy részét. kérdezzük meg a kollégákat, tudunk-e nekik segíteni valamiben, esetleg képezzük magunkat olyan szakmai anyagok tanulmányozásával, amik hasznosak lehetnek későbbi munkánk, feladataink során.

Vigyázzunk azonban a segítségfelajánlással. Lehet, hogy az adott napon épp kevesebb dolgunk akad, de ez nem jelenti azt, hogy minden nap másoknak kell segítenünk a feladataikkal. Ne hagyjuk, hogy kihasználják kedvességünket és tanulni akarásunkat. Húzzuk meg a határainkat, és ne féljünk nemet mondani, ha úgy érezzük, túlvállalnánk magunkat még egy feladattal.

Legyünk rendezettek

A megbeszélések alatt készítsünk jegyzeteket, listázzuk a feladatainkat és a hozzájuk kapcsolódó határidőket. Ügyeljünk arra, hogy a munkakörnyezetünk is rendezett legyen, semmi ne legyen senki útjában. Figyeljünk arra is, hogyan tárolják a különböző dokumentumokat a cégnél, valamint arra is, hogy az online térben milyen szabályok szerint kell a fájlokat menteni.

A rendezettséghez hozzátartozik, hogy képben legyünk a megbeszéléseink, találkozóink kezdetével is, tehát ne érkezzünk ezekre késve.

Kövessük nyomon feladatainkat

A feladataink listázása nem csak azért szükséges, hogy mindent észben tartsunk. Ha a vezetőnktől rendszeres visszajelzést kapunk, a felsorolt feladatok mentén könnyen át tudjuk beszélni, hogy akadtunk el, hol haladunk különösen jól. A feladatok listáját arra is használhatjuk, hogy az önéletrajzunkat frissítsük. Kérdezzük meg munkaadónkat arról, hogy az egyes projektek, feladatok összegzését, bemutatását használhatjuk-e a saját portfóliónk bővítésére. Mivel ezek az információk legtöbbször bizalmasak, mindig kérjünk jóváhagyást, mielőtt bárhol szerepeltetnénk őket.

Gondoljuk át tapasztalatainkat

Ahogy a cikk elejénk is említettük, ha nincsenek hivatalos visszajelzési körök a folyamatban, mindenképpen egyeztessünk vezetőnkkel, de akár olyan munkatársainkkal is, akik rálátnak a munkánkra, és hasznos információkkal szolgálhatnak a teljesítményünkkel kapcsolatban. Így könnyen megtudhatjuk, mit csináltunk jól, mi az, ami fejlődésre szorul, mi az, amit gyorsabban, egyszerűbben tudunk elvégezni legközelebb. Rendszeresen szánjunk időt arra, hogy átgondoljuk a szakmai gyakorlat vagy gyakornoki munka során megszerzett készségeinket, és frissítsük önéletrajzunkat az újonnan megszerzett tapasztalatainkkal és eredményeinkkel.

Amennyiben még csak most keresnénk szakmai gyakorlati helyet, vagy pályakezdő, gyakornoki munkát, mindenképpen regisztráljunk és töltsük fel önéletrajzunkat. Ha ezzel megvagyunk, már böngészhetünk is a több száz gyakornoki vagy szakmai gyakorlati lehetőségközött, hogy megtaláljunk a hozzánk legjobban passzolót.

Készítette: Varsányi Zsófi