Így tennék boldoggá a munkavállalókat
A dolgozói elkötelezettség számos dologtól függ, ha azonban megvalósul, az óriási pluszt jelent a vállalat számára.
A HRZone szakértője, Nik Penhale Smith szerint rengeteg vállalat számára célkitűzés, hogy magas munkavállalói elégedettséget érjenek el, hiszen az elkötelezett dolgozó jóval magasabb hozzáadott értéket nyújt a cég számára. Ezt az összefüggést a vezérigazgatók, a menedzserek, a részvényesek és a HR egyaránt felismeri és egyre nagyobb figyelmet szentelnek neki.
Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy ennek ellenére rengeteg teendő van még e téren, főleg Európában, ahol a munkavállalói elkötelezettség 23,9 százalékon áll a világátlag 25,3 százalékhoz képest.
A lap megvizsgálta, hogy a munkáltatói kérdőíveken mely állítások voltak azok, amelyeket a dolgozók leginkább az elkötelezettséggel és a vállalathoz való hűséggel kapcsolatban említettek:
- A menedzserem motivál a munkavégzés közben
- A csapatom hozzájárul a vállalat sikeréhez
- Úgy érzem, hogy illeszkedem a vállalati kultúrához
- Megbecsültnek érzem magam a cégnél
Nik Penhale Smith szerint a fentiek közül kettőre a HR közvetlenül is képes pozitív hatást gyakorolni.
1. A munkavállaló vállalatba való beilleszkedése
A kérdőívek alapján egyértelmű, hogy azok a dolgozók lesznek elégedettek és elkötelezettek, akik úgy érzik, hogy illeszkednek a céghez. Fontos, hogy a HR a toborzás során vizsgálja meg ezt is a jelölt készségein és tehetségén kívül. Csakúgy, ahogyan a képzettség és a szakmai rátermettség kapcsán nem férhet kétség a felvett munkavállaló megfelelőségéhez, arról is meg kell győződni, hogy az illető képes lesz-e beilleszkedni a vállalati kultúrába. A szakértő szerint alapigazság, hogy a készségek taníthatók, de a vállalati kultúrába való illeszkedés nem.
Ezen felül a HR másik feladata, hogy a felvett munkavállalókat a vállalatnál tartsa. Ilyen értelemben egyedi, közvetítői szerepe van a tulajdonosok, a vállalati célok és a dolgozók között. Feladata, hogy biztosítsa az egyensúlyt a tulajdonosok által felállított irányvonal és a vállalati kultúra között. Ha ez sikerül, akkor képes lesz megvédeni és képviselni azt a vállalati kultúrát, amellyel a munkavállalók azonosulni tudnak.
Amellett, hogy folyamatosan fenntartja a beilleszkedés érzését a dolgozók között, a HR abban is segíthet, hogy fokozza ezt az érzést az által, hogy megfelelően kommunikálja a vállalati értékeket a dolgozók számára. Amikor a munkavállalók tudják, hogy mi az, amiért a cég kiáll, és melyek azok az értékek, amelyek mellett a vállalat elkötelezte magát, rendszeresen meg tudják becsülni, hogy mennyire érzik magukat összhangban ezzel kapcsolatban.
2. Megbecsülés a cég részéről
A menedzserekkel együtt a HR-nek is lehet szerepe a legkiválóbb dolgozók elismerésében és jutalmazásában. A HR osztály többnyire kiveszi részét a dolgozói teljesítményértékelésből, például kérdőívek kidolgozásával, de ezen felül is elláthatja a menedzsereket teljesítménnyel kapcsolatos adatokkal, melyekből fény derülhet kimagasló eredményekre.
Erre építve kialakulhat egy olyan kultúra, melyben a dicséret és az elismerés központi elemként jelenik meg. Ez azért is fontos, mert a dolgozók ideális esetben nem csupán a főnököktől, de saját kollégáiktól is megbecsülést kellene, hogy kapjanak. Az által, hogy a munkavállalókat és a menedzsereket a HR egy megbecsülésen alapuló munkahelyi atmoszféra kialakítására ösztönzi, hozzájárulhat a pozitív munkakörnyezet kialakításához.
Önnek ajánljuk!
A lap által végzett kutatás arra is kiterjedt, hogy milyen gyakorlatot folytatnak azok a vállalatok, amelyeknél sikerült megvalósítani a magas dolgozói elégedettséget.
Íme az a 8 legjellemzőbb tulajdonság, amely a leginkább elkötelezett munkavállalókat foglalkoztató cégekre jellemző:
- Meggyőző vállalati irányvonal
- Inspiráló vezetők
- Az értelmetlen bürokrácia lebontása
- Kevesebb menedzsment
- A szakértők megbecsülése
- Társadalmi innováció
- Átláthatóság és információ-megosztás
- Modern kompenzációs rendszer
Címkék: HR, munkavállalói elégedettség, kérdőívek, toborzás, menedzsment
Szemlézte: Fogas Krisztina