A HRZone szakértője, Nik Penhale Smith szerint rengeteg vállalat számára célkitűzés, hogy magas munkavállalói elégedettséget érjenek el, hiszen az elkötelezett dolgozó jóval magasabb hozzáadott értéket nyújt a cég számára. Ezt az összefüggést a vezérigazgatók, a menedzserek, a részvényesek és a HR egyaránt felismeri és egyre nagyobb figyelmet szentelnek neki. 

Ugyanakkor felhívja a figyelmet, hogy ennek ellenére rengeteg teendő van még e téren, főleg Európában, ahol a munkavállalói elkötelezettség 23,9 százalékon áll a világátlag 25,3 százalékhoz képest. 

Így tennék boldoggá a munkavállalókatA lap megvizsgálta, hogy a munkáltatói kérdőíveken mely állítások voltak azok, amelyeket a dolgozók leginkább az elkötelezettséggel és a vállalathoz való hűséggel kapcsolatban említettek:

- A menedzserem motivál a munkavégzés közben

- A csapatom hozzájárul a vállalat sikeréhez 

- Úgy érzem, hogy illeszkedem a vállalati kultúrához

- Megbecsültnek érzem magam a cégnél

Nik Penhale Smith szerint a fentiek közül kettőre a HR közvetlenül is képes pozitív hatást gyakorolni.

Így tennék boldoggá a munkavállalókat

1. A munkavállaló vállalatba való beilleszkedése

A kérdőívek alapján egyértelmű, hogy azok a dolgozók lesznek elégedettek és elkötelezettek, akik úgy érzik, hogy illeszkednek a céghez. Fontos, hogy a HR a toborzás során vizsgálja meg ezt is a jelölt készségein és tehetségén kívül. Csakúgy, ahogyan a képzettség és a szakmai rátermettség kapcsán nem férhet kétség a felvett munkavállaló megfelelőségéhez, arról is meg kell győződni, hogy az illető képes lesz-e beilleszkedni a vállalati kultúrába. A szakértő szerint alapigazság, hogy a készségek taníthatók, de a vállalati kultúrába való illeszkedés nem. 

Ezen felül a HR másik feladata, hogy a felvett munkavállalókat a vállalatnál tartsa. Ilyen értelemben egyedi, közvetítői szerepe van a tulajdonosok, a vállalati célok és a dolgozók között. Feladata, hogy biztosítsa az egyensúlyt a tulajdonosok által felállított irányvonal és a vállalati kultúra között. Ha ez sikerül, akkor képes lesz megvédeni és képviselni azt a vállalati kultúrát, amellyel a munkavállalók azonosulni tudnak. 

Amellett, hogy folyamatosan fenntartja a beilleszkedés érzését a dolgozók között, a HR abban is segíthet, hogy fokozza ezt az érzést az által, hogy megfelelően kommunikálja a vállalati értékeket a dolgozók számára. Amikor a munkavállalók tudják, hogy mi az, amiért a cég kiáll, és melyek azok az értékek, amelyek mellett a vállalat elkötelezte magát, rendszeresen meg tudják becsülni, hogy mennyire érzik magukat összhangban ezzel kapcsolatban. 

2. Megbecsülés a cég részéről

A menedzserekkel együtt a HR-nek is lehet szerepe a legkiválóbb dolgozók elismerésében és jutalmazásában. A HR osztály többnyire kiveszi részét a dolgozói teljesítményértékelésből, például kérdőívek kidolgozásával, de ezen felül is elláthatja a menedzsereket teljesítménnyel kapcsolatos adatokkal, melyekből fény derülhet kimagasló eredményekre.

Erre építve kialakulhat egy olyan kultúra, melyben a dicséret és az elismerés központi elemként jelenik meg. Ez azért is fontos, mert a dolgozók ideális esetben nem csupán a főnököktől, de saját kollégáiktól is megbecsülést kellene, hogy kapjanak. Az által, hogy a munkavállalókat és a menedzsereket a HR egy megbecsülésen alapuló munkahelyi atmoszféra kialakítására ösztönzi, hozzájárulhat a pozitív munkakörnyezet kialakításához. 

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

A lap által végzett kutatás arra is kiterjedt, hogy milyen gyakorlatot folytatnak azok a vállalatok, amelyeknél sikerült megvalósítani a magas dolgozói elégedettséget.

Így tennék boldoggá a munkavállalókatÍme az a 8 legjellemzőbb tulajdonság, amely a leginkább elkötelezett munkavállalókat foglalkoztató cégekre jellemző:

- Meggyőző vállalati irányvonal

- Inspiráló vezetők

- Az értelmetlen bürokrácia lebontása

- Kevesebb menedzsment

- A szakértők megbecsülése 

- Társadalmi innováció

- Átláthatóság és információ-megosztás

- Modern kompenzációs rendszer

Címkék: HR, munkavállalói elégedettség, kérdőívek, toborzás, menedzsment

Szemlézte: Fogas Krisztina