"Nem fejeztem be a projektet!", "Nem tudom, hová tettem a dokumentumokat!", "Azt hiszem, véletlenül leöntöttem kávéval a számítógépedet!". Az ilyen és ehhez hasonló mondatok egyértelmű, hogy nem az előléptetés irányába hatnak, de a legsúlyosabban irritáló mondatok mégsem ezek, hanem azok, amelyeket segítő szándékkal mondunk a főnökünknek abban a hiszemben, hogy jót teszünk vele (és magunkkal).

Íme 10 mondat, amit jobb, ha kerülünk, ha nem akarunk kiesni a főnök kegyeiből!

1. "Komolyan gondolod, hogy ezt kellene tenni?"

A legnagyobb hiba, ha olyan dolgot akarunk tanítani a főnökünknek, amelyet valószínűleg a munkába állásának első napjától kezdve tud.

2. "Ha ez nem teljesül, felmondok!"

A felmondással való fenyegetés azt az üzenetet küldi felettesünknek, hogy csak idő kérdése, hogy távozzunk a cégtől, függetlenül attól, hogy az általunk szabott feltételek teljesülnek-e. Ne tartsunk pisztolyt a főnök fejéhez, helyette inkább tiszteletteljesen és jó szándékkal kezdjünk tárgyalásokba a felvetődött probléma megoldására.

 10 dolog, amit ne mondjunk a főnöknek

3. "Úgy gondoltam, hogy megvárom, ameddig az X krízishelyzet kiforrja magát, mielőtt beszélnék róla neked!"

Egyik főnök sem szereti, ha meglepetések érik, így segítő szándékunkat ne a háttérben végezzük. Álljunk elő a témával és avassuk be még akkor is, ha éppen azt kell közölnünk, hogy valami nagyon nincs rendben. Jobb, ha egy problémával már az elején szembesül, mint ha a 24. órában derül ki, hogy tűzoltásszerűen rendezni kell valamit.

4. "Arról van szó, hogy XY kolléga nem végzi a munkáját, miatta csúszunk el mindig!"

Drámázással nem fogunk jó pontot szerezni a főnök előtt. Lehet, hogy nagy a kísértés arra, hogy egy kellemetlen kollégánkkal kapcsolatos rossz érzéseinket rázúdítsuk valakire, de senki nem fogja értékelni a munkahelyen a dráma előidézését. Tomboljuk ki magunkat otthon, és ne lovalljuk bele magunkat a hatékonyságcsökkentő negativitásba a munkahelyen. 

5. "Nem tudom..."

Mindig legyünk megoldásközpontúak, ha pedig nem tudjuk valamire a megoldást, készüljünk fel számos hasznosnak tűnő megoldási ötlettel. A kihívásokat lehetőségként éljük meg, tekintsünk rájuk lehetőségként, mely által szakmailag fejlődhetünk. Ennek a hozzáállásunk nemcsak saját karrierünkre, de a cég sikerére is pozitív hatással lesz. 

6. "Van egy problémánk!"

Ahelyett, hogy azzal traktálnánk a főnököt, hogy mi ment rosszul, fordítsuk meg a helyzetet és beszéljünk a megoldási javaslatainkról. Lehet, hogy ezekkel nem fog egyetérteni felettesünk, de még mindig jobban jövünk ki belőle, mintha az ölébe zúdítanánk az aktuális problémákat. 

7. "Az Y generáció tagjaként..."

Soha ne kezdjük úgy a mondatunkat, hogy az Y generáció tagjai vagyunk, ezzel ugyanis gyakorlatilag arra emlékeztetjük a főnököt, hogy sokkal fiatalabbak vagyunk nála, ő pedig egy veterán, aki már nem érzi az új trendeket és valószínűleg hamarosan leáldoz a csillaga. A mottó: "Soha ne emlékeztessük a főnököt saját halandóságára!"

Önnek ajánljuk!

Nyitott pozíciók, amik érdekesek lehetnek az Ön számára!

8. "Egyetértek veled!"

Ha a főnök gyakran vagy túl hamar hallja a megegyezésre, kiegyezésre utaló mondatokat a szánkból, akkor az intő jel lehet a számára. Habár a kompromisszum fontos eleme a vállalati döntéshozatalnak, a kritikai megjegyzések és az előre mutató vélemény kinyilvánítása elengedhetetlen a fejlődés szempontjából. Ha mindennel egyetértünk, akkor a főnök arra fog gondolni, van-e valami, amit esetleg nem vettünk észre, de másként kellene csinálni. A konstruktív vita ráadásul önbizalmat és hozzáértést mutat a részünkről, mellyel csak megerősítjük szakmaiságunkat. 

9. "Ezt nem lehet megcsinálni!"

A fenti mondattal azt sugalljuk, hogy a könnyű utat választjuk és minden áron a komfortzónánkon belül akarunk maradni. Vessünk fel kihívást jelentő kérdéseket, teszteljünk új ötleteket és legyünk bátrak! Emlékezzünk Albert Einstein híres mondatára, mely szerint "A problémákat nem lehet megoldani azzal a gondolkodásmóddal, mellyel létrehoztuk őket!"

10. "Fizetésemelésre van szükségem!"

Mindenkinek több pénzre van szüksége, a főnököt inkább arról kell meggyőznünk, miért szolgáltunk rá a magasabb juttatásra. Emeljük ki, milyen értéket jelentünk a vállalat számára, milyen eredményeket ért el a csoport a tevékenységünk által és milyen felelősségi köreink voltak a sikeres projektek során.

Címkék: főnök, előléptetés, vita, konfliktus, munkahely, kifogás

Szemlézte: Fogas Krisztina